Hout CV op Atag zonnegascombi (druk)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
geertv
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2019, 14:04

Hout CV op Atag zonnegascombi (druk)

Bericht door geertv »

Wij hebben sinds een 10-tal jaar naar volle tevredenheid een Atag zonnegascombi (380l variant) met zonnepanelen op druk, heel het huis is voorzien van vloerverwarming. Wij hebben een gewone houtkachel in de woonkamer, even oud, die we zouden willen vervangen door een hoog rendementskachel met CV aansluiting om ook in de winter minder fossiele brandstof te moeten gebruiken.

Echter de zonnegascombi is hier niet echt op voorzien, er is namelijk geen 4e spiraal en het vat zou ook te klein zijn voor een kachel (10 KW waterzijdig). Het idee is dus om een extra buffervat te voorzien, maar hier ben ik nog niet helemaal uit... Ik heb 2 varianten uitgetekend:
Buffer met 2 spiralen
Afbeelding

Dit kost me 2 extra pompen en in de zomer moet eerst het 1e vat worden opgewarmd voor ik van de zonnepanelen kan genieten, dus lijkt me niet optimaal.

Buffer met 1 spiraal
Afbeelding


Slechts 1 extra pomp en 3-wegklep, maar gaat hier de gelaagdheid niet zorgen voor verlies (heetste water zit boven) ?

Hebben jullie tips of andere ideeën ?

Alvast bedankt!
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hout CV op Atag zonnegascombi (druk)

Bericht door dormos »

Is het in het tweede scenario niet beter om je extra buffer te laden mbv de spiraal. Je delta T is dan het grootst, en de warmte stijgt inderdaad op in je buffer.
Ontladen (naar je zonnegascombi) doe je dan zo hoog mogelijk uit de buffer, retour zo laag mogelijk.

Groet,

Hans
geertv
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2019, 14:04

Re: Hout CV op Atag zonnegascombi (druk)

Bericht door geertv »

Hans, dank voor je reactie. Inderdaad thermisch gezien lijkt me dit ook beter te zijn, maar het circuit van de zonnepanelen is onder druk, dus gevuld me zo een glycol oplossing. Lijkt me nogal kostelijk om daarmee een buffervat te vullen...
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hout CV op Atag zonnegascombi (druk)

Bericht door dormos »

OK, dus dan heb je een vat nodig met alleen bovenin een spiraal voor de afname.
Vat zelf is dan gevuld met CV water dat door je kachel opgewarmd wordt.

Groet,

Hans
Plaats reactie