buffer bijgeplaatst

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

buffer bijgeplaatst

Bericht door bonkelaar »

Met het oog op de aangekondigde koudeperiode toch maar even de van een buurman overgenomen geïsoleerde r.v.s. tank aan mijn buffervolume toegevoegd.
De tank blijkt in gebruik geweest bij warmte terugwinning uit melk.
Er zit een warmtewisselaar in die 30 Bar kan hebben bij 2 liter inhoud, hierdoor werd het koudemiddel geleid dat de warmte uit de melkkoeltank aan het water afgaf. Kan niet goed inschatten of zo'n warmtewisselaar die eerder voor gas bedoeld was, ook voor water geschikt zou zijn. Ik gebruik hem momenteel niet.
Zo te zien heeft het ding maar ca. 5 cm isolatie rondom echter de buitenkant blijft koud. Zit te denken een extra isolatie aan te brengen. Of er moet zo'n futuristisch isolatiemateriaal zijn gebruikt dat zo'n actie overbodig is. De tank ziet er verder wel strak uit zo in glanzend r.v.s..
Verder hoor je wel eens dat bij verbinding van verschillende metalen, edel t.o.v. onedel dat het ene metaal het andere versterkt laat corroderen. Geen idee of deze r.v.s. tank nu invloed heeft op de stalen onderdelen van ketel en andere buffers.
Zal het eens onderzoeken of misschien kunnen jullie er iets over zeggen uit ervaring?
In ieder geval heb ik 465 liter buffervolume toe kunnen voegen aan de 3000 die ik had. Voldoe ik eindelijk (na 12 jaar) aan de norm dat je 100 liter buffer per KW van je ketel dient te hebben. Expansievat had ik nog liggen, snel er bij op gezet, met de andere zat ik al aan de grens. Heb er trouwens nog één van dat type in de aanbieding, gebruikt, 80 liter voordruk 0,5 bar.

Afbeelding
Foto uit mobiel direct na plaatsing.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: buffer bijgeplaatst

Bericht door kockie »

Mooi ding. Buurman gestopt met melken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: buffer bijgeplaatst

Bericht door bonkelaar »

kockie schreef: 20 jan 2019, 15:16 Mooi ding. Buurman gestopt met melken?
Buurman melkt nog steeds, de boel gemoderniseerd, nieuwe robots, melkkamer nieuw en plots stond deze tank buiten.
Omdat r.v.s. toch nog wel iets opbrengt per kg. kreeg ik hem niet voor nop mee maar het was te overzien.

Zo is mijn hele installatie opgebouwd. Weten wat je zoekt en dan geduld oefenen tot het geschikte langs komt.
Lukt niet altijd maar de voldoening is des te groter als zaken lukken.
Zo had ik eens een oogje op drie buffers van 750 liter maar ze stonden naar mijn idee nog niet voor het juiste geld te koop.
Na 7 maanden vond ik het briefje met gegevens onder mijn bureaulegger terug en heb ik de verkoper gevraagd of ie ze nog had.
Bleek dat ze verkocht waren maar Egypte niet in konden omdat wat men ter plaatse kan maken het land niet in mocht.
Stonden nog ergens in de Rotterdamse haven te kijken vanwege die douaneperikelen.
Bod gedaan en gekocht.

Meer toeval dan wijsheid maar het levert dan weer een mooi verhaal op.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: buffer bijgeplaatst

Bericht door Angenietja »

bonkelaar schreef: 20 jan 2019, 12:50 Voldoe ik eindelijk (na 12 jaar) aan de norm dat je 100 liter buffer per KW van je ketel dient te hebben.
Misschien een domme vraag, maar hoe is die norm bepaald? Ik zou denken dat het afhangt van hoe vaak je je ketel wilt opstoken.
Daar las ik namelijk een leuk stukje over bij de Russische collega's (google translate :)) http://teplovhate.by/prochee/ta.html

Agnes
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: buffer bijgeplaatst

Bericht door bonkelaar »

Angenietja schreef: 20 jan 2019, 20:43
bonkelaar schreef: 20 jan 2019, 12:50 Voldoe ik eindelijk (na 12 jaar) aan de norm dat je 100 liter buffer per KW van je ketel dient te hebben.
Misschien een domme vraag, maar hoe is die norm bepaald? Ik zou denken dat het afhangt van hoe vaak je je ketel wilt opstoken.
Daar las ik namelijk een leuk stukje over bij de Russische collega's (google translate :)) http://teplovhate.by/prochee/ta.html

Agnes
Dag Agnes,
Mooi stukje uit rusland. Goed dat er 'translate' bestaat, had er anders niets van kunnen maken.

Je hebt het bij het rechte eind, één van de redenen is het comfort, dat je de ketel minder vaak opstookt of dit op een moment kunt doen dat je goed uitkomt.
Een verwarmingsketel op hout, vooral een vergasser, is gemaakt om op vol vermogen te werken. Heb je op het moment van stoken al de verwarmingsenergie niet nodig omdat het huis minder verbruikt dan je produceert dan loopt de temperatuur in de ketel op en regelt de ketel zich terug voor zover dat technisch is voorzien. Loopt de temperatuur toch nog te hoog op dan gaat de noodkoeling in werking. Beide situaties zijn niet goed voor de optimale werking van de ketel.
Daarom is het nuttig buffervolume te hebben waarin de ketel te allen tijde zijn energie kwijt kan, waarna de woning zich gecontroleerd zijn energie uit de buffer kan halen.

Met een juist bemeten ketel en voldoende buffervolume kan het aantal stookbeurten worden beperkt en kun je van huis zonder dat de boel afkoelt. Je bent dan ook geen slaaf van je ketel, dat je te vaak moet stoken en eigenlijk bijna niet weg kunt.
Je hoeft ook minder precies te kijken bij het vullen van de ketel, overtollige energie gaat de buffer in, de ketel brandt op vol vermogen de ketelvulling op en het verbrandingsproces verloopt optimaal en zo schoon mogelijk.
Je kunt spelen met de stooktijden, je krijgt een gevoel van hoe lang de woning toe kan met een bepaalde temperatuur van het bufferwater.
Hieraan ontlenen zich dan de stookbeurten. Dat kan eens in de paar dagen zijn of meerdere keren daags.

Zelf speel ik ook met de kwaliteit van het hout. In voor en naseizoen lichter hout, wordt het kouder of vriest het dan komt beter hout in het spel.
Iemand die altijd thuis is en het niet uitmaakt om wat vaker de ketel bij te vullen kan met een lichtere ketel toe en minder buffervolume. In onze situatie stoken we 's morgens een ketelvulling op een buffer die nog niet is afgekoeld, gewoon als onderhoudsvulling. En 's avonds net zo. Vriest het hard en waait het er bij dan kan het zijn dat 's avonds voor het naar bed gaan de ketel nog een keer wordt gevuld (Boerderijgebouw dat nog niet overal optimaal is geïsoleerd). Het warme water maken we gelijk mee middels een indirect gestookte boiler.

Heb het zo uit de losse pols opgeschreven, er zijn vast nog meer dingen over te schrijven, is al lang zat zo.

Groet Jos.
Angenietja
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2019, 18:48

Re: buffer bijgeplaatst

Bericht door Angenietja »

Bedankt Jos, heel verhelderend.
Plaats reactie