Welke doorstroomverwarmer ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Goedemorgen !

Ik ben van plan begin dit jaar een doorstroomverwarmer te plaatsen teneinde mijn gasverbruik te verminderen. Ik merk dat er erg veel types zijn en kan niet goed een makkelijke vergelijkings- / ervaringssite vinden. Tegelijk lijkt mij doorstroomverwarmer eigenlijk een vrij simpel apparaat, dus wellicht zijn er geen "echte slechte" ? Kan iemand me op weg helpen ?
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me redelijk rechttoe, rechtaan dus of er slechte zijn heb ik niet eens erg op gelet toen ik er twee jaar geleden een aangeschaft heb. Wat wel van belang is, is het vermogen. Ik heb er een van 3x16A (11,2 kW) en dat is wel op het randje van wat ik met mijn 3x25A meterkast kwijt kan zonder dat de hoofdzekering teveel gevaar loopt. De doorstroomboiler heb ik via een extra krachtstroomgroep rechtstreeks op de meterkast aangesloten. Hij zit zo dicht mogelijk bij de gebruikers in de badkamer om leidingsverliezen te minimaliseren. Ondanks het vermogen komt er niet bijzonder veel erg heet water uit. De spaardouche wordt maar net aan warm genoeg naar mijn zin, liever had ik die nog iets warmer gehad vooral in de winter wanneer het koude water nog net iets koeler uit de meter komt. Voor een gewone douche is dit vermogen onvoldoende, laat staan een stortdouche.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Mmm..

Mijn hoofdzekering is 3x25A..

Dan moet ik een 18kW kunnen hebben denk ik... Ik wil het comfort er wel inhouden...

Ik zie bijvoorbeeld deze staan:

https://elektrische-verwarming.nl/catal ... tegory/40/

Op zich zijn die dingen helemaal niet duur valt me op.. In aanschaf dan.
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door pelletpower »

Waarom geen boiler met warmtepomp?
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Heb ik over nagedacht.. Warmtepomp is een behoorlijke diepteinvestering, ik verwacht dat er in de komende jaren (1-10) nog veel zal gebeuren willen we als Nederland inderdaad gas geheel verlaten, het moet dan over mega-vervangingen gaan en die gaan ook iets met de prijs doen..

Verder is mijn huidige CV ketel 12 jaar oud en nog niet aan vervanging toe...

Mijn voorlopige vervangingsplan is als volgt, ieder jaar iets, anders is het niet te betalen:

1) Doorstroomverwarmer toevoegen en daarmee in de niet-stook maanden gasverbruik minimaliseren. Om dit enigssinds betaalbaar te houden wordt de doorstroomverwarmer dicht bij de douche geplaatst en hebben we ons douche-gedrag al aangepast, maximaal 15 liter per persoon (waarbij ik op dit moment de eerste 6 liter al weggooi omdat het zo lang duurt voordat het water warm is. Met die doorstroomverwarmer kan het dus nog verder omlaag;

2) Extra zonnepanelen om het meerverbruik op te kunnen vangen, ik ga daarbij voor een redelijke overproduktie. Zo lang als Wiebes zijn "7 jaar terugverdientijd blijft volhouden" gaat dit nog werken;

3) Daarna, of iets eerder, toevoegen van een huis-batterij (als er voor die tijd niet een veel beter plan is, want in basis geloof ik niet in het feit dat het milieutechnisch een goed idee kan zijn om ieder huis van zo'n batterij te voorzien. In combinatie met de overproduktie moet ik met een batterij die een dikke dag van mijn verbruik kan opvangen in staat zijn om 1/2 tot 3/4 van het jaar praktisch zonder netstroom te kunnen..

4) Verwarmingsaanpassing (warmtepomp, of een beter idee tegen die tijd)
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Je hebt ongetwijfeld gelijk dat duurzame technologieën goedkoper worden, maar momenteel is er nog subsidie en dat zal ook minder worden naarmate alles betaalbaarder wordt. Als je bij subsidie je lagere verbruik optelt kom je in veel gevallen al lager uit (met een goede terugverdientijd). Soms kun je je apparatuur beter uit het buitenland bestellen, aangezien de verkopers, leveranciers en installateurs ook een behoorlijk graantje meepikken van de subsidies hier.

Een doorstromer is daarbij sowieso een slecht idee: het is duurder en minder duurzaam qua energie dan gas, tenzij je heel veel zonnestroomoverschot hebt.

Een batterij lijkt me ook weinig zinvol, zoals je zelf al aangeeft. Het grootste residentiële verbruik is warmte, dus sla de energie dan ook op in die vorm, bijvoorbeeld met een buffervat.

Kijk ook eens naar een warmtepompboiler. Voor de prijs van een doostroomverwarmer heb je die al (incl. subsidie).
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

DAnk voor de feedback...

Een doorstroomverwarmer heeft voor mij het voordeel dat ik mijn gasverbruik verminder.. En daar heb ik iets mee.. Groningen en zo..

Maar beter mag altijd.. Ik zal er nog verder naar kijken maar snel googlen levert me op dat de subsidie iets meer dan EUR 1000 is bovenop een initiele investering van ongeveer EUR 3000..

Een doorstroomverwarming kost EUR 300.. Dus "voor hetzelfde bedrag" zie ik nog niet direkt terug..
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Mijn 11 kW doorstroomboiler was nog geen €200 en heb ik zelf geïnstalleerd. Groot voordeel is dat die geen water warm hoeft te houden en je hem heel dicht bij je tappunt kunt plaatsen. Geen risico op legionella, geen gas en zo goed als geen verliezen dus; hoeveel ecologischer wil je het hebben?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Marc71 schreef: 21 jan 2019, 07:25 Een doorstroomverwarming kost EUR 300.. Dus "voor hetzelfde bedrag" zie ik nog niet direkt terug..
Je krijgt bijv. €1200 subsidie op de Atlantic Calypso VM 100L, die je voor €1241 kunt aanschaffen. Als je zelf installeert maak je bijna winst. :D
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Subsidieregels vergen installatie door erkend bedrijf...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Paul Joosten schreef: 21 jan 2019, 10:52 Mijn 11 kW doorstroomboiler was nog geen €200 en heb ik zelf geïnstalleerd. Groot voordeel is dat die geen water warm hoeft te houden en je hem heel dicht bij je tappunt kunt plaatsen. Geen risico op legionella, geen gas en zo goed als geen verliezen dus; hoeveel ecologischer wil je het hebben?
Zo zit ik er ook in eigenlijk... Een stuk eenvoudiger..

Bovendien... Ik heb een tijdje geleden een Amphiro module aan mijn douchekop gehangen om te meten hoeveel water en energie ik gebruik..

Ik gebruikte per douchebeurt ongeveer 60 liter water.. Sinds ik dat weet heb ik mijn douchekop zuiniger ingesteld en let ik iets meer op... Ik gebruik nu per douchebeurt nog 15 liter... Dat is 25% van wat het eerst was..

Van die 15 liter is ook nog eens 5 liter onzin omdat dat water direkt het putje in loopt... Het water is de eerste 5 liter nog koud.... Als ik die doorstroomer vlak bij de douche hang wordt dat zomaar 12 liter ipv 15...

Dankzij het anders instellen van die douchekop hoef ik nu ook mijn WTW systeem niet meer op vol vermogen te laten draaien als ik douche (want anders stond de badkamer vol stoom)..

Ik vraag me dus sterk af of, als ik vergelijk met die initiele 60 liter, ik wel echt duurder uit ben met een doorstromer....
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Dat is o.a. afhankelijk van hoe lang je per keer onder het gemalen water blijft staan. Ik ben zelf ruim binnen 2 minuten klaar, mijn vrouw ongeveer het dubbele maar per keer wordt maar weinig water gebruikt. Een installatie om warmte uit het gebruikte douchewater terug te winnen is dus niet rendabel. Achterwege laten van het op temperatuur houden van een flinke hoeveelheid water wel. Voor ons is die doorstroomboiler echt de beste oplossing, zowel financieel aks voor de impact op het verbruik. Dat het elders anders is lijkt me wel duidelijk. Daar helpt gedragsverandering (korter leren douchen) meer aan dan dure techniek...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door JantjeV8 »

Marc71 schreef: 23 jan 2019, 15:11 Ik vraag me dus sterk af of, als ik vergelijk met die initiele 60 liter, ik wel echt duurder uit ben met een doorstromer....
Die doorstromer tegenover die 60L stellen is volgens mij niet juist, immers u heeft uw verbruik sowieso al terug gebracht naar 15L, dus op die 15L moet u die doorstromer gaan bepalen, toch?
Marc71
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jan 2019, 10:00

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Marc71 »

Het is misschien een kwestie van defintie..

Mijn hoofddoel is -niet- dat ik minder ga betalen, energie kost sowieso bijna niets en alle maatregelen die ik genomen heb om daarop te bezuinigen verdien ik nooit meer terug..

Ik vind het aan de ene kant gewoon -leuk-, aan de andere kant vind ik ook echt dat het goed is om iets positiefs bij te dragen. Ik vind het een prettig gevoel dat er toch weer net iets minder gas uit groningen wordt getrokken omdat ik het niet meer gebruik voor het douchen.

Omdat ik tegelijkertijd ook niet teveel wil gaan betalen neem ik maatregelen om het effect van het overstappen op elektra te beperken, daarbij hoort het verkorten van mijn aanvoerleiding, maar ook het simpel korter douchen...

Voor mij horen die dingen bij elkaar.
8000 Kwh Zonnepanelen van Solaredge (2 inverters), Slimme meter, 4 * Youless in de meterkast (2 voor pvoutput, 2 voor Enelogic). Amphiro in de douche. Alles op led.
Binnenkort een doorstromer als douchewaterverwarmer
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Welke doorstroomverwarmer ?

Bericht door Paul Joosten »

Helemaal met je eens Marc. Toen ik ruim 3500 m3/j bespaard had door goed te isoleren en over te gaan op verwarming door een op hout gestookt fornuis resteerde nog zo'n 120 m3/j alleen voor sanitair warm water. Toen ben ik eens gaan rekenen en kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat ik niet alleen vrij simpel het laatste restje fossiel kon wegwerken maar bovendien geld kon verdienen aan de overstap van gas naar elektrisch voor het SWW verwarmen. Wanneer ik mijn vastrecht en het ketelonderhoud deelde op die 120 m3 kwam die m3 prijs in de buurt van de €4. Volgens de vuistregel dat 1 m3 gas evenveel warm water oplevert als 10 kWh en ik voor mijn ruime stroomoverschot maar 11 ct/kWh misloop als ik dat zelf ga gebruiken zou ik dus ruim €250 per jaar extra gaan uitsparen. Voor SWW in de keuken heb ik een klein close-in boilertje van 5 liter gekocht en die met een tijdklok aangesloten ('s nachts heb ik toch geen SWW in de keuken nodig). Voor de douche dus die eerder genoemde doorstroomboiler. De totale kosten verdien ik nog sneller terug dan mijn isolatie dus dat kon makkelijk uit.

De grootste winst zit voor mijn gevoel toch in het nu met droge ogen kunnen zeggen dat ik echt volledig 100% fossielvrij ben. Verbazingwekkend dat hierbij de 80-20 regel niet eens opging, integendeel :D . Ook alle andere genomen maatregelen heb ik toch vooral genomen omwille van het milieu en daarbij heb ik in het begin niet eens gekeken naar terugverdientijd. Pas twee jaar nadat ik ben begonnen ben ik gaan rekenen en werd aangenaam verrast. Inmiddels is het overzicht compleet. Totale investering was ca. €25000 maar mijn energierekening is wel teruggelopen van ruim €4000/j naar een paar honderd euro negatief (inclusief de kosten voor brandhout).

Hiermee stop ik niet maar ik ga vrolijk verder met mijn streven naar klimaatneutraal. Daarvoor werk ik aan regenwaterhergebruik om mijn drinkwaterverbruik te kunnen halveren (dat kan financieel beslist niet uit want drinkwater is belachelijk goedkoop), afkoppelen van de kakafvoeren naar het riool en het vergroenen van de daken. Op de schuur ligt al bijna twee jaar zo'n 65 m2 sedum en zodra een constructeur mijn vermoeden bevestigd heeft dat het dak van het huis de extra belasting aankan zal ik daar nog eens 82 m2 sedum toevoegen. Gewoon omdat het kan...

Te pas en te onpas probeer ik mijn omgeving te laten zien dat het helemaal niet moeilijk of kostbaar hoeft te zijn om in gepaste stapjes ook wat te doen aan het energiegebruik. Een collectieve inkoopactie voor zonnepanelen leverde al meer dan 30 deelnemers op. Ik werk nu aan het opzetten van een postcoderoosproject en hoop nog dit jaar een eerste project van minstens 200 panelen te kunnen realiseren. Allemaal volledig op vrijwillige basis zonder dat ik daar zelf ook maar enig financieel belang bij heb. Het helpt wel om mijn doelstellingen te verwezenlijken zoals in mijn onderschrift staan weergegeven.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie