Tempratuur daalt snel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Tempratuur daalt snel

Bericht door Gerrie »

Ik kom er niet uit als ik mijn houtkachel stook naar de 80gr en de buffer 500l ook naar de 80gr en vul de kachel niet meer af dan zie ik de tempratuur op mijn thermostaat rap dalen. Het huis staat op een berg vrij, vloer van beton niet geïsoleerd met plavuizen maar bijna helemaal bedekt door een wollen vloerkleed, dik. Een houtenhuis met dampfolie en rockwool ook het dak daarna de buiten wanden opgetrokken uit steen. Dus steen en dan de houten geïsoleerde wanden. Dubbelglas maar 20 jaar oud een pui van 3x3 en aluminium profiel. Dikke gordijnen er voor, helpt niet. Binnenhoogte 5meter.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door JantjeV8 »

Je bedoeld dat het te snel afkoelt in je huis? Terwijl je meent behoorlijk goed geisoleerd te zijn?

Kruipt de warmte niet bovenin, 5 meter is een behoorlijke hoogte.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Gerrie »

In de nok hangt een airco en daar kan je de tempratuur op aflezen ook daar daalt het. Terwijl de radiatoren niet aan te raken zijn zo heet.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door JantjeV8 »

Dan zou ik de kierdichtingen eens na gaan kijken.
Luc6580
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Luc6580 »

Het lijkt mij dat je woning heel weinig thermische massa heeft (houten binnenmuren, vloer werkt ook niet als buffer wegens dik tapijt, houten plafonds???)
Dubbel glas van 20 jaar oud isoleert ook al niet zo fameus.
Dit houdt in dat je woning zeer snel opwarmt maar ook zeer snel afkoelt wanneer je niet meer bijverwarmt; een continue verwarming is dan ook aangewezen.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Gerrie »

Wat ik wil doen is de binnen kant ook met steen optrekken en daarna stucen. Wat het raam betreft de helft van de pui ook dicht maken met isolatie en steen en de helft van de 1.50x3.00 met nieuw dubbel glas 2x4mm buiten en 6mm binnen.
Grind
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2019, 21:36

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Grind »

De meeste warmteverliezen ontstaan door warmte straling, iets wat maar weinig aandacht krijgt in de bouwwereld. De natuur zoekt altijd balans en ook mbt temperatuur verschillen. Een warm object geeft energie af aan koude objecten. Een woning kun je dus zien als een warm object die zijn energie afstraalt naar de buitenwereld. Een ongeïsoleerde stenen vloer verliest veel energie. Via geleiding wordt de hele vloer warm en geeft deze uiteindelijk af aan de koude lucht in een kruipruimte of de grond eronder.

De manier om dit proces tegen te gaan is om het verschil in temperatuur tussen 2 objecten te verkleinen. Hoe kleiner de verschillen hoe minder warmte straling er zal plaatsvinden. Straling werkt dus anders dan warmte verlies door convectie wat met o.a. isolatie wol te beperken is. Niet de afstand (dikte) van de isolatie kan deze reduceren zoals dat bij convectie isolatie het geval is. Naast convectie isolatie en wamte verliezen via geleiding (koudebuggen) is het werken in compartimenten (dmv het toepassen van reflectie) in een constructie een zeer effectieve maatregel.
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Gerrie »

Ik denk dat het probleem de vloer is en de nok hoogte maar op de vloer ligt een giga wollen vloerkleed. Het huis staat op een berg het fundament is beton en daar op liggen direct plavuizen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Ruuben »

De vloer is wel een ding ja. 5 meter... En verborgen koudebruggen?
Zou toch eens een warmtecamera beeld laten maken. Geeft je buitengewoon veel inzicht en haalt twijfel weg.
Heeft de haard een eigen luchttoevoer van buiten?
Sluit je die wel na het stoken?
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door Gerrie »

De haard staat buiten in de schuur en er is luchttoevoer, je bedoelt de luchtoevoer onder in de kachel ( klep met ketting ) die sluit automatisch zodra de kachel opgebrand is. Ik ga in de zomer er een plafond in bouwen 2.60 a 2.80 word dan de hoogte. Maar de wanden zijn zo geïsoleerd dat ik het niet kan begrijpen je ziet de temp echt dalen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tempratuur daalt snel

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat de gelaagdheid in je buffer niet goed is. Er is circulatie in je buffer tijdens het laden. Als de kachel stopt komt de gelaagdheid terug en blijkt he buffer niet goed geladen te zijn.
Het zou we een EN EN situatie kunnen zijn, dus ook je isolatie en dichtingen tellen mee.
Plaats reactie