Houthandling
Geplaatst: 03 jan 2019, 22:25
Omdat forumleden af en toe hun spullen tonen, ik zag al een Unimog met kraan voorbij komen en meer van dat soort apparatuur, hier de spullen die ik momenteel in gebruik heb.
Het ging me tegenstaan (leeftijd?) het hout te vaak in de hand te hebben. Het begon al achter de klover dat het hout verzameld moest worden, geladen in kar of kruiwagen om te stapelen in de droogschuur. Na het drogen moest het weer verladen worden om richting houtvergasser getransporteerd te worden waar ik dichtbij de ketel in de schuur diverse hokken heb voor het hout.
Ook de silo's van betonstaal werkten wel goed voor droging en opslag maar hadden hetzelfde probleem, eerst transporteren, volgooien, later weer leeg halen en transporteren.
Omdat ik gelukkig een ruim erf heb ben ik overgegaan tot pallet-containermanden en een ruwterrein heftruck.
Het hout wordt aan de klover in de mand gestapeld en komt er pas weer uit na droging als het in het voorraadhok wordt gedaan.
het liefst zou ik de mand bij de kachel zetten maar daar zijn de ruimtes (nog) niet geschikt voor.
Houtvoorraad 54 manden
Heftruck in actie
Manitou meeneemheftruck met telescoopmast.
Het moest natuurlijk wat kosten betreft wel wat binnen de perken blijven. Dus een stapelaar defect gekocht zonder te weten wat er allemaal kapot was. De boodschap dat ie alleen nog reed, de rest van de (hydraulische) functies uitgevallen. De prijs was er naar....
Koppeling tussen motor en 2e hydropomp kapot, koeler lek, multi V riem op, voorgloeirelais kapot, twee gloeibougies kapot, uitlaat gescheurd, motorkapscharnieren gebroken, massakabel tussen motor en chassis ontbrak, bedieningsventielen bovenzijde lek, Dashboard met urenteller, tankmeter en controlelampen helemaal dood, gladde voorband, brandstofzender in de tank overleden. Olie en brandstoffilter vervangen.
Al met al een leuk sleutelprojectje om weer tot leven te wekken je leert er ook van. Momenteel nog steeds niet mooi maar alles werkt weer naar behoren.
En je gaat op je erf helemaal in heftruck denken.
We willen toch plaatjes kijken en misschien brengt het iemand op een idee.
Groet Jos.
Het ging me tegenstaan (leeftijd?) het hout te vaak in de hand te hebben. Het begon al achter de klover dat het hout verzameld moest worden, geladen in kar of kruiwagen om te stapelen in de droogschuur. Na het drogen moest het weer verladen worden om richting houtvergasser getransporteerd te worden waar ik dichtbij de ketel in de schuur diverse hokken heb voor het hout.
Ook de silo's van betonstaal werkten wel goed voor droging en opslag maar hadden hetzelfde probleem, eerst transporteren, volgooien, later weer leeg halen en transporteren.
Omdat ik gelukkig een ruim erf heb ben ik overgegaan tot pallet-containermanden en een ruwterrein heftruck.
Het hout wordt aan de klover in de mand gestapeld en komt er pas weer uit na droging als het in het voorraadhok wordt gedaan.
het liefst zou ik de mand bij de kachel zetten maar daar zijn de ruimtes (nog) niet geschikt voor.
Houtvoorraad 54 manden
Heftruck in actie
Manitou meeneemheftruck met telescoopmast.
Het moest natuurlijk wat kosten betreft wel wat binnen de perken blijven. Dus een stapelaar defect gekocht zonder te weten wat er allemaal kapot was. De boodschap dat ie alleen nog reed, de rest van de (hydraulische) functies uitgevallen. De prijs was er naar....
Koppeling tussen motor en 2e hydropomp kapot, koeler lek, multi V riem op, voorgloeirelais kapot, twee gloeibougies kapot, uitlaat gescheurd, motorkapscharnieren gebroken, massakabel tussen motor en chassis ontbrak, bedieningsventielen bovenzijde lek, Dashboard met urenteller, tankmeter en controlelampen helemaal dood, gladde voorband, brandstofzender in de tank overleden. Olie en brandstoffilter vervangen.
Al met al een leuk sleutelprojectje om weer tot leven te wekken je leert er ook van. Momenteel nog steeds niet mooi maar alles werkt weer naar behoren.
En je gaat op je erf helemaal in heftruck denken.
We willen toch plaatjes kijken en misschien brengt het iemand op een idee.
Groet Jos.