Houthandling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Ja, toch wel. Ik had gehoopt dat 1000 kg ook te doen was, maar dat is eigenlijk wel een beetje risky. Nog wat steunpootjes hier en daar bijzetten. Nu staat de kraan los op de kar. Is verkocht als combi maar is het duidelijk niet. Hijsen voorbij de balken die op de kar liggen gaat natuurlijk niet, steunpoot kan niet ver genoeg naar buiten en moet omlaag om de zwengel voor het draaien te monteren. Kern van het verhaal? Neem een kraan die het dubbele kan tillen van wat je wilt tillen. Motortakel heb ik ook aan zitten denken, draaien wordt dan lastig. Dat moet je zelf bouwen. Dit is toch wel degelijk (te maken dan, poten en bevestiging nog aanpassen)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houthandling

Bericht door JantjeV8 »

Haha Pellet, zo ben ik ook begonnen.....
Inderdaad, zorg voor steunpoten. De kar gaat hellen, dus de kraan gaat mee schuin staan terwijl je de last aan de haak richting de kar moet zien te krijgen.
Ik had er zo'n handlier aan zitten. Was wel makkelijk om stammen die 20m ver weg liggen naar je toe te slepen, maar een zware last moet je ook tegen de ratel in laten zakken, dat was wel riskant want de zwengel kon uit je handen schieten.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

He JantjeV8, dit waren eerste testen. Ik overweeg een autolier, maar zie ook dat het overal afgeraden wordt. Ik kan alleen niet bedenken waarom. Een 5 tons lier moet de klus toch kunnen klaren? Max is toch echt wel 1 ton die t moet kunnen tillen. Kraantje is 1,3 tm. Moet t nog opmeten, maar 1 ton pakt ie niet direct langs de kar. Kan zo ook geen overdrukventiel vinden om wat te prutsen.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Houthandling

Bericht door Broekhoest »

Mooi topic.
Heb zelf 15 IBC kratten staan, welke ik met pompwagen kan verplaatsen van droogplek naar aanhanger voor verkoop of richting huis voor eigen kachel. Kratten niet gestapeld, aangezien er weinig van het straatwerk overblijft als een heftruck gaat keren en draaien daar. Kratten staan mooi op de wind en alle houtsoorten kunnen de kachel in na 1 kalenderjaar drogen.
Volplempen van die kratten gaat mooi en vlot. Leegmaken een stukje lastiger, omdat je erin moet klauteren voor het laatste deel.

vr gr
Broekhoest
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houthandling

Bericht door kockie »

Ik heb inmiddels ook een hoop van die kratten staan, ik denk een stuk of 80. Een gedeelte gestapeld, een gedeelte in simpele rijen. Ik wil niet meer zonder.... Voorheen timmerden we kratten van oude pallets. Als ze verplaatst moeten worden van droogplek naar ketel valt een derde uit elkaar. Met die ibc kratten is dat verleden tijd. Ik kan de enkele kratten met onze eigen trekker en zelf geknutselde palletvork verplaatsen, stapelen heb ik nu gedaan met buurmans hefmast achter zijn trekker. Een aantal kratten vamn de stapel afgehaald met eigen getrokken kraantje met een zelfgefabriekte grijper.

Ik heb nog een kapotte (veel te zware) hefmast staan waar ik een gedeelte af wil halen ik ik net twee kratten op elkaar kan stapelen. Ben nog op zoek naar een cilinder die lang genoeg is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Ik kan de enkele kratten met onze eigen trekker en zelf geknutselde palletvork verplaatsen, stapelen heb ik nu gedaan met buurmans hefmast achter zijn trekker. Een aantal kratten vamn de stapel afgehaald met eigen getrokken kraantje met een zelfgefabriekte grijper.
Heee, als ik geen foto's zie , geloof ik het niet. Kan ik mooi wat ideeen opdoen voor die palletvorken aan de trekker.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houthandling

Bericht door kockie »

20201118_172727.jpg
Gemaakt van een kapotte palletwagen; niet mooi, maar werkt wel. Al >1200 Kg op gehad.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houthandling

Bericht door pelletpower »

Dat is inderdaad veruit het makkelijkst. Goed idee. Hier slingert ook nog een pompwagentje, wachtend op revisie. Gaat wat anders mee gebeuren. Thx
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houthandling

Bericht door Pietje »

kockie schreef: 19 nov 2020, 12:08Gemaakt van een kapotte palletwagen; niet mooi, ...
Prachtig! Een museumstuk! :lol:

Over die cilinder, kun je met een ketting+katrol de slag niet verdubbelen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Houthandling

Bericht door Broekhoest »

Korte vraag tussendoor. Ben op zoek naar een lichte accu tophandle zaag voor wat snoeiwerkzaam heden op hoogte en daarnaast vooral om wat meterse stukken af te korten. Is een accu tophandle zaag hier sterk genoeg voor? Meeste stamhout zit bij mij tussen 15 en 30 cm diameter.
Over het algemeen vind ik accu gereedschap niet sterk genoeg. Dat is althans mijn ervaring met een heggeschaar en bosmaaier.
vr gr Harold
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houthandling

Bericht door Ramon »

Ik heb een paar keer met een stihl tophandle gewerkt, en wil niks anders meer. Zaag er gewoon een blok azobe 20x20 cm mee door. Ik weet alleen op grote hoogte niet, als je stam gaat klemmen. Voordeel vind ik ook de dunne ketting. Net een stanleymes. Zaagt eigenlijk net zo snel als een gewone zaag, maar 10x makkelijker. Alleen jammer dat je nog zaagolie moet tanken. Heerlijk geen herrie, geen geluid als je niet zaagt, geen stank, handige batterijindicator, snel geslepen... enz. Qua gewicht maakt het niet heel veel uit. Accu gaat zeker net zo lang mee als tank benzine.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houthandling

Bericht door Ramon »

Ik heb een paar keer met een stihl tophandle gewerkt, en wil niks anders meer. Zaag er gewoon een blok azobe 20x20 cm mee door. Ik weet alleen op grote hoogte niet, als je stam gaat klemmen. Voordeel vind ik ook de dunne ketting. Net een stanleymes. Zaagt eigenlijk net zo snel als een gewone zaag, maar 10x makkelijker. Alleen jammer dat je nog zaagolie moet tanken. Heerlijk geen herrie, geen geluid als je niet zaagt, geen stank, handige batterijindicator, snel geslepen... enz. Qua gewicht maakt het niet heel veel uit. Accu gaat zeker net zo lang mee als tank benzine.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houthandling

Bericht door Ramon »

30cm is wel teveel denk ik, weet niet hoe lang het blad is, 25 cm schat ik
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Houthandling

Bericht door alefarendsen »

Broekhoest schreef: 24 nov 2020, 15:52 Korte vraag tussendoor. Ben op zoek naar een lichte accu tophandle zaag voor wat
Ik heb de Makita accuzaag en ben er erg blij mee. De grotere Husqvarna is sinds ik dat ding heb weinig meer gebruikt. Moet hem eigenlijk maar eens gaan verkopen.

Zoals Ramon zegt, geen herrie als je niet zaagt. Als je wel zaagt doe ik het tegenwoordig zonder oordoppen, gaat probleemloos. Dunne ketting idd, ik vind het een uitkomst.

Zaag er probleemloos tot iig 30cm mee door. Ik kort er ook mee af. Kan met 2 x 5.0 ah batterijen een half uurtje afkorten. Als de 2e batch accu's dan nog niet vol is, stapel ik eerst even. Maar meestal hoeft dat niet eens.

Ik heb niet verder gekeken dan de Makita omdat ik al Makita laders en batterijen in overvloed had.

Weet niet of ik er op hoogte mee zou gaan snoeien eerlijk gezegd, daarvoor is wellicht nog net te zwaar?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Houthandling

Bericht door Broekhoest »

Dank voor de heldere reacties, heren.
Ga de Makita eens proberen. Al besef ik dat het ook weleens kan tegenvallen als je Husqvarna en Stihl altijd gebruikt hebt.
Ontopic maar weer!
Plaats reactie