Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Oke jij noemt het een zonneboiler, maar er zit geen voorraad SWW in dus zeg ik een buffer met twee spiralen.
Als je ook met een vergasse wil stoken heeft het geen voordelen om dit in twee vaten te verdelen. Meer warmteverlies meer leidingen meer appendages enz.
Een buffer zal je duidelijk meer plezier van hebben. In een grotere buffer zal het water van de collectoren ook naar de top gaan.
Neem je een vat van 500 en een vat van 1000 bijvoorbeeld dan moet je ze wel in serie schakelen vanwege hoogteverschil. Stel jij hebt de vergasser gestookt, grote kans dat je in de ochtend nog steeds het vat van 500 liter geheel op temperatuur hebt. Als jouw collector die dag warmte zou kunnen oogsten kan hij deze niet kwijt. Was het een buffer van 1500 l dan kon dat wel.
Ander nadeel van een vat van 500 liter met tapwater in de kop. Ook al heb jij in het vat van 100 liter nog zat water, als je het middels tapwater onttrekt zal het niet aangevuld worden uit het grotere vat. Dat is immers hoger warm water gaat niet vanzelf naar beneden. Misschien te technisch, maar het is geen goed plan.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

@JantjeV8

Ja afgelopen jaar was natuurlijk fantastisch zontechnisch gezien. Mijn zonnepanelen van 3240 kW zitten nu al op 3386 kWh en mogen nog tot februari, dan is mijn jaar opbrengst bekend. Niet normaal afgelopen jaar.

@GTV6

Technisch mag zeker, liever juist.
Het boiler buffer verhaal klopt uiteraard, de hygiene spiraal heeft 'maar' een inhoud van 28 liter en een opp van 5,7m2.
Verder onderzoek geeft dat een 1000 en 1500 liter buffer ook 26 liter hebben en een opp van 5,8m2 hebben.
Dus feitelijk maakt het niet uit.

Ik ga hier verder over nadenken want je hebt gelijk natuurlijk. De keuze hierom zou zijn dat de 1000 liter buffer geheel leeg mag en dus een lage temperatuur mag hebben voor de vloerverwarming. Dan heb ik altijd nog de 500 liter voor SWW, zonder dat de vloerverwarming deze leeg kan trekken.
SWW moet hoog zijn en als deze maar 30-35 graden zou zijn(door leegtrekken door de vloerverwarming), is niet lekker douchen natuurlijk.
Er komt natuurlijk wel een pomp tussen de boilers maar deze staat wel verkeerd als hij terug zou moeten pompen.

Maar dan moeten er wel meer vacuumbuizen komen, want 60 op 1500 liter is niet echt rendabel tov 500 liter.
Dus 90 vacuumbuizen en 1500 buffer zou dan beter zijn, maar hier zal ik dan wel meer de houtvergasser moeten aanspreken denk ik.
Liever 1000 liter met 90 buizen maar dan is het weer wat weinig voor de vergasser om zijn vermogen kwijt te kunnen denk ik.
Lastig....

Het enige waar ik dan 'bang' voor ben is dat als de vloerverwarming niet 24/7 zal kunnen draaien omdat anders de temperatuur van de buffer te laag wordt voor SWW.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Kan je een houtvergasser ook niet volledig gevuld stoken?

Stel dat de buffer nog op 50 graden staat maar ik deze wel nog verder wil opladen, zou dit kunnen?
Ik zou nog wel een extra radiator in de garage kunnen plaatsen als hij te warm zou worden, dan kan ik deze wel als koeling gebruiken, extra fans erop en geforceerd koelen, geregeld door een besturing dat is geen probleem.

Hoe gaat een vergasser om met een volle buffer?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door bertocello »

Ook hier baart oefening kunst. Maar hoe kleiner de buffer, hoe moeilijker het is om "precies" vol te stoken. Als ik mijn buffer helemaal vol wil stoken, wat vrijwel nooit nodig is omdat hij 2500 liter is, ga ik op het einde kleiner en dunner hout bijstoken. De vulruimte is dan laat ons zeggen voor maar 1/4de gevuld.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

Tuurlijk is het mogelijk om de brandkamer niet volledig te vullen.
Maar als de buffer vol is, en er zit nog brandstof in, dan zal de Hiutvergasser zoveel mogelijk gaan smoren. Kan niet zoveel kwaad, maar dan is de optimale verbranding en je rendement wel weg.

IVM opbrengsten 60 heatpipes in de winter: Stel je er niet superveel van voor in de huidige periode, zo van begin december tot begin Februari. Maar het is meer dan de stilstandsverliezen van het buffervat. Qua warmwatercomfort maakt het hier thuis niets uit, daar mijn stookseizoen beduidend eerder begint en later eindigt, wel heb ik wellicht een deel stookbeurten minder in de tussenseizoenen, zelfs dagen dat mijn nog niet gerenoveerde huis volledig op zonneenergie verwarmt wordt.

uit dit topic: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... t&start=45

Ik had in December verleden jaar een 80 Kwh opbrensgt en in januari 70. andere resultaten kan je ook lezen in dat topic.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Als je bang bent de buffer leeg te trekken met de vloerverwarming is dat heel simpel en doeltreffend te voorkomen.
Stel je hebt een buffer van 1500 liter, dan maak je de aansluiting naar de vloerverwarming op 2/3 van de hoogte.
Er blijft dat altijd 500 liter over voor SWW. Geen besturing voor nodig.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Duidelijk ervaringen weer, bedankt hiervoor!

Zoals het er nu voorstaat is de wens/planning 3x25 vacuumbuizen. 3x30 heb ik geen ruimte voor helaas. Dit samen met een 1000 liter buffervat met 2 spiralen, waarvan 1 hygiene RVS 5,8m2 met 27 liter inhoud.
1500 liter zou ook kunnen maar dan moet ik gaan passen en meten want dit vat is gelijk 25cm in diameter groter en zal voor de 75 buizen wellicht te groot zijn.

Uiteraard is ervaring nodig om te kunnen inschatten hoever de vergasser te vullen, blij te horen dat je ook halfvol kan stoken.
Dat waren mijn eerste 2 jaren met onze speksteenkachel ook, dit duurde even voor je het onder knie hebt, niet alleen stoken maar ook rekening houden met een zonnige dag, wat voor hout, trek van de kachel, hoeveel mensen in huis etc etc.

Aansluiting voor de vloerverwarming zal ook maximaal op 2/3 van de boiler komen, ik denk eerder halverwege en onderin de boiler. Ik weet niet hoe snel de gelaagdheid van het vat dan verdwijnt, aangezien ik wel 24/7 de vloerverwarming wil voeden. Dit zal denk ik uit moeten wijzen in de praktijk.
Zijn er mensen hier met de boiler aangeschoten hebben op vloerverwarming en ook SWW? (ik neem aan veel :) )

De zonneboiler zal ik deze dagen inderdaad niet veel van verwachten, als hij verliezen opheft ben ik al blij. Al de rest is meegenomen.
Wat ik alleen niet begrijp Sandman79, is dat je schrijft dat je stookseizoen eerder begint dan bij andere? Kan je deze uitleggen? Juist met de zonneboiler zou je toch later moeten beginnen met hout stoken? Of lees ik het verkeerd?
Mooi topic Sandman van je solar systeem, toch nog redelijk wat opbrengst als het zonnetje schijnt lees ik tussen de regels door.

Hoe zit het legionella? Mijn buurman heeft dit gehad en is er nog niet goed van.
Kritisch punt zal de 40-55 graden grens, hoe doen jullie dit, met naverwarming of totaal niet?
Liefst wil ik het zonder naverwarmen, dit kost gas en dus CO2 opbrengst waar ik vanaf wil, mits mogelijk natuurlijk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

Mijn stookseizoen begint niet eerder als ergens anders, het begint wel eerder dan de echte wintermaanden waarin de zonneboiler amper wat bijbrengt.

Met een warmtewisselaar te gebruiken als 'doorstromer' voor warmwater te creeeëren ga je ook zo goed als geen last krijgen van legionella doe vooral gedijt in langdurig stilstaand water, wat je met deze variant amper hebt.

Gelaagdheid interesseert mij in sé minder, bij een lage temperatuur van een 40° in mijn vat kan ik al fijn douchen, en voor de rest heb ik meer interesse van hoeveel nuttige energie er in mijn vat zit, dan dat ik bovenaan een klein slokje van 60° heb om mij mee te kunnen wassen. Met gelaagdheid kan je wel vaak veel langer van warm water in je buffer genieten, maar bij mij maakt dit niet uit, op het moment dat dit een punt zou kunnen zijn, in het tussenseizoen, ben ik toch alweer regelmatig aan het stoken met hout om ook mijn huis via de buffer te verwarmen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Stan1979 schreef: 26 dec 2018, 14:21 Zoals het er nu voorstaat is de wens/planning 3x25 vacuumbuizen. 3x30 heb ik geen ruimte voor helaas. Dit samen met een 1000 liter buffervat met 2 spiralen, waarvan 1 hygiene RVS 5,8m2 met 27 liter inhoud.
1500 liter zou ook kunnen maar dan moet ik gaan passen en meten want dit vat is gelijk 25cm in diameter groter en zal voor de 75 buizen wellicht te groot zijn.
Dat houdt in dat ok in het hoogseizoen je buffer niet snel boven de 60grC uit zal komen, Laat staan in het voor-/naseizoen. Wil je in de zomer bijstoken?
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

@JantjeV8

Nee liefst niet natuurlijk, ik neem aan dat 3x25 in de zomer wel genoeg is met 1000 liter.

@Sandman
Duidelijk!
Hoeveel buffer heb je achter de 60 vacuumbuizen staan? En krijg jij het volledig geladen in de zomer?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

1000 liter, ik ben het syteem nu aan het uitbreiden met een 2e buffer van 1000 liter.
Het systeem kwam in de zomer regelmatig boven de 60 graden uit.
Op die buffer die ik hed, zit geen bijkomend verwarmingselement aangesloten, en ik heb de afgelopen 3 jaar niet moeten bijstoken om een keer te douchen ofzo in de zomerperiode, maar zoals eerder vermeld, zolang ik 40 graden in mijn buffer heb, lukt dat nog perfect.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door JantjeV8 »

Hoe bescherm je tegen legionella? Daarvoor is het toch de bedoeling dat je eens per week boven de 60 uit komt?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Sandman79 »

van https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... bereiding/

Geisers - Doorstromers : Omdat je geen opslag van warm water hebt, hoef je ook niets te vrezen van de legionella-bacterie.


Verder kom ik wekelijks wel eens boven de 60° uit, en pakken we feitelijk enkel warm water om te douchen, uit die kraan drinken we niet, en de wisselaar in mijn buffervat is ook van koper, wat ook redelijk anti-(legionella) bacterie werkt
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door GTV6 »

Volgens zeggen is het inderdaad geen probleem, maar ik zie nergens een kiwa keurmerk. De meeste zijn overigens van RVS van onder naar boven. Helaas heeft koper geen enkele werking naar legionella was het maar waar, in alle koperen leidingen ontstaat een biofilm waar die beestjes van genieten. Overigens het water drinken is geen probleem daar ga je niet ziek van worden wel van inademen. Het zijn de aerosolen die je ziek maken, damp dus, juist bij douchen.
Buiten dat vind ik bijna dertig liter inhoud aan water niet echt een doorstroomtoestel. Zelf zou ik kiezen voor een platenwisselaar, die word wel 60 graden en heeft nauwelijks inhoud. Buiten dat kun je de voorraad beter benutten 500 liter is dan ook 500 liter en geen 300 liter.
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: Keuze houtvergasser ism zonneboilersysteem

Bericht door Stan1979 »

Ok volgende probleem dus....

60 buizen op 1000 liter is dus te weinig, naja dat vind ik, in de zomer moet de buffer vol zijn en minimaal 80 graden zijn.
Dit ivm legionella, en drinken is niet erg, het gaat inderdaad om de verneveling, fijne waterdruppels die ingeademd worden, daar doet de legionella kwaad. Op 50 graden stopt de groei, op 60 graden is de legionella dood na minimaal 2 min op deze temperatuur. Na 70 graden is deze direct dood. Dus moet mijn buffer straks dus dagelijks boven de 60 graden komen, dit is mijn streven.
Klein stukje theorie, legionella heeft minder vat op koper dan op rvs of kunststof. Ze groeien slechter op koper en stoppen ook op lagere temperatuur met groeien. Dus een koperen spiraal zou idealer zijn, maar deze zie je veel minder/niet in buffers, waarschijnlijk omdat het gewoon duurder materiaal is.
In het tussenseizoen zal het geen probleem zijn als de vergasser brandt om op temperatuur te komen maar in de zomer als er weinig zon is, zal dat dus een probleem worden.

De buffer die ik voor ogen heb, heeft een hygiëne spiraal van onder tot bovenin, dus hij gebruikt het hele vat. Solar spiraal zit onderin dus verwarmd de hele buffer en zal de gelaagdheid minder zijn (denk ik).

Dus of de 75 buizen genoeg zullen zijn voor de 1000 liter dagelijks te zullen verwarmen tot boven de 60 graden....
Ik vrees het.
Dus volgende dilemma :shock: :shock:

Hoe denken jullie hierover?
Plaats reactie