Optimale Settings Attack SLX

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

Goedemorgen allemaal,

volgens mij zijn er best wat mensen die met een attack slx stoken hier. Die heeft aardig wat setting mogelijkheden. Ik zou graag wat ervaringen willen horen van andere mensen. Zelf stook ik nu een kleine maand, en er zijn 2 punten waar ik nog mee zit.

1. te lang rook bij opstart. eerste uur is er best wat rook. Als dat eenmaal voorbij is, draait hij uren rookloos.

2. ik krijg mijn buffervat niet helemaal vol. bovenin wel goed warm, maar onderin niet. terwijl er toch echt wel genoeg hout is. De ketel brand het hout dan gewoon schoon op, zonder warmte aan het buffervat te leveren. Reden hiervoor is mij niet duidelijk. lijkt alsof de ketel denkt dat de boiler op temperatuur is.

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat ervaringen van andere zijn, om samen tot de beste instellingen te komen en het gedrag van de ketel beter te begrijpen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door Ramon »

Er zijn een hele hoop dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Als de acu temp (buffervattemperatuur) hoger is dan de attack temperatuur, stopt pomp1 (direct achter je kachel).
De temperatuursensoren van de kachel zijn niet erg betrouwbaar. Dit is op te lossen met een variabele weerstand ertussen.
Het kan namelijk zijn, dat de kachel water van 70 graden levert, en dat je acu temperatuursensor voelt dat het 71 graden is. Als de temperatuursensor van het buffervat dan bovenin het vat zit, stopt de pomp met leveren, wacht tot de temp van de attack weer 5 graden hoger is dan de buffervat temp, en gaat weer leveren. Vervolgens komt er water van 75 in het buffervat, tot de acu temp sensor, die denkt dat het water 76 graden is. Zo gaat het maar door.

2. Als je kachel heel het buffervat opwarmt tot 70 graden, en vervolgens hem daarna niet meer goed doorverwarmd, staat je pomp1 te zacht. Of de pomp is te klein bemeten, of je leidingen naar je buffervat te krap bemeten.
Gevolg: je kachel krijgt retour water van 70 graden, wordt zelf warmer dan 85 graden, schakelt de fan uit, temp zakt, fan aan, temp te hoog, fan uit... enz...

Dit is lastiger op te lossen...

Ikzelf heb een schakeling gemaakt, dat pomp2 (naar mijn huis) aangaat als de kachel de 84 graden bereikt. (1 graad onder de max temperatuur).

Pomp2 staat heel laag bij mij. Er komt dus koud water (30 graden) retour uit mijn huis. Dat wordt vermengt met 70 graden water uit het buffervat. Kortom, er gaat ongeveer 60 graden retour de kachel in, waardoor de kachel goed door blijft stoken, en het buffervat goed door blijft verwarmen.
Werkt prima.

Het enige wat je nodig hebt is een temperatuur geschakeld relais, wat pomp2 aan laat gaan bij het bijna bereiken van de maximum temperatuur.

Heeft meerdere voordelen.
Je hoeft minder secuur hout af te wegen. Te veel, en je huis wordt meer/verder doorverwarmd. Schiet niet in zn oververhittings beveiliging.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door Ramon »

Screenshot_20181214-114018.jpg
Dit is een eigen creatie van een webserver, waarmee ik alles in de gaten kan houden...

Het zit nog in de testfase..
Screenshot_20181214-114515.jpg
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

maar gebruikt de vergasser dezelfe temperatuursensor voor zowel vullen als leegtrekken van het vat?

Ik heb 1 temp sensor in buffervat, hoog bovenin. Hiermee meet de vergasser de temp van de accumulator. als die temp onder de 35 komt, stopt de circulatiepomp om te voorkomen dat je koud water door je radiatoren gaat pompen.

Welke sensor gebruikt de vergasser dan om vergelijking te maken tussen buffer en vergasser temp? Is dat dezelfde? vanuit dit oogpunt zou die beter laag kunnen zitten namelijk.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door Ramon »

Is dat dezelfde? vanuit dit oogpunt zou die beter laag kunnen zitten namelijk.
Ja. Klopt. Attack heeft hier niet goed over nagedacht.

Het mooiste zou zijn om als eerste de vergasser af te koelen tot mengventieltemperatuur (ca 60 graden).
Dit gaat niet met de voeler hoog in het vat.

Ook niet met de voeler laag in het vat. Als namelijk de rookgas van de attack onder de 90 graden komt, schakelt hij pomp1 definitief uit, en gaat het lampje fuel branden.

Dit om te voorkomen dat het vat afgekoeld gaat worden aan de vergasser.

Dus wil je de laatste energie eruit zien te krijgen, moet je totdat je houtvergasser is afgekoeld tot mengventiel temperatuur, je acu temp sensor laag in je buffervat houden, en op stop drukken zodra het fuel lampje gaat branden. Daarna je acu temp sensor hoog in het vat doen. Dit is de enige perfecte oplossing.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

ah, dan kan dat heel goed verklaren waarom mijn buffer niet volledig warm wordt. Sensor te hoog.

ik heb toevallig net een temperatuur geschakeld relais gekocht deze week. die moet gaan schakelen tussen houtvergasser en gas CV , op moment dat ik even niet aan hout stoken toe kom. Deze doe ik dan bovenin de buffer, en hiermee kan ik de circulatiepomp uitschakelen zodra de temperatuur bovenin onder de 35 graden komt. Mocht er dan vanuit huis nog steeds warmte vraag zijn, wordt dit doorgegeven aan de gas cv.

Gelukkig heb ik bij plaatsen van de buffer zowel onder als bovenin een dompelbuis geplaatst, dus ik kan heel simpel de temp sensor van boven naar onder verplaatsen.

Ik kon me niet goed voorstellen dat het zo zat, omdat ik had verwacht dat Attack dit zelf ook wel bedacht zou hebben. Stiekem dacht ik dat er misschien een temperatuursensor in de attack zou zitten, die de temp meet van het ingaande water de houtvergasser in, wat uit de buffer komt. op basis hiervan kon de attack dan zien of de buffer al vol zat. Maar ik kon zoiets al nergens vinden.

Ramon, bedankt voor je toelichting. Ik kan hiermee mijn attack al weer beter benutten!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

Ramon schreef: 14 dec 2018, 13:13

Ook niet met de voeler laag in het vat. Als namelijk de rookgas van de attack onder de 90 graden komt, schakelt hij pomp1 definitief uit, en gaat het lampje fuel branden.
Dit kan je zelf instellen, met waardes tussen 30 en 150 graden. Dus je kan die 90 bijv ook op 70 zetten en dan pompt ie wel langer door en kan je dus meer energie eruit halen. Maar stel dat je vat net helemaal vol is aan het einde van een stook, dan is alles al 90 graden en is alles lager dan dat dus al Koelen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Als je een slx koopt, krijg je daar een bos sensoren bij dan?

Ik ben overwegende om een dp om te ruilen voor een modernere slx, maar als daar dat soort troepatika bij komt kijken bedank ik er voor. Een procentje rendement tegen een hoop onbetrouwbaarheid cq gevoeligheid.

Volgens mij is de bedoeling van een vergasser om hem vol gas een vulling hout weg te laten stoken. Behoudens de bypasskraan is daar mijns inziens weinig sensorwerk bij benodigd.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

Nee, er zit maar 1 sensor bij voor in je buffervat. That's it.

Ik ben op zich erg te spreken over de eenvoud, maar zoals hierboven ook te lezen is het niet 100% eenduidig waardoor ik dus een klein foutje heb gemaakt wat betreft de plek van die sensor.

Verder zijn er een paar kroonsteentjes waar je de pompen op aansluit, en eventueel een kamerthermostaat en dat is het wel.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Mijn vertrouwde DP schakelt de ventilator uit bij 95grC, ongeveer hetzelfde moment dat de noodkoeling opent. Zakt hij terug naar 90grC dan sluit de noodkoeling weer en ongeveer bij 80grC schakelt de ventilator weer in.
Als die slx op 70grC al veilig begint te doen, heb ik m'n buffer niet vol genoeg. De pomp in de Oventrop blijft bij die hoge temperatuur gewoon doordraaien om de warmte richting buffer af te voeren, ongeacht de buffertemperatuur.

Het roken bij de opstart kun je misschien ook verder beperken door je bypass niet op 60, maar op 70grC in te stellen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door GTV6 »

Zo moeilijk hoeft het allemaal niet, en veel sensoren zitten er niet op.
Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde die sensor voor de buffer te gebruiken, mijn ruimtethermostaat bedient de pomp naar de installatie.
De ketel bedient de pomp van de laadgroep. Wat ik wel een mooie vind is dat de rookgasventilator toerengeregeld is.
Mijn gasketel staat ook niet staande bij om gaten op te vangen als het water koud is moet de ketel opgestookt worden.
Wilfred, jouw pomp is niet te klein maar eerder te groot. Je zal de flow moeten aanpassen op het afgegeven vermogen. Dus wellicht laagste stand van de pomp op die manier komt er wel 85 graden uit de ketel. De flow moet afgestemd zijn op het vermogen van de ketel ongeacht andere zaken.
Ik heb er pas drie stoken mee gedaan na de Atmos, tis nog even afstellen en zoeken.
Die rook voor een uur herken ik zeker niet.
Wat voor hout verstook je?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Ik probeer even die slx te begrijpen:
Een sensor kan aangeven dat er nog altijd warmtevraag is, terwijl de stook zo goed als gedaan is. Het enige wat de kachel dan kan doen is de rookgasventilator laten draaien, en de luchttoevoer open houden. (Idem als bij de oude DP). IN het geval van de slx de ventilator met variabel toerental. Maar als het stookvermogen de watervoorraad niet meer boven de retourtemp uit krijgt, blijft het volgens mij alleen maar in de korte waterlus circuleren en gaat er niets meer naar de buffer.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door GTV6 »

Ja zo is het wel, als het hout op is zal ook de ventilator stoppen, dit is instelbaar, maar fabriekswaarde is 90 graden.
De temperatuur waarbij de pomp begint en uit gaat is ook instelbaar, logischerwijze start en stop je die ook op 65 graden. Vanwege het mengventiel gaat er dan toch niks meer naar de buffer.
Er zijn wat verschillende hydraulische schema s te kiezen in het menu, hiermee bepaal je of je die extra sensor al of niet gebruikt.
Overigens kun je de volledige manual downloaden bij Attack.
Maar erg duidelijk is het niet vind ik voordat je de ketel echt hebt staan.
Er is echter alleen een ingebouwde sensor voor de keteltemperatuur en de rookgastemperatuur en er is een losse sensor die je optioneel kan gebruiken voor de buffertemperatuur.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door WilfredT2 »

GTV6 schreef: 15 dec 2018, 18:02
Wilfred, jouw pomp is niet te klein maar eerder te groot. Je zal de flow moeten aanpassen op het afgegeven vermogen. Dus wellicht laagste stand van de pomp op die manier komt er wel 85 graden uit de ketel. De flow moet afgestemd zijn op het vermogen van de ketel ongeacht andere zaken.
Ik heb er pas drie stoken mee gedaan na de Atmos, tis nog even afstellen en zoeken.
Die rook voor een uur herken ik zeker niet.
Wat voor hout verstook je?
de pomp (laddomat) staat nu op de laagste stand. Maar het was voornamelijk de plek van de buffersensor die niet goed zat. Want ik krijg nu de hele buffer 'vol' en ook de juiste temperatuur. Probleem met de sensor zo hoog, is dat de ketel ziet dat buffer vol is, terwijl de aanvoer van water nog steeds echt koud is. hierdoor wordt de ingestelde bedrijfstemperatuur niet gehaald.

Ik stook nu voornamelijk els en hout van een conifeer van 20 meter hoog die hier weg moest paar jaar terug. Ook stook ik sloophout, dus latjes en balken etc. dit is, op wat spijkers na, allemaal onbehandeld hout. Ook heb ik wel eens wat rest stukken MDF erbij gedaan, als test om te kijken of dit 'chemische hout' meer rook gaf, maar dat maakte eigenlijk niet uit.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Optimale Settings Attack SLX

Bericht door JantjeV8 »

Verbranden van lijm zul je misschien niet aan de schoorsteen zien, dat zul je moeten meten.

Maar wat is nu volgens jouw ervaring de toegevoegde waarde van die sensor? Als je hem weg zou laten, wat veranderd er dan aan het eindresultaat?
Plaats reactie