Decentrale "push-pull" ventilatie met wtw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dreistein
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2018, 06:45

Decentrale "push-pull" ventilatie met wtw

Bericht door Dreistein »

Er zijn decentrale ventilatie-apparaten op de markt met wtw die werken volgens het "push-pull" principe, bijvoorbeeld: https://www.ventilatieshop.com/awenta-h ... hts-36-db/

Het apparaat zuigt 60s lang lucht af en blaast vervolgens 60s lang verse lucht naar binnen. Het apparaat zou tot 85% wtw rendement halen. Het lijkt mij echter dat het apparaat 0% rendement haalt. Immers, als het apparaat 60s lang lucht inblaast, verdwijnt er door de gecreeerde overdruk elders in huis 60s lang warme lucht door kieren naar buiten. Als het apparaat vervolgens 60s lang lucht aanzuigt, dan komt er door de onderdruk 60s lang koude lucht het huis binnen door diezelfde kieren. Op deze manier is er helemaal geen warmteterugwinning. Maak ik nu een gedachtefout, of zijn dit soort apparaten ongeschikt voor wtw?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Decentrale "push-pull" ventilatie met wtw

Bericht door LeaD »

Zou dit een oplossing zijn voor een ventilatie systeem c. Hang die ingebouwde warmtewisselaar voor het rooster boven het raam , zo ook bij een naastliggende ruimte. Ventilator tussen de twee ruimtes, vervolgens om de 60 s van richting veranderen . Geen last meer van kieren of spleten, de lucht neemt de gemakkelijkste weg . Heb ik nu het gat in de markt gevonden ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Decentrale "push-pull" ventilatie met wtw

Bericht door JantjeV8 »

Of het helemaal klopt op wat u schetst weet ik niet, maar die aanzuig/afblaasventielen in zo'n systeem zijn redelijk inventief. Het is eigenlijk een labyrinth van kanaaltjes die elkaar kruisen. Kanaaltjes aanzuig de ene richting in, kanaal afblaas de andere richting in. Doordat die kanaaltjes kruisen, vind er wel warmteoverdracht plaats.
Dergelijke systemen horen in een huis waar de luchtdichting dus behoorlijk op orde is.
Dreistein
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2018, 06:45

Re: Decentrale "push-pull" ventilatie met wtw

Bericht door Dreistein »

LeaD schreef: 28 nov 2018, 10:31 Zou dit een oplossing zijn voor een ventilatie systeem c. Hang die ingebouwde warmtewisselaar voor het rooster boven het raam , zo ook bij een naastliggende ruimte. Ventilator tussen de twee ruimtes, vervolgens om de 60 s van richting veranderen . Geen last meer van kieren of spleten, de lucht neemt de gemakkelijkste weg . Heb ik nu het gat in de markt gevonden ?
Leuk idee. Ik had zelf ook bedacht dat dit apparaat alleen werkt als je er twee van hebt en die dan in tegenfase laat lopen.
Dreistein
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2018, 06:45

Re: Decentrale "push-pull" ventilatie met wtw

Bericht door Dreistein »

JantjeV8 schreef: 28 nov 2018, 17:32 Of het helemaal klopt op wat u schetst weet ik niet, maar die aanzuig/afblaasventielen in zo'n systeem zijn redelijk inventief. Het is eigenlijk een labyrinth van kanaaltjes die elkaar kruisen. Kanaaltjes aanzuig de ene richting in, kanaal afblaas de andere richting in. Doordat die kanaaltjes kruisen, vind er wel warmteoverdracht plaats.
Dergelijke systemen horen in een huis waar de luchtdichting dus behoorlijk op orde is.
Wat u schetst is de gebruikelijke wtw ventilator met tegenstroomprincipe. Die werkt goed omdat de aangevoerde lucht meteen gecompenseerd wordt door evenveel afgevoerde lucht. Er vindt dan geen drukopbouw plaats in de ruimte, zodat er niets door kieren stroomt. Het push-pull apparaat bouwt wel luchtdruk op en dat is m.i. helemaal verkeerd.
Plaats reactie