een kachel met vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MPK
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2018, 13:34

een kachel met vloerverwarming

Bericht door MPK »

sinds een aantal maanden lees ik mee op dit forum en nu zou ik graag een (aantal) vraag(en) willen stellen.
Ik zal me eerst even wat over onze situatie vertellen.
Sinds een jaar hebben we een grote ruimte om een praktijkruimte in bouwen. Deze ruimte is nu onverwarmd en wordt gebruikt als loods/schuur en heeft een metalen kasconstructie. We zijn bezig met het bouwen van binnenmuren met in de spouw isolatie van ongeveer 14 cm.(op sommige plekken wordt het 17 cm omdat de spouw daar groter is) De vloer is koud op zand gestort beton dus geen kruipruimte om de vloer te isoleren. Het idee is om vloerisolatie van ongeveer 5 cm aan te brengen met vloerverwarming. We zijn ons nu aan het orienteren op de manier van verwarmen. Hierdoor ben ik op dit forum terecht gekomen en vindt het principe van een houtkachel/rocket wel erg aantrekkelijk. Te meer omdat we de mogelijkheid hebben om zelf hout van eigen kweek te gaan gebruiken. Een optie die we overwegen is het kweken van olifantengras om zelf houtpellets van te maken. Vraag is dan wel of dit ook in een rocket gestookt kan worden? Verder vragen we ons af of het mogelijk is om een rocket te bouwen die aangesloten kan worden op de vloerverwarming en de vloer als massa te gebruiken voor warmteopslag. Een warmteverliesberekening zoals de plannen nu zijn komt uit op een warmteverlies van 2,9 kw Een pelletkachel vinden we erg duur voor deze ruimte en voor aansluiting op een vloerverwarming zijn er alleen pelletkachels met veeeel te veel vermogen. Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een rocket op vloerverwarming en is dit voor ons (wel handig, maar geen ervaring met verwarmingssystemen)zelf uit te voeren?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: een kachel met vloerverwarming

Bericht door kockie »

Kijk hier eens: http://batchrocket.eu/applicatie#cv

Als je toch nog aan het bouwen bent: kijk waar je isolatie kunt verbeteren om het warmteverlies verder te beperken. NIet verloren hoeft ook niet aangemaakt te worden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MPK
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2018, 13:34

Re: een kachel met vloerverwarming

Bericht door MPK »

Dank voor je reactie. Ik ga de website eens uitgebreider bestuderen. De isolatie kan alleen in het plafond nog iets dikker.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: een kachel met vloerverwarming

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik zou toch nog eens kijken of de vloerisolatie niet dikker kan. Zeker in combinatie met de vv.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: een kachel met vloerverwarming

Bericht door kockie »

Nu kun je nog relatief gemakkelijk veranderen... Ik zou willen dat ik dat eerder had gedaan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie