Installatieconcept met Rocketkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hester
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2018, 14:06

Installatieconcept met Rocketkachel?

Bericht door Hester »

Dag allen,

Ik lees al even mee hier op het forum en wil jullie nu graag om raad vragen.

Wij gaan een zoveel mogelijk bio-ecologische woning bouwen en zinken nu bezig met het installatieconcept. Wat ingewikkeld is dit zeg! Er zijn al verschillende concepten gepasseerd en nu denken we over het volgende:

Een Rocketkachel met warmtewisselaar, aangesloten op vloerverwarming en buffervat voor warm tapwater (met evt nog een elektrisch element erin, voor de dagen dat de zon niet schijnt en we niet stoken). Daarnaast een zonneboiler en PV-panelen.

Mijn vraag is wie er ervaring heeft met dit zelfde concept en hoe dit bevalt. Waar ik vooral bezorgd over ben, is of deze kachel het wel aan kan om én voldoende stralingswarmte te geven, én voldoende warm water heeft voor vloerverwarming én dan ook nog warmte over heeft voor het opwarmen van het tapwater. Wat denken/ervaren jullie?
En hoe bepaal je de grootte van de kachel dan?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Installatieconcept met Rocketkachel?

Bericht door benthuis »

Hoi Hester, bij het kiezen van een kachel voor je huis is het allerbelangrijkste dat je weet hoeveel warmte er verloren gaat en hoeveel de kachel er dus bij moet stoken. Een warmteverlies berekening dus...
Ik ga er vanuit dat als je een ecologische woning bouwt dat dit verlies zeer laag zal zijn, dus:

Moet je heel goed oriënteren op de manier waarop de warmte vrij komt. Als er teveel straling ineens vrijkomt in de ruimte waar de kachel staat, ga je lopen of smoren en smoren is not-done in een efficiënte kachel.

In een efficiënte woning moet het niet moeilijk zijn om genoeg warmte op te wekken, maar vergeet niet dat als je verwant en misschien kookt (dubbel efficiënt) met hout je al dit hout wel moet kunnen bemachtigen, aanvoeren en opslaan!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Installatieconcept met Rocketkachel?

Bericht door maarten martens »

dag Hester,

ik ben bezig aan een iet of wat gelijkaardige opzet, bouw van het huis is onderweg, vanaf januari start ik aan de technieken.
zie deze link : viewtopic.php?f=3&t=6751

Benthuis heeft gelijk,
eerst warmteverliesberekening maken (ivm verwarmingsvraag) - vergeet zeker je eventuele ventilatieverliezen niet !
hoe is je huis georienteerd ? kan je gebruik maken van de laagstaande winterzon ? hoe zijn de kamers geplaatst ?
hoeveel straling wens je in de ruimte waar de rocket staat ?
uit al die antwoorden kan je jouw energiebehoefte warm cv water voor vloerverwarming bepalen. (of toch proberen in te schatten :D )

probeer ook je warmte vraag voor sanitair warm water in de winter te bepalen, dan de grootte van je buffervat berekenen.

een rocket met warmtewisselaar, tja daarover lopen de meningen uitelkaar !
maar hier op t forum zijn er tal van goede voorbeelden te vinden waar het wel lukt om warm water te 'oogsten'

pv panelen & warm water kan ook : viewtopic.php?f=41&t=4312&start=30

over zonneboiler is er ook genoeg info te vinden hier op de site;

de grootte van je rocket kan je op http://batchrocket.eu terugvinden, lezen en het xls blad van Peter gebruiken.

succes en hou ons op de hoogte !
mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Installatieconcept met Rocketkachel?

Bericht door JantjeV8 »

Dat kan inderdaad best lastig zijn. Je hebt 1 systeem nodig wat voor- midden- en na-seizoen je het nodige comfort biedt. Op grijze dagen, maar ook als de zon flink op het glas schijnt.
Plaats reactie