gebruik schouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

gebruik schouw

Bericht door johan reynders »

Kan ik mijn houtkachel in de woonkamer op mijn schouw aansluiten en in mijn garage op dezelfde schouw mijn houtketel of houtvergassingsketel??
Schouw heeft potten van ong. 40x40?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: gebruik schouw

Bericht door bonkelaar »

Hallo Johan,

Voor wat betreft het dubbel gebruiken van de schouw, wij noemen het vaak schoorsteen heb ik zelf geen ervaring.
Op Haustechnikdialog.de heb ik hier wel regelmatig over gelezen en in Duitsland heb je strenge voorschriften en controles m.b.t. het gebruik van schoorstenen.
Algemeen zeggen de Duitsers dubbel gebruik is mogelijk maar niet gelijktijdig. Men heeft dan vaak een olie of gas cv ketel op hetzelfde kanaal als een hout cv.
Door middel van het onderbreken van stroomtoevoer of thermostaatkabels wordt dan geregeld dat maar één toestel gelijktijdig ingeschakeld kan zijn.

Bij voorbeeld met een temperatuursensor in rookkanaal van de houtketel wordt de thermostaatkabel van de gas cv onderbroken. Is de hout cv dan weer koud is inschakelen van de gas installatie weer mogelijk.

Bij mij is het ook zo gemaakt. De ketels werken welliswaar op afzonderlijke afvoerkanalen maar als de houtinstallatie werkt moet de gasketel niet in bedrijf gaan.
In een ongunstig geval zou de gasketel de houtinstallatie gaan opwarmen hetgeen averechts zou werken.

In geval van twee houtkachels kun je het misschien handmatig regelen met een klep of iets mechanisch bedenken maar dan wordt het al gauw te technisch.
En dan is het zo dat je het zelf wel kunt bedienen omdat je weet hoe het zit, maar hoe leg je het vrouw en kinderen uit. De kans op fouten en ongelukken ligt op de loer.

Gewoon uitproberen of ze gelijktijdig kunnen werken is ook een optie. Als de trek optimaal is dan heeft een vergasser al vaak te veel trek en wordt wel een trekonderbreker geplaatst. Wordt de trek verminderd door de tweede kachel dan zal deze trekonderbreker bij de vergasser niet in werking komen en werkt het geheel goed samen.
De vergasser heeft bijna altijd een ventilator. Deze verhoogde druk moet dan niet via de schoorsteen in de andere kachel terecht komen. Je zou dan de kamer vol rook blazen.

Al met al geen gemakkelijke materie. Automatisch, kleppen met stelmotoren is elegant maar moeilijk, handmatig geeft kans op fouten en ongelukken.
In alle landen bestaan voorschriften en regels met betrekking tot gebruik van schoorstenen, alleen in Duitsland lijkt het wordt er streng op toegezien. Daar is de kennis lijkt het wel, het grootst.

met vriendelijke groet

Jos
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: gebruik schouw

Bericht door Atlas »

Dag Johan,

Las je bericht met je vraag;

Ik kan jou sitauatie niet beoordelen en dus niets zeggen over wat bij jou wel en neit zou kunnen.
Wel kan ik vertellen wat er bij ons plaats heeft gevonden.

Op dit moment branden wij een (hout-cv) kachel.

In de 2 seizoenen ervoor hebben wij twee kachels gebrand op een schoorrsteen van rond 20 cm binnenwerks.
De woning is een laag oud T-vorm boerderijtje waar vrij veel bomen om heen staan. Van de "T" is het rechtopstaande streepje het dakvlak waar de schoorsteen uitmondt. Dit dakvlak is echter wat lager dan het horizontale streepje van de "T"; hier het andere dakvlak voorstellende.
Omdat dit dakvlak wat hoger ligt ligt de schoorsteen wanneer de wind uit het zuidwesten komt enigszins in de luwte. Dit was in de kachels altijd te constateren door wat verminderde trek en dus een wat minder hard brandend vuur.
De punt van het dak zit op ca 6-6,5 meter hoog.

Een van de kachels stond en staat nog in de keuken recht onder de schoorsteen en de andere kachel in de kamer. Voor deze kamerkachel-pijp hebben wij de een gat de schoorsteen in geboord met een diamant boor van rond 150 mm. Dit in een hoek van 45 graden door de Vabrenta dubbelwandige pijpstenen heen. Het geheel hebben we voor de plaatsing van de dubbelwandige RVS pijp afgewerkt en aangesmeerd.

Ik was zelf ook zeer sceptisch over en voelde het destijds een beetje als een gok.
Desondanks: zelfs bij mistig weer (ook dan was bij ons de trek wel minimaal) konden we beide kachels branden. zowel onafhankelijk van elkaar als tegelijkertijd. Ik had zelf altijd het gevoel dat de trek iets bevorderd werd als beide kachels tegelijk aan waren.
Ik heb destijds gedacht dat ik een te weinige trek zou kunnen en wellicht wel moeten compenseren met een "Gek" Deze trekkap geeft een wat zuigende werking en bevorderd dus ook de trek in de schoorsteen. Heb ik achterwege gelaten omdat ik de trek steeds voldoende achtte.

Resumerend:
-kachel kamer 6-10KW (weet het nog steeds niet prfecies waar dat oude beestje eigenlijk kon geven. Doorsnede pijp 130 mm onder een hoek van 40 graden in bestaande schoorsteen geboord.
-kachel keuken : 6-7 KW doorsnede pijp 150mm staat recht onder de stenen schoorsteen met een doorsnede van 200mm.
-Stookhout: Vooral pallethout; is toch vuren? (wel heel dik materiaal ca 10x 10 cm)

O.ja. De schoorsteenveger was altijd zeer tevreden over het weinige geveegde roet en het feit dat dit altijd zo mooi droog en poederig was.
Vraag mij nu af hoe het het komende seizoen er uit zal zien . Heb nu een nieuwe hout-cv kachel en deze schijnt toch wat meer roet en creosoot af te geven vanwege de wat lagere brand temperaturen.
Iets meer roet wat ik in de stalen uitlaat pijp tussen de kachel en de ingang bij de stenen schoorsteen (pijp is er makkelijk af te halen) al heb enigszins heb kunnen constateren.
Kreeg in het buitenland de tip van niet een maar verschillende kachelverkopers, dat je zo nu en dan kolen of antraciet in je kachel moet stoken. Dit schijnt de roet te laten verdwijnen (verbranden misschien?) Iemand hier ook ervaring mee?

Vragen aan jou:
Die potten van je zijn die binnenwerks 40x40 cm? of hebben ze een andere binnendiameter?
Wat is de binnen-diameter van de pot boven in de schoorsteen? Deze lijkt mij meer maatgevend voor de doorlaat dan die 40x40ers.
Heb je de mogelijkheid om een toevoergat van de garage naar de schoorsteen schuin onder een hoek van 45 graden te boren?
En....Moet je die andere kachel nog wel zoveel stoken als je een hout-vergassingsketel Toch al vaak een vermogen van 30-35 KW, aanschaft. In dat geval neemt deze de complete warmtebehoefte over en zou je geen bijverwarming meer nodig hebben lijkt mij. Tenzij je natuurlijk nog in een brandend vuurtje wilt kunnen kijken (wat trouwens altijd gezellig blijft). In dat geval zou een klein kacheltje denk ik geen kwaad kunnen.
Hoe ziet je omgeving eruit; bomen, bebouwing, hoogte van de uitlaat van de schoorsteen, schoorsteen uit vlak of schuin dak etc etc.



Groet,
Han
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: gebruik schouw

Bericht door johan reynders »

schoorsteen uit zadeldak, 45 °? boven de nok.
In de garage is er plaats genoeg.
Potten schat ik op 40x40, tot boven toe.
Kachel voor s'avonds als we thuis zijn, houtv voor s nachts en als we nt thuis zijn.
Dus soms wel eens beiden tegelijk aan.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: gebruik schouw

Bericht door Atlas »

Potten schat ik op 40x40, tot boven toe.
hiermee geeft je geen antwoord op de vraag of dit binnen of buitenwerks is!

Jos zegt:
Algemeen zeggen de Duitsers dubbel gebruik is mogelijk maar niet gelijktijdig. Men heeft dan vaak een olie of gas cv ketel op hetzelfde kanaal als een hout cv
Als de Duitsers dat al zeggen..... ik zou het gewoon doen en stapsgewijs verder uit proberen.
We zorgen voor een zo groot mogelijke binnendiameter!
Ook zorgen dat je bij alle schoorsteenonderdelen kunt blijven komen om goed te kunnen vegen. Dit door de pijpen demontabel te maken.

Han
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: gebruik schouw

Bericht door johan reynders »

Wat is binnen of buitenwerks???
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: gebruik schouw

Bericht door Atlas »

Waar woon jij Johan? Hou je me voor de gek of zo?

Je had het ook even kunnen googlen maar vooruit;

Als een pijp hebt dan heeft die aan de buitenkant gemeten een buitenwerks maat. Vervolgens heb je de wanddiktes en blijft de binnenwerkse maat over.

Han
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: gebruik schouw

Bericht door johan reynders »

@Atlas,

Beste Atlas,

Ik woon in België, Noorderkempen, ik ben houtbewerker, geef les.
Ik ben dus niet achterlijk, speel niet met uw voeten.
Maar ik heb nog nooit van een buitenwerkse maat of een binnenwerkse maat gehoord!!!

De binnenmaat van mijn schoorsteenpotten zijn , schat ik, 40 cm binnenkant, de schoorsteen gaat recht naar boven, dus boven is het gat ook ong. 40x40.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: gebruik schouw

Bericht door Atlas »

@Johan,

Wie zegt dat nu dat je achterlijk bent; geenszins de bedoeling gehad je te willen beledigen.
Neemt niet weg dat de term "binnenwerkse maat" als zeer algemeen en duidelijk wordt ondervonden in ons koude landje.
Dacht dus wel even dat je vraagstelling niet helemaal serieus te nemen was. Afijn, onze botte en directe manier van communiceren zal hiermee wel weer bevestigd zijn zullen we maar zeggen, niet?
Wat betekend trouwens de uitdrukking
speel niet met uw voeten.
Die uitdrukking ken ik dan weer niet.
Uit mijn meedenken mag wel blijken dat ik je vraagstelling serieus benader. "Niet te snel op je teentjes getrapt zijn" dus lijkt me.

Ter zake:
Jij schrijft:
De binnenmaat van mijn schoorsteenpotten zijn , schat ik, 40 cm binnenkant, de schoorsteen gaat recht naar boven, dus boven is het gat ook ong. 40x40.

Is die ruw of glad van binnen. Is het trouwens een oude schoorsteen? En.... hoe groot is de uiteindelijk uitloop bij de schoorsteen in het dak? Dit schijnt n.l als maatgevend genomen te worden. De nauwste (en daar komt-ie weer...) binnenwerkse maat bepaald de doorstroomsnelheid van het -in dit geval rook- medium.
Stel dat er weer een "pot" (hiermee wordt dan weer niet onze lesbische medemens bedoeld... Ja ik zeg het maar alvast even, een communicatiestoornisje is er zo!?) op zit van rond 20cm binnenwerks, dan moet de hele schoorsteen eigenlijk als binnenwerks 20 cm beschouwd worden.

Dat recht naar boven gaan van je schoorsteen is een heel positief punt lijkt mij. Elke bocht geeft werveling en dus remming aan de rook.

Vraag wat mij nu bezig houdt is wat doen de antwoorden met je eerste voornemens en vraagstelling. Worden ze er al duidelijker van?

Meerdere Belgische kennissen en ze hoog in aanzien hebbend,

groet ik je,

Han
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: gebruik schouw

Bericht door johan reynders »

De schoorsteen is dus recht van onder naar boven, ong 7 meter, is een 15-tal jaar oud, en er zitten van die schoorsteenpotten in van ong. 40x40, dus ook boven op het dak.
Op een an de forum werd me aangeraden/gesugereerd dat ik best 2 inox buizen in de schoorsteen kon steken, om alzo met 2 toestellen tegelijk te stoken.
Graag uw/jullie bedenkingen?


Met mijn voeten spelen, wil zeggen: me voor de aap houden, voor de gek houden.
Plaats reactie