kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

klinkt goed, al snap ik niet helemaal wat je bedoelt.
In deze opstelling loopt zowel de invoer (van bovenop de kachel recht naar boven via onderkant van olievat) als de afvoer (van bovenop het olievat recht naar beneden tot plusminus 10cm van de bodem). Werk ik dan met een T-stuk ergens of wat?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door dormos »

Bovenin in de afvoer (in de bell) zou je een T stuk kunnen plaatsen met in het horizontale deel van de T een klep die je van buiten het vat kunt bedienen. Klep open bij aansteken, klep dicht als de kachel op temperatuur is.

Groet,

Hans
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

Je bedoelt zonder in -en uitvoer te verbinden?
Bovenin de bell een t-stuk vanuit de assumptie dat de warme lucht dan meteen kan doorstromen van bovenaf ipv eerst te moeten zakken?
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

En wat zou daarnaast nog helpen om de 'opstartfase' te verkorten? De vuurkamer is nu al langs de zij -en achterkant geïsoleerd met 3cm vuurstenen. Ik heb er nog over dus zou ook de onderkant en bovenkant kunnen isoleren. De kachel zelf wordt nu nog steeds te heet om je hand ertegen te houden.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

De lengte van het brandhout halveren, hout met schors er nog aan zoveel mogelijk mijden tijdens de start. En alles zo dicht mogelijk tegen de deur bij de lucht toevoer. Ook het aanmaakblokje tussen hout en luchtinlaat.

Op het einde alle houtskool zo dicht mogelijk bij de luchtinlaat brengen, ik gebruik houtskool om 's morgens te ontsteken, samen met zeer fijn gekliefd hout. Fijne ronde takjes geven bij mij veel rook bij de opstart.

@Peter . Ik ben dus niet de enige waarbij de kachel op het einde terug begint te roken ondanks de vele houtskool. Het zijn nu eenmaal sigaarrokende kachels. Vandaar mijn bezorgdheid voor roetafzetting in de bell.
Laatst gewijzigd door LeaD op 27 nov 2018, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

Merci voor die tip alvast! Ik heb het vandaag zo aangestoken en de buur had er geen last van dus dat is al oké.
Wel valt het op hoeveel rook er telkens uit de kachelpijp blijft komen. Natuurlijk net nadat ik hout bijgevuld heb, maar het duurt toch telkens lang voordat het overgaat naar 'rookloos'. Ik zou gedacht hebben dat dit juist minder zou zijn met zo'n bell erop. Iemand uitleg?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door kockie »

Waarom zou het minder worden met een bell? De kachel blijft dezelfde en de minder optimale verbranding blijft hetzelfde. Enige dat anders wordt is de schoorsteentemperatuur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Ik zou de invloed van de vlamkeerplaat bovenin de kachel eens onderzoeken door deze te vervangen door een vuurvaste plaat. Mogelijks is deze al sterk vervormd . Of eventueel eens achterwege laten nu je toch een extra warmtewisselaar hebt.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

de vlamkeerplaat is nog in orde (gietijzer). Ik had er bovenop vuurstenen nog opgelegd. Ze steken zelfs nog iets verder dan de vlamplaat uit zodat de gassen er echt langs moeten passeren.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

En wat is de bedoeling van de vuurstenen bovenop de de vlamplaat ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

meer isoleren van de vuurkamer, dus ook van de bovenkant ervan. Heb ik verkeerd gedacht?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Mogelijks vormen die stenen een belemmering voor de rookgassen, even een test doen zonder die stenen of toch de doorgang maximaliseren. Vlamplaat op zich vormt al een barriere, net zoals de gleuf aan het einde van de batchbox van een rocketbatch voor deze de riser ingaat. Dat het nodig is is zeker. Dient als een soort rem, vermogensregeling zonder de verhouding lucht -brandstof aan te tasten. Wie doet er hier beter om het nut van vernauwen uit te leggen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door rastaman »

Ik zou de stenen op de vlamplaat vervangen door een matje Superwool van 2,5 dik, dat isoleert je vuurkamer tenminste echt.
Verder intern rondom de stookkamer tussen de nieuwe stenen en de zijwand van de kachel hetzelfde kunstje ,
evt (als je te weinig ruimte over houdt) de Superwool tussen de zijwand van de kachel en de originele gietijzeren hitteschilden van de kachel proppen.

Het is een beetje intellectuele diefstal van Jotul en Morso,
die dezelfde kunstjes gebruiken om het rendement van hun doosverbranders omhoog te krijgen :-)
Superwool kan je bij de meeste kachelhandels (ook online) per meter kopen

Met een Dovre 40CB brand ie met deze aanpassingen als een zonnetje (mits je ook netjes stookt natuurlijk)

Groet Menno
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

Het is interessant om te zien wat voor effect kleine aanpassingen hebben. Vandaag de kachel laten branden met vuurstenen op de vuurplaat, zoals voorheen vermeld. Rookgastemp boven de bell kwam nu niet meer boven de 120° uit, en de trek was volgens mij te laag.
Bij de opstart kwam alle rook zelfs in de woonkamer. Deze zijn dus alweer weggehaald, wat dit probleem alweer oploste.
Ik blijf toch met de kwestie van slechte verbranding zitten. De efficiëntie in de mate van opwarmen van het huis is wel danig verbeterd, maar ik had gehoopt op een schonere verbranding ook. Bij inspectie van de kachelpijp blijkt er al een nieuwe hoeveelheid creosoot aan de wanden te hangen, hoewel ik ze net ervoor nog maar gekuist had.
Voor mensen mij voorstellen dat ik een mass heater etc moet bouwen, dit gaat voor mij even puur om het bijleren en de techniek begrijpen.
Vragen waar ik nog mee zit:
- de vuurvaste stenen die nu in de kachel zitten zijn deze: https://kachelmaterialenshop.nl/20-vuurvaste-stenen Na bovenstaand antwoord ben ik wel zeker dat ik gewoon de verkeerde stenen heb hiervoor. Aanpassen dus!
- wat ik wel zonder te metsen kan bouwen is een bell uit zware betonblokken die ik hier nog heb liggen. Zou wat mooier zijn dan het olievat dat er nu staat, zeker als ik het bekleed met leem zoals mijn muren. Zijn betonblokken geschikt? Lijkt mij dat het lang zou duren eer de warmte erdoor begin te stralen..
- er rest nog de optie om een secundaire luchtinlaat te maken in de dovrekachel, maar daar zijn nergens voorbeelden van te vnden dus daar begin ik maar niet aan denk ik.
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door rastaman »

mabaert schreef: 28 nov 2018, 10:47 - er rest nog de optie om een secundaire luchtinlaat te maken in de dovrekachel, maar daar zijn nergens voorbeelden van te vinden dus daar begin ik maar niet aan denk ik.
Als je een beetje handig bent is dat voor die Dovre 300 niet zo heel moeilijk hoor 8)
In een van de versies van de Dovre 40CB hebben ze de achterwand van de vuurkamer verdubbeld met een plaatje gietijzer.

Dan op 3/4 van de hoogte in die plaat 6 gaatjes verdeeld over de breedte van de vuurkamer.
In de achterwand van de kachel 2 kleine sleuven onderin,
en je hebt effectief voorverwarmde lucht die je de achterin de brandkamer naar binnen blaast.

Ik heb deze versie zelf gehad en hij stookte eigenlijk best goed voor zo'n simpele aanpassing.

Tekening van Dovre zelf (onderdeel 45):
http://webfiles.dovre.be/media/exploded ... 0_40CB.pdf
Plaats reactie