Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Kort gesteld. Ik wil dit Afbeeldingupload jpeg
vervangen door een digitaal exemplaar.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Dan zal ik een kort antwoord geven:

Vervang hem door een digitaal exemplaar!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Natuurlijk, maar welke? Die ik monteerde had het aan/uit effect en dat wil ik niet. Dat staat toch al beschreven?
Leest u ook wel wat er staat mijnheer Kraayeveld? Alvorens u antwoord geeft? Of is dat te moeilijk?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Okee dan zal ik even vertellen hoe ik het zie.

Je hebt een 30 jaar oude auto. Je komt bij de dealer. Je zegt ik heb een hele fijne auto van 30 jaar oud. Wat een super ding. Alleen sommige dingen werken niet meer bij deze auto. Ik wil hem inruilen voor een nieuwe. Okee zegt de verkoper, dat kan. Wat zou u graag willen?
Ik wil precies dezelfde, alleen dan digitaal.
Nou zegt de verkoper, deze auto is helemaal digitaal. Ja maar zegt u, bij de vorige kon ik met een voetpomp de ruitenwisservloeistof op de ruit spuiten, en als ik dan veel wou trapte ik hard, en als ik weinig wou, trapte ik zacht.
Nu is het alles of niets!

Wat ik hiermee bedoel te zeggen (nogmaals):
WAT is het probleem als je een gewone klokthermostaat pakt?

Vind je dat de aanvoer te warm wordt?
Wordt je vloerverwarming te heet?
Heb je naar je zin teveel warmteverlies?

Je benoemd het probleem niet!

Ik heb 10 berichten terug al geplaatst:
Waarom wil je de klep beetje bij beetje kunnen openen en sluiten?

Misschien moet je eerst eens uitleggen wat die metertjes precies doen?
Volgens mij ben je bang dat een moderne klokthermostaat minder efficiënt is dan dat oude apparaatje van jou, maar dat weet ik niet, omdat ik nog steeds niet snap wat je nou precies wil.

Als je nu een klokthermostaat pakt, die schakelt volgens een HEEL ingewikkelde stooklijn.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Die ik monteerde had het aan/uit effect en dat wil ik niet. 
Waarom niet?

Dit bedoel ik nu met dat je het probleem niet benoemd.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Het oude systeem houd in dat de pomp 24 uur per dag draait, ik wil dat de pomp alleen draait als er warmtevraag is.
De klep moet beetje bij beetje sluiten omdat een vloerverwarming met WAR zo werkt, in het oude systeem was dat ook zo. Is dat dan niet bij elke vloerverwarming zo? Ik ken er geen enkele die ofwel alles open zet, ofwel alles dicht zet. (100% menging met retour of 0% menging met retour) En dat is nu precies wat de goedkope digitale klokthermostaat deed. Ik wil er een die rekening houd met de WAR. Gewoon een digitale vervanger van de analoge die ik nu heb. Door het enorme aanbod weet ik absoluut niet wat ik links mag laten liggen.
De beschrijving van mijn systeem houd in dat het zeer vergelijkbaar is met stadsverwarming. Ik heb dus plenty warm water in voorraad, de klokthermostaat hoeft dus geen verwarmingsbron aan te sturen. Dat deed de analoge ook niet.
Dus. Ik zie door de bomen het bos niet meer en had gehoopt dat er iemand in een vergelijkbare situatie verkeerde, vandaar.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zal zeggen hoe een moderne klokthermostaat werkt:

Stel, je hebt je ruimte op 20 graden staan. En type vloerverwarming op je klokthermostaat staat aan. Die heeft een bepaalde stooklijn. Dat wil zeggen: de opwarmtijd is lang.

De temperatuur in je kamer is 20.10
De temperatuur 15 min later is 20.09
Dan weet de klokthermostaat, over ongeveer 2 uur en 15 min komt de temperatuur onder de 20 graden. De opwarmtijd van beton (doorgeeftijd) is ongeveer 2 uur (een zelflerende klokthermostaat kan dat exact), dus ik moet over een kwartier even een minuut je aan. Over 30 min 2 min aan. Over 45 min weer 2 min. Over een uur 4 min. Enz enz. Daarin leert hij zijn eigen.

Het geeft geen reet dat hij aan/uit gaat.
Je gaat OF de pomp constant laten draaien en met de aanvoer temp spelen, zoals het bij jou het geval is, OF constante temp en met de tijd spelen.

Als je dan ook nog een keer met de temp gaat spelen, weet die zelflerende klokthermostaat helemaal niet meer wat hij moet...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb natuurlijk absoluut geen ervaring met jou oude systeem, maar kan me niet voorstellen dat het beter/secuurder/zuiniger werkt dan de huidige klokthermostaat...

En volgens mij ben je daar een beetje bang voor?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

hanskraayeveld schreef: 02 nov 2018, 12:26 Je gaat OF de pomp constant laten draaien en met de aanvoer temp spelen, zoals het bij jou het geval is, OF constante temp en met de tijd spelen
En ik wil dus allebei. De pomp laten draaien bijv van 6 uur tot half 9 en dan van 17 uur tot half 11. Ook de klokthermostaat word dan ingeschakeld. Alles word bedient door een klokschakelaar. In de tussen liggende periode (16 uur per dag!) staat alles zonder stroom. De batterijen in de klokthermostaat onthouden zowel tijd als instellingen. Zover was ik al.
Alleen weet ik niet WELKE klokthermostaat te kiezen. Daarom ben ik hier. :)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door dormos »

Misschien te simpel gedacht: je combineert een klokschakelaar met een pompschakelaar.

Eerst steel je een klokschakelaar in het stopcontact, en daarin steek je een pompschakelaar in. Daar steek je daar dan weer de pomp in.

De pomp draait dan niet op de uren waarin je niet wilt dat 'ie draait, en in de uren dat 'ie wel mag draaien draait 'ie alleen bij warmtevraag.

Zou dat kunnen werken?

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

En ik wil dus allebei.
Zucht...

Gaan we weer.

Wat is het PROBLEEM als je niet met de aanvoer temp kan spelen?

Kan je nu niet bij alles wat je wil, zeggen WAAROM je dat wil? Dan kunnen we dáárop inspelen...
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Ja hoor.
1- Zuiniger doordat de pomp maar de helft van de uren hoeft te draaien.
2- Het gemak van bijvoorbeeld per uur of per 2 uur een temperatuur instellen die wij als comfortabel zien. Nu stellen we een nacht en een dagtemperatuur in. That's it. Je kiest een van de 2. En dat was vroeger ok, nu echter zijn de eisen hoger en de mogelijkheden zijn er. Alleen ik ken ze niet.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

dormos schreef: 02 nov 2018, 13:36 Misschien te simpel gedacht: je combineert een klokschakelaar met een pompschakelaar.

Eerst steel je een klokschakelaar in het stopcontact, en daarin steek je een pompschakelaar in. Daar steek je daar dan weer de pomp in.

De pomp draait dan niet op de uren waarin je niet wilt dat 'ie draait, en in de uren dat 'ie wel mag draaien draait 'ie alleen bij warmtevraag.

Zou dat kunnen werken?

Groet,

Hans
Dat kan. En daar zal ik ook naartoe werken mocht ik geen klokschakelaar vinden die het huidige controlepaneeltje vervangt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door LeaD »

Google eens op PID-regelaar. Digitaal klokje ertussen en je hebt alles tot op 1/10° geregeld.
Er is geen enkele thermostaat die voorziet als straks de zon fel schijnt deze de vloerverwarming een paar uur vooraf terugregelt.

Al eens een Wattuur -meter aan uw cirkulatiepomp gehangen; je vindt ze zelfs in den Aldi. 20 W dag en nacht laten draaien , het jaar rond kost zowat 20€. Voor een half jaar : 10€ . Wat valt daar nog op te sparen ? KLok er tussen en de pomp draait nog eens de helft van de dag : dus 5 € Bespaart ! Kostprijs van de klok 25 € ? Meerverbruik omdat de vloerverwarming wat meer zal pendelen wegens geen constante toevoer ???

Zelf heb ik ook een klokschakelaar tussen de cirkulatiepomp, en die zorgt ervoor dat de pomp 's nachts zo geen lawaai meer maakt.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Dat kan. En daar zal ik ook naartoe werken mocht ik geen klokschakelaar vinden die het huidige controlepaneeltje vervangt.
Ik snap er echt geen pepernoot meer van...

Maar ja, gelukkig heb je meerdere opties voor al je "problemen"
Plaats reactie