Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag lui,

We hebben een nieuwbouw met kelder er onder van 6x5m en 2,60m hoog.
Kelder is van gestort beton 25 cm wanddikte. Afgelopen maart hebben we hem leeg gepompt en na een week waren de vloer en de wanden opgedroogd. dit was goed te zien aan de egaal grijze wanden en de vloer. ook in de kim en de hoeken waren er geen donkere vlekken te zien die konden duiden op lekkage. Hierna is er nog een afwerkvloer van ca 5-6 cm in gestort welke afgewerkt is met egaline.
en verder:
-is de Kelder ongeisoleerd in wanden en vloer. (wel isolatie van rc 4.0 met de bovenliggende woonvloer met vloerverwarming)
-bewonen we de woning zo ongeveer vanaf juni.
-zit er een beluchting en ontluchting in met de buitenlucht. Deze zit al dicht vanaf juli ivm de condensatie van het aanwezige vocht in de warme lucht die steeds binnenkwam. De kelder is dus geheel afgesloten van de buitenlucht. verse lucht komt alleen maar binnen wanneer de deur met de woonkamer (55% rv/ 21 c.) kortstondig geopend wordt.
-is de temperatuur van de kelder steeds op ongeveer 18-19c. Dit vanwege aanwezigheid van een koelkast, de ontvochtiger en vloerverwarmingsverdeler.
-staat er een ontvochtiger, die halve dagen aanstaat en steeds de luchtvochtigheid elke dag weer van zo rond de 70% terugbrengt naar ca 55-60%. (gemeten met 3 meters die niet teveel van elkaar afwijken)
-de ontvochtiging is zo steeds rond de 3-4 liter per dag. Dit al vanaf eind juli dus al ruim 3 maanden.
-de vloer geeft de indruk dat die toch niet helemaal droog is door zijn vlekkerige soms donkere structuur.

Grote vraag is: komt dit vocht ergens anders vandaan of zit dit nog steeds in de materialen en zijn we gewoon domweg te ongeduldig?

Groet,
Atlas
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Als het GEEN prefab kelder is, heb je 99% kans dat hij niet waterdicht is.

Is hij in 1 keer gestort, of vloer eerst en daarna de wanden?

Dan is de kans dat hij niet waterdicht is 100%

Klinkt niet erg bemoedigend, maar stel jezelf de vraag:
Is het nodig dat hij 100% waterdicht is?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Er zijn nog "genoeg" opties om hem echt waterdicht te maken...
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door WilfredT2 »

hanskraayeveld schreef: 31 okt 2018, 13:07 Als het GEEN prefab kelder is, heb je 99% kans dat hij niet waterdicht is.

Is hij in 1 keer gestort, of vloer eerst en daarna de wanden?

Dan is de kans dat hij niet waterdicht is 100%

Klinkt niet erg bemoedigend, maar stel jezelf de vraag:
Is het nodig dat hij 100% waterdicht is?
Mag ik vragen waarop je dit baseert? Ik heb zelf een tijdlang kelders gestort, waarbij we altijd eerst de vloeren deden en daarna de wanden. De meeste van deze kelders waren even groot als de woning erop, en gebruikt als Bar, poolkamer, fitnessruimte etc. dus geen vochtige hokken. We zij wel eens teruggeweest omdat een kelder lekte, maar in 90% van de gevallen was het gewoon dicht. dus ik ben benieuwd waarop je bovenstaande baseert.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door LeaD »

Is er al een peiling gedaan naar het niveau van het grondwater ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag,

Het grondwater staat nu erg laag 1.80-2.00 meter onder pijl-vloerhoogte.
Dit houdt ongeveer in dat de kelder ca 50-75 cm in het grondwater staat.

Hij is in 2 keer gestort. Eerst vloer en daarna de wanden erop. Roestvrij kimband is er in gegaan. weet haast zeker datie dicht is.
Weet iemand hoeveel water er in de dekvloercement gaat?
Ik reken nu even vlot uit dat ik zo ongeveer 300 liter weggezogen heb. is dat reel?

Groet
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag,
Dat niet 100% dicht lijkt me een raar verhaal.
naar voorbeeld van anderen heb ik deze laten storten. dat waren er 3.
hiervan niets gehoord over lekkage en in 2 keer gestort.
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Reintje »

Ooit wel eens ergens gelezen dat beton ongeveer 10 cm per jaar droogt, dus dan denk ik dat je nog even geduld moet hebben.
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Reintje »

Alleen betonnen vloer en wanden is ongeveer 21.8 m3 beton! Enig idee hoeveel water daar in is gegaan? Stel 200 liter per m3, dat is dan dus 4,36 m3 water. Klein deeltje daarvan is gebonden in de chemische uitharding van het beton en de rest moet nu dus langzaam uitdampen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door GTV6 »

Kijk eens naar een mollier diagram, de RV in de kelder en de RV in de woonkamer corresponderen, in absolute zin, d.w.z. in grammen water per m3 lucht is dit nagenoeg gelijk.
Vocht heeft heel sterk de neiging te nivelleren. Als de afsluiting tussen woonkamer en kelder niet 100% dampdicht heeft zal je meer vocht uit de woonkamer condenseren dan vocht uit de kelder.
Wil je ontvochtigen kun je beter de kelder verwarmen tot boven de woonkamer temperatuur. Dit kost ook minder energie.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik weet niet of dit in uw geval van toepassing is, maar als u in deze ruimte ook appels, aardappels of andere vochthoudende producten bewaard, drogen deze langzaam uit (ze worden langzaam rimpelig). Ook dat vocht komt in de lucht terecht en zal dus evt. door uw droger worden afgescheiden. Maar waarom wilt u beslist 55%-60% vocht in de kelder. Waarom is 70% niet goed?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag hr Kriegsman.

Die appels liggen er inderdaad ja. Maar pas een paar weken. je hebt gelijk; uit dat fruit komt ook veel water.
die 70% kun je echt voelen en een beetje ruiken. is me toch iets te vochtig.
dit geld voor elke dag weer. stop ik een dag met ontvochtigen dan gaat het richting de 75-80%. dus vandaar elke dag ontvochtigen gedurende een paar uur.

GTV6
oke, het klopt wat je zegt. maar..... breng ik met het openen van de kelderdeur 2 keer per dag zoveel vocht van de woonkamer in de kelderruimte?

Reintje,
Hieruit lees ik dat ik gewoon geduldig moet zijn. Dan is die inmiddels weggezogen 300 liter water nog maar een fractie van wat me nog te doen staat dus.


atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

aan allen,

Ik heb de beluchting en de ontluchtingsbuizen afgelopen zomer dichtgestopt omdat ze veel te veel warme lucht binnenbrachten. Het vocht hieruit condenseerde immers steeds langs de veel koudere wanden. (denk aan flesje bier wat je uit de koelkast haalt en direct condenseerd)
Zou het een oplossing de pijpen (125mm) gewoon weer te openen en alles via natuurlijke circulatie weg te laten dampen?

atlas
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door LeaD »

Werd het plafond met holle gewelven uitgevoerd ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Mag ik vragen waarop je dit baseert?
Ja ik heb een kenns/collega die betonwerker is, en ik heb een zelfde soort probleem gehad. Dus toen hebben we het uitgebreid erover gehad. En hij heeft de literatuur ook mee...

https://www.kryton.com/in-the-news/2013 ... materials/
Plaats reactie