Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers
Geplaatst: 30 nov 2018, 13:20
Dag Jekaro,
ik lees twee zaken:
kachel niet stuk stoken
efficiënt stoken
Als je de instructies van de kachel volgt qua hoeveelheid brandstof ga je ze nooit stuk stoken, behalve gebruikelijke slijtage.
Voor het efficiënt stoken is het aangewezen om eveneens de instructies gewoon te volgen.
Dat combineer je met het stoken van klein gekloven hout (bijv max 8cmx8cm) dat kurkdroog is. Bovendien let je erop dat de vlammen felgeel blijven.
Dus vermijden dat ze enerzijds oranje walmend zijn. Anderzijds vermijden dat het een aangejaagde smidse wordt want dan hebben de hete rookgassen te weinig tijd om warmte af te geven, gaat er teveel warmte door de schoorsteen weg en wordt de vuurhaard teveel gekoeld door een overmaat aan toegevoerde lucht.
Als test zou je 10 keer kunnen stoken met dezelfde hoeveelheid/soort/droogheid hout en telkens de luchttoevoer ietsje meer open. Als je vervolgens op dezelfde momenten de waarden van de magneetthermometer opschrijft, dan kan dat mee helpen een indicatie te geven wat de optimale stand is van de luchttoevoer. Het moet ergens zitten tussen "de oranje vlammen weg en dus felgele vlammen" enerzijds en een zo laag mogelijke temperatuur van de rookgassen anderzijds. Daarbij voeg je het beeld van de rook die uit de schoorsteen komt. Als het goed is, zou je die bij een warme kachel amper mogen zien, behalve een condensrookpluim maar die lost op enkele meters verder. Veel zwarte of blauw-grijze rook (bij droog hout!) geeft doorgaans een indicatie van te weinig zuurstof.
Dus testen, testen en nog eens testen.
Noot: efficiënt stoken, dat is de maximale efficiëntie van het type kachel benaderend. Dat wil niet zeggen dat het dan niet efficiënter kan maar dan moet je uitkijken naar een nieuwe kachel.
Groet
Wouter
ik lees twee zaken:
kachel niet stuk stoken
efficiënt stoken
Als je de instructies van de kachel volgt qua hoeveelheid brandstof ga je ze nooit stuk stoken, behalve gebruikelijke slijtage.
Voor het efficiënt stoken is het aangewezen om eveneens de instructies gewoon te volgen.
Dat combineer je met het stoken van klein gekloven hout (bijv max 8cmx8cm) dat kurkdroog is. Bovendien let je erop dat de vlammen felgeel blijven.
Dus vermijden dat ze enerzijds oranje walmend zijn. Anderzijds vermijden dat het een aangejaagde smidse wordt want dan hebben de hete rookgassen te weinig tijd om warmte af te geven, gaat er teveel warmte door de schoorsteen weg en wordt de vuurhaard teveel gekoeld door een overmaat aan toegevoerde lucht.
Als test zou je 10 keer kunnen stoken met dezelfde hoeveelheid/soort/droogheid hout en telkens de luchttoevoer ietsje meer open. Als je vervolgens op dezelfde momenten de waarden van de magneetthermometer opschrijft, dan kan dat mee helpen een indicatie te geven wat de optimale stand is van de luchttoevoer. Het moet ergens zitten tussen "de oranje vlammen weg en dus felgele vlammen" enerzijds en een zo laag mogelijke temperatuur van de rookgassen anderzijds. Daarbij voeg je het beeld van de rook die uit de schoorsteen komt. Als het goed is, zou je die bij een warme kachel amper mogen zien, behalve een condensrookpluim maar die lost op enkele meters verder. Veel zwarte of blauw-grijze rook (bij droog hout!) geeft doorgaans een indicatie van te weinig zuurstof.
Dus testen, testen en nog eens testen.
Noot: efficiënt stoken, dat is de maximale efficiëntie van het type kachel benaderend. Dat wil niet zeggen dat het dan niet efficiënter kan maar dan moet je uitkijken naar een nieuwe kachel.
Groet
Wouter