Vloerverwarming blijft koud

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door jn82 »

Raymonvdb schreef: 26 okt 2018, 15:55 Ik heb even gekeken naar de pomp. Aan beide kanten staat een pijl die naar beneden wijst. Klopt dit wel?
Het lijkt erop dat de aanvoer en de retour verwisseld zijn. Het warme water komt via de thermostaatknop binnen en de pomp drukt het rechtsreeks weer terug naar de cv ketel.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door jn82 »

De thermostaatknop hoort in dit geval ook op de onderste balk omdat de voeler van de knop daar ook in zit. Deze hoort de temperatuur te regelen van het water dat de vloer in gaat.
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

jn82 schreef: 27 okt 2018, 09:45
Raymonvdb schreef: 26 okt 2018, 15:55 Ik heb even gekeken naar de pomp. Aan beide kanten staat een pijl die naar beneden wijst. Klopt dit wel?
Het lijkt erop dat de aanvoer en de retour verwisseld zijn. Het warme water komt via de thermostaatknop binnen en de pomp drukt het rechtsreeks weer terug naar de cv ketel.
Hoe zou ik dit het best op een zo simpel mogelijke manier kunnen oplossen?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Het lijkt erop dat de aanvoer en de retour verwisseld zijn. Het warme water komt via de thermostaatknop binnen en de pomp drukt het rechtsreeks weer terug naar de cv ketel.
Ja ik denk dat jn82 gelijk heeft! De warme moet er onder in en de retour moet er boven uit. Dus de 2 leidingen aan de rechtse zijkant moeten omgewisseld worden.

Hoe je dat doen moet?

Bahco pakken, losdraaien, omwisselen, vastdraaien, vullen. Niet vergeten te pissen als je nodig moet, anders doe je het in je broek.

Tip: schakel gewoon een vakman in alsjeblieft
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

En waarschijnlijk zit je aanvoer niet verkeerd...

Maar je retour...

Bij bijna alle vloerverwarmingsverdelers zit er een retour links op het bovenste blok.
Want nu pompt hij echt direct je warme water in je retour.

Ik ben namelijk bang dat als je de aanvoer en retour gaat omwisselen, de pomp te hard tegen de aanvoer drukt, zodat hij bijna niks erin krijgt en liever naar de radiatoren stroomt.

Ik denk dat het tijd wordt voor een goeie verdeler.

Tegen iemand met ervaring zou ik zeggen, dat kun oplossen door de retour links boven in het blok te laten komen. Maar ja...

Je ben nog erger dan een leek... Je heb volgens mij ook niet echt zin om op internet het een en ander op te zoeken maar wil het liefst een kant en klare oplossing, en nog liever dat iemand het voor je komt doen.

Misschien vergis ik me...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Hoe zou ik dit het best op een zo simpel mogelijke manier kunnen oplossen?
De aller aller allersimpelste oplossing heb ik gratis voor je...

Dikke sokken aantrekken...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door LeaD »

Raymonvdb schreef: 27 okt 2018, 09:30 Zojuist begon de pomp een hoop herrie te maken, alsof er veel lucht in het systeem zit. Nu heb ik de bypass verder open gedraaid en nu is het geluid weg, hoor ik enkel de pomp draaien.

Zou ik nog eens moeten ontluchten en hebben jullie tips hoe ik dat dan het beste moet aanpakken?
De installatie af zetten (stekker eruit , zekering af enz. tot de pomp af staat , ook van de cv) . Ik dacht links boven een ontluchtingsventiel gezien te hebben.
Dagelijks herhalen tot alle lucht eruit is.
Mocht dit tot een oplossing leiden, zou vervangen door een automatische ontluchter een optie zijn.

Heeft het vv systeem voorheen al goed gewerkt of is het een totaal nieuw systeem?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mijn bescheten mening is het ding hydraulisch goed aangesloten. Aanvoer vanuit CV bij de themostaatkraan.

Even afpellen:
- Bovenste blok wordt erg heet, de pomp ook heb ik gelezen, hand kan er niet opgelegd worden.

Stand 3 van de themostaatkraan vertegenwoordigd ongeveer 30grC.
Dan kan de bovenste blok niet zo heet worden, want 30grC is prima met de hand te verdragen: conclusie zou zijn: thermostaatkraan defect.

De analoge thermometer geeft 30grC aan, wat keurig klopt met de stand van de thermostaatkraan. Dus: kraan niet defect.

Hmmm, verwarrend.

Ook nog niet door de vraagsteller uitgesloten: draait de pomp? IS wel door anderen geadviseerd maar nog niet beantwoord. Dus centrale schroef er uit, schroevendraaier er in drukken, wat wroeten en draaien en kijken wat er gebeurd.

Het systeem is niet nieuw aangelegd, het betreft een bestaand huis. De vorige bewoners geen last gehad?

Dan blijft eigenlijk toch maar 1 ding over: lucht, als gevolg van stilstand heeft zich ergens wat hardnekkig lucht opgehoopt.
Zelf zou ik met een bahco de leidingen, zowel aanvoer als retour naar de vloeren even losdraaien. Niet helemaal er uit, maar een paar slagen los om te kijken of er water of lucht uitkomt.
Het schroefje voor op de pomp, ook even er uit, kan lucht in de pomp zitten.
Op de bovenblok zit een wit ding, volgens mij is dat ook een ontluchtingskraantje. Die zou ik er helemaal uit halen, een puntstukje er voor terug schroeven, stukje leiding er tussen recht omhoog, daarop een schroefbus en een automatisch ontluchtertje, gewoon een cm of 20 er bovenuit.

Als je wil proberen of het warm wordt, zul je wel de ruimtethermostaat goed hoog moeten zetten, wamt als die niet inspringt gebeurd er natuurlijk maar weinig nabij je verdeler.
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

JantjeV8 schreef: 28 okt 2018, 08:58 Volgens mijn bescheten mening is het ding hydraulisch goed aangesloten. Aanvoer vanuit CV bij de themostaatkraan.

Even afpellen:
- Bovenste blok wordt erg heet, de pomp ook heb ik gelezen, hand kan er niet opgelegd worden.

Stand 3 van de themostaatkraan vertegenwoordigd ongeveer 30grC.
Dan kan de bovenste blok niet zo heet worden, want 30grC is prima met de hand te verdragen: conclusie zou zijn: thermostaatkraan defect.

De analoge thermometer geeft 30grC aan, wat keurig klopt met de stand van de thermostaatkraan. Dus: kraan niet defect.

Hmmm, verwarrend.

Ook nog niet door de vraagsteller uitgesloten: draait de pomp? IS wel door anderen geadviseerd maar nog niet beantwoord. Dus centrale schroef er uit, schroevendraaier er in drukken, wat wroeten en draaien en kijken wat er gebeurd.

Het systeem is niet nieuw aangelegd, het betreft een bestaand huis. De vorige bewoners geen last gehad?

Dan blijft eigenlijk toch maar 1 ding over: lucht, als gevolg van stilstand heeft zich ergens wat hardnekkig lucht opgehoopt.
Zelf zou ik met een bahco de leidingen, zowel aanvoer als retour naar de vloeren even losdraaien. Niet helemaal er uit, maar een paar slagen los om te kijken of er water of lucht uitkomt.
Het schroefje voor op de pomp, ook even er uit, kan lucht in de pomp zitten.
Op de bovenblok zit een wit ding, volgens mij is dat ook een ontluchtingskraantje. Die zou ik er helemaal uit halen, een puntstukje er voor terug schroeven, stukje leiding er tussen recht omhoog, daarop een schroefbus en een automatisch ontluchtertje, gewoon een cm of 20 er bovenuit.

Als je wil proberen of het warm wordt, zul je wel de ruimtethermostaat goed hoog moeten zetten, wamt als die niet inspringt gebeurd er natuurlijk maar weinig nabij je verdeler.
Voor zover ik heb kunnen horen draait de pomp. Zodra ik de stekker eruit haal wordt het stil in huis, zodra ik de stekker er weer in stop, hoor ik een zoemend geluid. Dit zou toch moeten betekenen dat de pomp draait? Daarnaast heb ik ook met een schroevendraaier geluisterd zoals eerder deze post geadviseerd. Ik hier een ligt geluid.

Als ik de schroef uit de pomp draai, komt er dan water mee, of kan dit zonder enig probleem?
Ik wil graag alles proberen wat er wordt geadviseerd, maar ben wel graag op de hoogte of er water vrij kan komen.
Dit systeem zat er al in dat ik de woning kocht, vorige eigenaar had het puur aangekocht om op te knappen en te verbouwen. Deze weet ook niet of de vloerverwarming gewerkt heeft in het verleden.

Ik ga gewoon weer verder met ontluchten en mss even die pomp open halen.

Wordt vervolgd....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door JantjeV8 »

Die centrale schroef op de pomp los draaien, dan komt er wat water mee. Je kunt hem er helemaal uitdraaien, het spettert wat maar komt geen hele straal er uit. Dan ook even met de schroevendraaier porren in dat gaatje, dan heb je zo zekerheid op hij ook werkelijk draait.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door kockie »

Als je de schroef uit de pomp draait zal er een klein beetje water meekomen, druppelt iets. Als je er een oude handdoek onder legt heb je geen centje pijn.


JantjeV8 was me voor :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door JantjeV8 »

HansK heeft nog een antwoord in een verkeerd topic gezet.

Daar op inhakende: Zal toch niet zo zijn dat er verdelers verkocht worden die af-fabriek gewoon niet goed werken?? Volgens mij eerst een paar zaken uitsluiten: Draait de pomp, thermostaatkraan in orde, lucht.

Blijft er twijfel, er worden legio verdelers op marktplaats aangeboden. De installatiebranche is volop aan het omwisselen voor warmtepompen, de monteurs nemen vaak de overbodige verdeler mee naar huis om een centje bij te verdienen. Voor de prijs van een nieuwe thermostaatkraan heb je dan een hele verdeler.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

20181028_091335.png
Ik denk dat dit ongeveer dezelfde is.
En ik denk dat jn82 gelijk heeft, hij pompt bij jou naar beneden de retour gelijk weer in (het meeste)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Zal toch niet zo zijn dat er verdelers verkocht worden die af-fabriek gewoon niet goed werken?
Dat lijkt mij ook niet. Maar je weet niet wat erop/eraf geschroefd is. Ik zie bijvoorbeeld een aantal doppen zitten. Weet iemand wat het merk is? Dan kan je erachter komen. Maar dat de retour op het onderblok zit klopt echt niet.
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door jn82 »

Zal toch niet zo zijn dat er verdelers verkocht worden die af-fabriek gewoon niet goed werken?
Misschien zijn de kraan en het ventiel tijdens montage even van de verdeler losgedraaid (om de koppelingen er makkelijker in te kunnen draaien.) en daarna omgewisseld. Soms zitten de kraan en het ventiel los in de verpakking van de verdeler. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor zo'n vergissing. Maar het is in dit geval wel duidelijk dat het niet goed zit.
Plaats reactie