Alternatief cv-kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pulsetrickz
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2018, 16:07

Alternatief cv-kachel

Bericht door Pulsetrickz »

Hoi allemaal,

Een aantal keer zag ik in mijn Google zoekopdrachten dit forum tevoorschijn komen.
Zodoende heb ik een account aangemaakt.

Mijn vraag:
Ik heb een houtkachel in mijn woning die ik wil gebruiken om mijn radiatoren te verwarmen op de volgende manier.

Op de kachel staat een kleine 2 meter dikwandig stalen rookkanaal van 2mm dik. Vervolgens gaat deze door een spouwmuur een aanbouw in.
Daar wil ik de isolatie van het rookkanaal afhalen. 50 cm strak omwikkelen met flexibele koperbuis 15mm en dan de isolatie er weer omheen.

De aanvoer van de spiraal komt van de cv en word beveiligd met een terugslagklep. Na de terugslagklep komt een t stuk waar het retourwater zich vermengt met het koude water van de cv afkomstig. Net na de terugslagklep komt een pomp.

De warme kant van de spiraal krijgt eerst een overdrukbeveiliging voor hij naar de radiatoren gaat.

Graag hoor ik of dit kan, verstandig is, of mogelijk is.
En of het systeem wat ik bedacht heb klopt.

Een foto van de tekening kan ik er niet bij doen want deze is te groot
Laatst gewijzigd door Pulsetrickz op 22 okt 2018, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Pulsetrickz
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2018, 16:07

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door Pulsetrickz »

Hier toch een foto.

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Bijlagen
IMG_20181022_164633.jpg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door hanskraayeveld »

Welkom,

Er staat hier een schat aan informatie op het forum, alleen soms lastig te vinden.

Ik heb redelijk wat ervaring in deze dingen, heb verschillende cv kachels zelf gebouwd/omgebouwd.
Wat jij wil, kan.

Maar ik kan je vast verklappen dat de "opbrengst" erg tegenvalt. En met erg, bedoel ik erg.

Wat er dan waarschijnlijk gaat gebeuren:
Je bent toch geobsedeerd geraakt door hout cv installatie, vind het wel leuk, ziet de vele voordelen ervan, en je koopt een hout cv kachel.

Dus ik zou zeggen:
Sla de 1ste stap over.

Mijn mening. Het is het niet waard in mijn optiek.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door bertocello »

Inderdaad. veel te veel gedoe voor veel te weinig opbrengst.
Een hout-cv kachel moet op een buffervat aangesloten. Als je alles zelf doe kom je misschien toe met 5.000 €.
Pulsetrickz
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2018, 16:07

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door Pulsetrickz »

Bedankt voor jullie reactie.

Voor ik het idee kan laten varen heb ik nog 1 optie die misschien veel beter is.

De kachel is aan de achterkant helemaal vlak. Het is heel makkelijk om daar een watertank te plaatsen van 50x50x12cm. De tank zou 4mm dikwandig worden. Er zijn kant en klare aansluitset te koop voor cv-kachels met alle benodigde beveiligingen en dergelijke.
Volgens mij is dat exact hoe een cv-kachel werkt.

Ik heb ook ruimte om een buffervat van 200 liter te plaatsen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door hanskraayeveld »

Voor ik het idee kan laten varen heb ik nog 1 optie die misschien veel beter is. 
Beter op 1 vlak.

Namelijk opbrengst. De opbrengst zal "wat" hoger zijn, afhankelijk van hoe je het contact tussen de kachel en het vat gaat maken.

Alleen je verbranding gaat er door achteruit. Met als gevolg: slechte verbranding, vreselijke roetaanslag in je kachel (en op de ruit), slecht voor milieu...

Dan zou je de binnenkant van de kachel weer moeten isoleren met vermiculiet oid, wat weer tot gevolg heeft dat je opbrengst omlaag gaat.

Kijk even op mijn site:

http://boilerwoodstove.simplesite.com

Dan zie je dat je verbrandingskamer geisoleerd moet worden, de verbranding zo heet mogelijk geschied, waarna de rookgassen afgekoeld worden.

Jou kachel is gemaakt om zn warmte naar de ruimte af te geven. Om het dan over te gaan dragen op het water moet je drastische maatregelen treffen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door wbe »

Hier zijn we ook ongeveer zo begonnen. Ik was zo handig om een water gevoede spiraal direct in de vuurkamer te hangen het resultaat veel roet een slecht brandende kachel en mogelijk gevaarlijke situaties.

Eigenlijk is het vrij simpel. Als je een goed brandend stuk hout uit de kachel zou halen en op straat legt zal hij opeens alleen nog maar smeulen.

Hier staat in middels een 55 kw houtvergasser in een bijgebouwtje welke de gehele woning verwarmt en nog een normale houtkachel voor de sfeer in de woonkamer.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door bertocello »

Same here!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door dormos »

Hier ook!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door WilfredT2 »

Hier ook. Precies bovenstaande weg bewandeld..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door benthuis »

Vervolgens sla je aan het bouwen met een prachtig CV systeem om er achter te komen dat een massakachel misschien ook voldoende was geweest. Daarmee heb je naast een comfortabeler systeem ook nog eens een pak mider kwetsbare techniek in huis....

Isoleren en compartimenteren is nu voor mij (en veel mensen die dit denkpad hebben bewandeld) de oplossing. Dit dus gecombineerd met een technisch hoogstaande edoch lowtech kachel (in de zin van weinig kwetsbare techniek)...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Alternatief cv-kachel

Bericht door Dutch John »

Mee eens, Ben. Ik ben ook van mening dat een low-tech brandstof vraagt om een low-tech installatie om het te verwerken. Houtvergassing (weliswaar voor verbrandingsmotoren, maar toch) is technisch gezien heel erg kicken, maar toen ik weer terug was op aarde, voelde het niet langer goed. Thermo-sifon is voor mij op verwarmingsgebied ongeveer het meest technische dat ik toe kan laten......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie