Verwarming van metalen schuifpui

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertvanderneut
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2018, 19:56

Verwarming van metalen schuifpui

Bericht door bertvanderneut »

Beste forumgenoten.

Ik heb een relatief smalle woonboot met maarliefst 6 grote metalen schuifpuien.

Het dubbele glas is gedateerd. Geen lekken e.a., maar minder rendement dan mogelijk met nieuw glas. Dat is helaas financieel niet door ons te realiseren.

We verwarmen de boot met CV. Bij die grote schuifpuien ontstaat echter op koude dagen een enorme koudebrug (zo heet dat meen ik).

Nu is metaal een prima geleider, dus ik vraag me af (en nu dus dit forum) of ik hier iets mee kan. B.v. door het metaal met een geleider tot pakweg 18 graden te verwarmen en hier een kleine thermostaat aan te koppelen? Ik wek zelf in een jaar behoorlijk wat stroom op en ik houd daar flink wat van over (tenminste als onze jongens niet meer thuis wonen :-)).

Ik ben echt een leek, maar wel altijd op zoek naar mogelijkheden om energie zuiniger te leven.

Alvast bedankt voor reacties.

Bert
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Verwarming van metalen schuifpui

Bericht door remco d »

Hallo bert en welkom,

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Je hebt koudebruggen, dat zijn inderdaad geleidende verbindingen van warm naar koud.

Bij glas heb je echter ook zoiets als koudeval. Dubbelglas ( zelfs hr++) is altijd kouder dan de binnentemperatuur als het buiten koud is. Warme lucht binnen stijgt op, komt boven tegen je ruiten, koelt daar af en zakt dus langs het glas naar beneden. Dit lijkt op een soort koude tocht als je voor dat raam gaat zitten, en kun je niet oplossen door je kozijnen te verwarmen.

De beste oplossing hiervoor is naar mijn mening, dikke gordijnen. En zorgen dat je de voordelen van het vele glas benut, dus de zon zoveel mogelijk de ruimte laten verwarmen overdag. Ook ik heb veel glas en voel soms die tocht, maar door de zon is bij mij dit najaar de verwarming nog niet aangeslagen en is het nu 20.5 graden binnen in mijn oude (1965) vrijstaande onbeschutte woning.

Mvg remco

Ps de teveel geproduceerde stroom in de zomer gebruiken in de winter gaat over een tijd niet meer 1 op 1 lukken, hou daar rekening mee.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarming van metalen schuifpui

Bericht door dormos »

Ps de teveel geproduceerde stroom in de zomer gebruiken in de winter gaat over een tijd niet meer 1 op 1 lukken, hou daar rekening mee.
Hangt er sterk van af of je al een "slimme" meter hebt of een Ferraris meter (draaischijf). Met die laatste weet niemand wat je wanneer verbruikt en opwekt, en dan heb je dus niet met de aangekondigde terugleversubsidie te maken.

Wellicht dus ten overvloede: zolang het kan je oude draaischijf meter houden, ondanks alle spookverhalen waarmee ze je proberen je over te halen om een nieuwe te laten plaatsen.
De enige reden voor verplichte vervanging is wanneer de serie waartoe jouw oude meter behoort is afgekeurd omdat deze niet meer nauwkeurig genoeg meet.

Het kan natuurlijk zo zijn dat met de invoering van de terugleververgoeding de "slimme" meter wel verplicht wordt, maar dat zien we dan wel weer.

Groet,

Hans
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Verwarming van metalen schuifpui

Bericht door diamond »

Wij vonden ook dat er "koudeval" was bij onze kozijnen dit
hebben we een beetje verholpen door binnen beneden gedeelte en bovenste gedeelte dunne
dakplaatjes te gebruiken met de kokertjes horizontaal.Polycarbonaat kanaalplaat helder genaamd.
Ze zijn totaal 16mm dik en staan binnen (los) tegen de dagkant.
Onze ervaring is scheelt behoorlijk met de kou .
Plaats reactie