L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sj4kie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2018, 20:28

L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door Sj4kie »

Al enige tijd zijn wij bezig met de bouw van ons huis.
Gaandeweg steeds meer informatie aan het zoeken over L/W warmtepompen.
Voorkeuren voor merken zijn er niet.
Het idee:
- L/W Warmtepomp --> deze inzetten voor zowel verwarming als koeling in de zomer. Hiervoor zijn al extra leidingen aangelegd op de breekplaten van de verdiepingsvloer. L/W Warmtepomp zou geheel zelfstandig de verwarming + sanitair water moeten kunnen voorzien. WTW wordt ook geïnstalleerd.
- CV inbouwhaard --> om de straling naar de ruimte te beperken en nog enigszins effectief om te gaan met de overtollige warmte, lijkt het een idee om dit warme water op te slaan in het buffervat van de warmtepomp
- Heatpipes --> deze zouden extra ondersteuning in de zomer kunnen bieden voor het op peil houden van de temperatuur in het buffervat
- Extra PV-panelen op het dak (aantal nader te bepalen)

Randvoorwaarden:
- 4 persoonshuishouden
- Gebruiksoppervlakte woning 166m2
- Inhoud woning 635m3
- Isolatie spouwmuren 5,5
- Isolatie dak 6,0

De vragen:
- Welke ervaringen zijn er op dit forum met een dergelijke opstelling? Welk merk warmtepomp komt hier voor (juist niet) in aanmerking?
- Is een dergelijke opstelling mogelijk met slechts 1 (groter) buffervat? En zo ja, hoe groot zou een dergelijk buffervat moeten zijn?
- Wat gebeurt er in het geval dat het buffervat al op temperatuur is, maar de CV haard toch warm water gaat produceren? Waar blijft dit 'overtollige' warme water?
- Zijn heatpipes een zinvolle aanvulling op dit systeem?
- Welke ervaringen zijn er op dit forum met betrekking tot koeling en een L/W warmtepomp via het plafond?

Bijgevoegd de tekening van de situatie. In rood de te installeren warmtepomp + kachel. In de ruimte van de warmtepomp zou het buffervat geplaatst moeten worden.
Afbeelding
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door Paide »

Het is wel een hele hoop techniek, waarvan een hoop dubbel.
Als je je huis wilt verwarmen met een warmtepomp en dat elektrisch verbruik met zonnepanelen wilt opwekken, waarom dan nog heat pipes en een cv-haard? Veel techniek, regelkleppen, aansturing, etc. Die zou ik schrappen en eventueel op de vrijgekomen plek een fijne massakachel overwegen.
Sj4kie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2018, 20:28

Re: L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door Sj4kie »

Het is inderdaad veel maar het idee is om gedurende de winter de warmtepomp te 'ondersteunen' m.b.v. de cv haard. En in de zomer juist via de heatpipes.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door kockie »

Heb je al een warmteverliesberekening? Met reële buitentemperaturen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom moet je in de zomer met een warmtepomp deze ondersteunen dmv heatpipes?
Daar zie ik ook de logica niet van in. Je gaat juist koelen, dwz warmte in de grond brengen, dat kan je goed gebruiken om je sanitair water mee op te warmen...
Vdweide
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2017, 17:19

Re: L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door Vdweide »

Sj4kie schreef: 23 sep 2018, 20:39
De vragen:
- Welke ervaringen zijn er op dit forum met een dergelijke opstelling? Welk merk warmtepomp komt hier voor (juist niet) in aanmerking?
- Is een dergelijke opstelling mogelijk met slechts 1 (groter) buffervat? En zo ja, hoe groot zou een dergelijk buffervat moeten zijn?
- Wat gebeurt er in het geval dat het buffervat al op temperatuur is, maar de CV haard toch warm water gaat produceren? Waar blijft dit 'overtollige' warme water?
- Zijn heatpipes een zinvolle aanvulling op dit systeem?
- Welke ervaringen zijn er op dit forum met betrekking tot koeling en een L/W warmtepomp via het plafond?

Bijgevoegd de tekening van de situatie. In rood de te installeren warmtepomp + kachel. In de ruimte van de warmtepomp zou het buffervat geplaatst moeten worden.
ik heb thuis een systeem met l/w warmtepomp (Vaillant arotherm) i.c.m. 10 zonnecollectoren (Vaillant VFK), buffervat met drinkwater station van 1000 liter (Vaillant allstor) en een atmos 50kw houtvergasser. Ter compensatie voor het stroomverbruik liggen er 66 zonnepanelen op het dak. Het systeem levert verwarming als ook warm tapwater voor een vrijstaand woonhuis bj1930 en een appartement, totaal 400m2. In de zomer kan de warmtepomp koelen (via een kleiner buffervat) en hebben we warmtapwater van de zonnecollectoren. Verwarming middels vloer. Geen ondersteuningen van gasketel.

Ik heb nu een jaar ervaring met dit systeem en kan er wel e.e.a. over delen.

In het voorjaar, zomer en herfst hoef ik nauwelijks tijd te besteden aan het systeem. Als de zon schijnt leveren de collectoren (totaal 20 kw) warmte aan het systeem waardoor de warmtepomp weinig tot niets doet. Het koelen via de vloer gaat prima.

Dit systeem heeft het in de winter lastig, weinig zon i.c.m. een structurele buitentemperatuur van < 5 graden resulteert in en koud huis. Daarom in december 2017 de atmos gekocht en deze in het systeem gezet. De houtvergasser voorziet het systeem wel van voldoende warmte. Dit betekend dat ik in de ochtend eerst de kachel moet aanmaken en na een werkdag de kachel weer moet aanmaken. Ook brandstof voor in de kachel moet geregeld worden.. het kost dus nogal wat tijd en het is een moetje, niet stoken betekend namelijk een koud huis. De inhoud van het buffervat is nu wat aan de krappe kant wat resulteerd in een pendellende atmos en soms treed de koeling in werking. In de ochtend check ik vaak het energieverbruik en de opbrengst. Dit jaar hebben we veel aandacht besteed aan isolatie. O.a. Alle ruiten vervangen en extra isolatie aangebracht in de woning en het appartement.

In jou geval als je nieuw bouwt, kun je natuurlijk alles zo maken dat je nagenoeg geen warmteverliezen hebt. Lage temperatuur verwarming is zeker een ding om mee rekening te houden.

Als je het systeem eens wilt zien ben je van harte welkom.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: L/W Warmtepomp + CV Houthaard + PV + Collectoren + Koeling

Bericht door alefarendsen »

Sj4kie schreef: 23 sep 2018, 20:39 De vragen:
- Welke ervaringen zijn er op dit forum met een dergelijke opstelling? Welk merk warmtepomp komt hier voor (juist niet) in aanmerking?
- Is een dergelijke opstelling mogelijk met slechts 1 (groter) buffervat? En zo ja, hoe groot zou een dergelijk buffervat moeten zijn?
- Wat gebeurt er in het geval dat het buffervat al op temperatuur is, maar de CV haard toch warm water gaat produceren? Waar blijft dit 'overtollige' warme water?
- Zijn heatpipes een zinvolle aanvulling op dit systeem?
- Welke ervaringen zijn er op dit forum met betrekking tot koeling en een L/W warmtepomp via het plafond?
Hier een bodemgebonden warmtepomp (Vaillant flexoTherm) met 2 buffervaten, één voor CV en één voor SWW en vlakke plaat voor warm water in de zomer.

Koelen zouden we kunnen doen (de unit is aanwezig) maar hebben we in de praktijk niet nodig. De verhalen over of het moet of niet verschillen; wij doen het niet.

De vlakke plaat levert al ons warme water in de zomer (van half mei tot eind september). In de winter doet het niks.

Ik vraag me net zoals andere mensen die reageren af wat je bedoeld met ondersteuning van heat pipes in de zomer? Ik neem aan dat je voor SWW bedoelt?

Ik heb wel eens zitten nadenken om in de ruimte waar de warmtepomp en de buffers staan iets met een pelletkachel of houtvergasser te gaan doen, maar de hoeveelheid extra techniek de erbij komt kijken (zoals anderen ook zeggen) houd me elke keer weer tegen. Dan liever een simpel houtkacheltje wat ik één keer per dag kort stook om de boel warm te maken en dan de warmte zoveel mogelijk binnenhouden. Of, zoals ook gezegd wordt een massakachel. Maar dat gaat hier voorlopig niet gebeuren.

gr.,
Alef
Plaats reactie