houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door dormos »

Overigens vond ik de rook van de houtvergasser ook hinderlijk genoeg om gebonden te zijn aan een vergunning...
Als je een vergasser goed stookt dan rookt 'ie niet. Het kan even zoeken zijn om de goede afstelling te vinden, maar dan brandt 'ie zonder zichtbare rook en met minder vervuilende uitstoot dan de beste stalen of gietijzeren houtkachel.

Vergelijken met gas is zinloos, dan vergelijk je een korte en houdbare CO2 cyclus met een lange en onhoudbare.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Ruuben »

Hmmm. Hij moet wel flink kunnen ventileren he
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

dormos schreef: 07 mei 2019, 14:09
Overigens vond ik de rook van de houtvergasser ook hinderlijk genoeg om gebonden te zijn aan een vergunning...
Als je een vergasser goed stookt dan rookt 'ie niet. Het kan even zoeken zijn om de goede afstelling te vinden, maar dan brandt 'ie zonder zichtbare rook en met minder vervuilende uitstoot dan de beste stalen of gietijzeren houtkachel.

Vergelijken met gas is zinloos, dan vergelijk je een korte en houdbare CO2 cyclus met een lange en onhoudbare.

Groet,

Hans
punt 1: ik heb lang genoeg geprobeerd om rookloos te stoken, maar de rook tijdens de opstartfase was mij teveel. Ik heb ook bij 3 andere houtvergasserstokers meegekeken, en ook daar vond ik de rook teveel. Dit ligt wellicht ook aan het feit dat ik in een dorpscentrum woon. De huizen staan niet dicht op elkaar, maar wel dichtbevolkt gebied. Dus de grens van wat acceptabel is, ligt anders dan wanneer je in het open veld woont.

punt 2: houtstoken is net zo onhoudbaar als gas. De hoeveelheid bos in NL en wereldwijd loopt al jaren terug, en reken voor de lol maar eens uit wat we nodig hebben als we de energie die we nu uit gas halen, uit bomen gaan halen. Houtstoken is wat mij betreft vooral economisch te verantwoorden, ecologisch niet.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door JantjeV8 »

In jouw geval zou een pelletketel nog een betere compromis zijn geweest. Ik denk dat je met punt 1 een zinning argument hebt, met punt 2 totaal niet, zeker niet ten opzichte van je warmtepomp plannen. Je gaat over van houtstook naar kolenstook, nou vooruit dan, met 6% zon/wind.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door dormos »

punt 1: ik heb lang genoeg geprobeerd om rookloos te stoken, maar de rook tijdens de opstartfase was mij teveel. Ik heb ook bij 3 andere houtvergasserstokers meegekeken, en ook daar vond ik de rook teveel. Dit ligt wellicht ook aan het feit dat ik in een dorpscentrum woon. De huizen staan niet dicht op elkaar, maar wel dichtbevolkt gebied. Dus de grens van wat acceptabel is, ligt anders dan wanneer je in het open veld woont.
Ik woon ook in een dorpskern. Beetje rook bij opstart duurt bij mij 2-3 minuten, daarna niets meer te zien. Als het bij jou langer duurt dan klopt er iets niet, vind je dat te lang duren dan is dat inderdaad persoonlijk.

punt 2: houtstoken is net zo onhoudbaar als gas. De hoeveelheid bos in NL en wereldwijd loopt al jaren terug, en reken voor de lol maar eens uit wat we nodig hebben als we de energie die we nu uit gas halen, uit bomen gaan halen. Houtstoken is wat mij betreft vooral economisch te verantwoorden, ecologisch niet.
Zo wordt elk alternatief voor fossiel weggeredeneerd: Zon kan nooit alle benodigde stroom opwekken, als alle energie met wind opgewekt moet worden staat heel nederland vol met windmolens etc. Hout stoken kan prima als het niet ten koste gaat van het bosbestand. Pellets stoken kan best als dat van zaagsel en snoeiafval gemaakt wordt. Ga je er hele bomen voor vesnipperen zonder verantwoord bosbeheer dan is het niet houdbaar.

Het zal een mix moeten worden: minder gebruiken, mix van bronnen, waterkracht waar veel water+hoogteverschil is, wind waar het waait, PV waar de zon veel schijnt.

Als jij in combinatie met je warmtepomp gegarandeerde groene stroom inkoopt dan kan dat ook een prima, houdbare keuze zijn.

Groet,

Hans

PS Ik stook met name pallet hout dat anders als afval afgevoerd zou worden. Kost wat meer werk, maar ik hoef niet naar de sportschool.
Tijd is zelden een valide argument, prioriteit wel.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

dormos schreef: 08 mei 2019, 09:00Zo wordt elk alternatief voor fossiel weggeredeneerd: Zon kan nooit alle benodigde stroom opwekken
Ja dat kan wel, we moeten het alleen zien te oogsten. Zonne energie is er genoeg.
dormos schreef: 08 mei 2019, 09:00Als jij in combinatie met je warmtepomp gegarandeerde groene stroom inkoopt dan kan dat ook een prima, houdbare keuze zijn.
Dat is ook mijn ideale situatie. Ik zou het liefst off grid willen gaan wat betreft elektricitiet. Als het al ooit zover komt, wordt het lange termijn werk, maar de uitdaging vind ik gaaf.
Laatst gewijzigd door peterberg op 08 mei 2019, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes fixed
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Ramon »

Ja
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door JantjeV8 »

WilfredT2 schreef: 08 mei 2019, 12:44 Dat is ook mijn ideale situatie. Ik zou het liefst off grid willen gaan wat betreft elektricitiet. Als het al ooit zover komt, wordt het lange termijn werk, maar de uitdaging vind ik gaaf.
En in de tussentijd stook je dus gewoon op kolen, gemixt met 6%zon/wind? Wachten op iets wat misschien wel/niet ooit komen gaat?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Zoals gezegd, een warmtepomp komt er enkel ivm zonnepanelen.

en ja, daarna stook ik dus lekker op kool als ik je het zo wil noemen.
Plaats reactie