Ons nieuwe huis duurzaam maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wild
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2018, 22:48

Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door wild »

Beste allen,

Wij (Corrie en Gerard) hebben een nieuw huis gekocht waar nogal wat aan moet gebeuren maar onze bedoeling is er een B&B van te maken (uiteindeljk) maar vooral ook om er zelf te gaan wonen de inhoud van het huis is meer dan 600m3 maar het deel dat we echt willen kunnen verwarmen is 400m3, we dachten aan een cv/hout kachel in de woonkamer die is maar 100m3 met vloerverwarming en ergens een buffervat met eventueel een boilervat of 2 in 1 ook is wel een cv aanwezig deze is 3 jaar oud en is 4kw volgens mij.
Er is ruimte op het schuine dak voor tot 40 zonnepanelen en ook kan er een zonneboiler op het zuiden geplaatst worden, dit alles wil ik nietzelf gaan doen maar wel zou ik het graag zelf uitzoeken om de kosten (lening) zo klein mogelijk te houden.
Mijn eerste vraag is eigenlijk kan ik een cv/hout kachel met een hoog vermogen(35kw bv) plaatsen in de woonkamer zonder dat ik zelf buiten moet gaan zitten omdat het te warm word in de woonkamer die maar 100m3 is.
Hoop dat jullie ook willen en kunnen meedenken over het combineren v/d mogelijkheden en hoe ik alles het best op elkaar kan afstemmen.
Ben erg benieuwd naar de reactie.

Groetjes Corrie en Gerard.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door Paul Joosten »

Welkom op het forum! Er is hier al heel wat over geschreven dus kijk eens rond of je vraag al niet ergens (deels) beantwoord is. Je schrijft niet waar jullie wonen. Mocht dat in de buurt van Veendam zijn ben je van harte welkom om eens langs te komen. Mijn huis uit 1905 heb ik eigenhandig energie-plus gemaakt. Veel van de klussen zijn hier op het forum besproken, zoek maar op mijn berichten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
wild
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2018, 22:48

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door wild »

Hoi Paul,
Helaas wonen we niet in de buurt(Nieuwegein) anders zouden we zeker graag komen kijken bij jullie, wat een prachtig huis word er wel een beetje stil van, wij nog niet met pensioen net 60 geworden dus wel afhankelijk van waar we wonen en ook sociaal gezien erg gebonden met Utrecht en omgeving.
Misschien kun je me op pad helpen met zoeken hier, vooral naar de grote van de hout/cv kachel en of het haalbaar is.
groetjes.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door remco d »

Hallo en welkom,

Mijn tip zou in eerste instantie zijn: isoleren, en veel! Zeker als je nu nog een werkende cv hebt. Dit heeft vele voordelen:

Het is (relatief) goed te betalen
Je energierekening gaat omlaag
Een eventuele nieuwe cv (of houtkachel of houtcv of net wat) hoeft minder groot (en dus kostbaar) te zijn.
Een matig geïsoleerd huis op hout warm houden is in mijn optiek heel wat minder milieuvriendelijk dan een goed geïsoleerd huis op gas verwarmen.

Pas als je klaar bent met isoleren (dak, spouwmuur?, ramen, deuren vloer) kun je gaan berekenen wat je aan vermogen nodig hebt wbt verwarming.

Bijkomend voordeel is dat je met het geld wat je aan energie bespaart, de nieuwe cv bij elkaar kan sparen.

Ik wil me verder niet met jullie financiën bemoeien maar geld lenen voor een cv of zonnepanelen zou ik persoonlijk nooit doen, zelfs niet als je rendement op de zonnepanelen hoger is dan de rente op de lening.

Mvg remco

Toevoeging: ik lees nu net dat het een nieuw huis betreft? Of een oud huis maar voor jullie nieuw? Als het een nieuwbouwwoning betreft kun je m'n opmerkingen wat betreft isoleren wel vergeten, dit is dan waarschijnlijk al in orde.
wild
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2018, 22:48

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door wild »

Huis in 1980 gebouwd en alles is geïsoleerd, niet extra maar wel alles dubbelglas en dak en gevel isolatie, met de normen van 1980, daar wilde ik eigenlijk niet meer iets extra's aan doen, ook de bovenverdieping gaan we niet echt stoken, maar ook deze is geïsoleerd het huis heeft nu energie klasse C.
Ik zal proberen er een foto van te uploaden straks.
wild
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2018, 22:48

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door wild »

Bijlagen
dit is de achterkant er zijn ook al 7 airco;s waar we ook wat mee willen doen
dit is de achterkant er zijn ook al 7 airco;s waar we ook wat mee willen doen
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door benthuis »

Voortschrijdend inzicht:
Isoleren is niet sexy, maar wel het lange duur meest renderende en logische. Je wil niet weten hoeveel hout je moet aanslepen om een heel huis warm te houden als de isolatie niet op orde is. We stoken hier een redelijk efficiënt geïsoleerd huis (A) op een niet zo efficiënte cv kachel in de woonkamer. Hiervoor heb je toch snel 8 kuub hout nodig... Die moet gehaald en opgeslagen worden... Moet echt onderdeel zijn van je leefstijl als je dit wil volhouden en zeker als de behoefte groter is....

Ik zou eerst uitrekenen hoeveel hout er door zou gaan aan de hand van het historisch gasverbruik.. is het dan nog een interessant plan, dan kan je op zoek naar een passende kachel. Zoals je misschien gelezen hebt zien wij een massalachel met rocket kern nogal zitten hier. Daar is makkelijk een strak model van te maken. Je wil niet weten hoe fijn de straling van zon ding is... Gaat het vooral voelen bij iemand hier.... Kosten lager dan een efficiënte woonkamer vergasser (bvb walltherm).

Ok. Niet een heel positief verhaal. Maar ik denk dat het echt een behoorlijk bout plan is om 400m3 met een woonkamer CV haard te verwarmen als je niet een timmerfabriek achter het huis hebt staan en hier graag veel mee bezig bent. Nog los van kosten en het ecologisch aspect!

Succes met de zoektocht!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door benthuis »

Ik lees dat de titel van het draadje "ons nieuwe huis duurzaam maken" is.

De advocaat van de duivel in mij vraagt zich af of wonen/verwarmen van deze oppervlakte überhaupt ooit duurzaam te krijgen is... de energie bron verleggen kan vast, maar of het dan duurzaam is moet je zelf bepalen.
Wel een heel leuk en leerzaam traject om zoiets na te streven.

Isoleren en compartimenteren zijn in mijn ogen onvermijdelijk. Wij zijn er voor onszelf achter gekomen dat het echt anders moet, maar heb de zelfde denk curve
doorlopen als jullie nu aan beginnen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door remco d »

Qua duurzaam en ecologisch is het beste wat je met die airco's kunt doen, ze niet gebruiken
wild
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2018, 22:48

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door wild »

Klinkt niet erg hoopvol :( ben ik bang al is misschien duurzaam niet helemaal juist als het betekend geen kosten te hebben maar ik vind hout stoken een stuk duurzamer dan gas.
Als je het hebt over 8 kuub bedoel je dan per jaar?
Op nul uitkomen zal ook waarschijnlijk niet lukken al zal dat ook een beetje gaan liggen aan het succes van de onderneming die we in dit huis willen gaan beginnen.
Komt er niemand in onze B&B slapen dan hoeven we die ook niet te verwarmen dan hebben we aan 100m3 ruimte verwarmen zat genoeg.
Maar word het wel een succes dan zou het fijn zijn als ons kacheltje en ik wil het ook een kacheltje blijven noemen een beetje mee kan helpen aan het verwarmen van die kamers.
Ook heeft elke kamer een airco en kunnen deze ook warmte produceren met een beperkt stroom verbruik heb ik begrepen.
Er komen 40 panelen op het dak die energie gaan opleveren, die zeker in de zomer de airco's kunnen voorzien hoop ik.
Misschien in de winter op zonnige dagen mee kunnen helpen om de buffer extra te geven in combinatie met zonnecollectoren :fff

Maar eigenlijk mijn vraag is kan ik een hout/cv kachel met een vermogen van zeg 30kw in een woonkamer van 100m3plaatsen en deze volop stoken als hij gekoppeld is aan vloerverwarming voor die 50m2 en naar 1 of 2 buffervaten van zeg 800 liter die dan via de cv ketel naar de rest van het huis kunnen als we dat zouden willen.
Waar ik voor nu het meest bang ben is dat onze woonkamer dan veel te warm word of kan er genoeg afgevoerd worden?
Verder is dit het begin van de uitwerking van een idee, waar ik vooralsnog weinig verstand van heb zeker nog veel teleurstellingen zal moeten
incasseren in mijn droom om zonder energiemaatschappij te kunnen leven, wel met een bomenplantage dan waarschijnlijk :fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij aan bij Benthuis: duurzaam hoeft niet in te houden dat je heel veel investeert in technologie. Werkelijke duurzaamheid -dus niet de technologische of die van de marketingjongens- begint bij eenvoud. Eenvoud in materialen (en daarmee ook geld) en in denkwijze. Ik laat elektriciteit hier even buiten, omdat dat nu eenmaal fossiel gerelateerd is en altijd zal blijven. Daar bestaat geen duurzame oplossing voor (https://dothemath.ucsd.edu/2011/10/the-energy-trap/). Verwarming bestaat al sinds we holbewoners waren, maar ergens -nog niet zo heel lang geleden- zijn we van het paadje geraakt.

Oké, hoe doe ik dat in een slecht geïsoleerde boerderij? Compartimentering, zoals dat vroeger ook was: alleen de ruimtes stoken, waar je vertoeft. En die mogen gerust 23 graden zijn. Simpele (massa)kachels zonder stekker. Voor verwarming, koken en warm water gebruik ik 10 m3 hout per jaar. Ik heb de steense muren geïsoleerd met 8 cm lichtleem en voorzetramen geplaatst. Kostte samen ongeveer 100 euro.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door benthuis »

D'r is wel een zware woonkamer CV kachel op de markt. Kan volgens mij zelfs mee in de biomassa subsidie (2500 euro). 35kw zullen er niet veel zijn... (1 gevonden maar vraag me af of dit nodig is).

Een walltherm of vergelijkbare woonkamer vergasser heeft een beperkte afgifte naar de woonkamer. Zoek vooral naar een die past bij deze ruimte... Anders ga je idd lopen.

Buffer moet bij dit vermogen veel groter waarschijnlijk. Anders moet je na een uurtje stokken al weer stoppen om dat het systeem op temperatuur komt. Ook wordt de efficiëntie beter.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ons nieuwe huis duurzaam maken

Bericht door JantjeV8 »

wild schreef: 29 aug 2018, 20:50 ik vind hout stoken een stuk duurzamer dan gas.
Je woordkeuze is in deze zin bepalend: VERstoken is niks duurzaams.
wild schreef: 29 aug 2018, 20:50 Op nul uitkomen zal ook waarschijnlijk niet lukken al zal dat ook een beetje gaan liggen aan het succes van de onderneming die we in dit huis willen gaan beginnen.
Goed ondernemerschap is juist letten op de basiskosten/moeite. Hoe lager de terugkerende moeite, hoe beter de kans van slagen.

Uw woning op nivo van 1980. Dan ligt er ergens een 40mm glaswol dekentje in de spouw. De muurplaat, zo te zien op de rand van de verdiepingsvloer, zal waarschijnlijk zo aan het kieren zijn dat er daglicht door binnen komt, tocht en kierdichting langs kozijnen zal er niet zijn op wellicht in rubbertje in een bewegend raam na, het dak zou zomaar met 60mm piepschuim geïsoleerd kunnen zijn maar veel meer verwacht ik niet.

Daarvoor geld gaan lenen om kostbare installaties aan te schaffen zou mijn keuze niet zijn.
Plaats reactie