oververhitte kunststof leiding

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JBkiwi
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2018, 09:56

oververhitte kunststof leiding

Bericht door JBkiwi »

Goedemorgen,

Ik zit met een aantal vragen betreffende mijn houtkackel / cv-installatie. Ik heb een HDG SL14 met 1200 liter buffer.
Sinds kort levert de kackel een te hoge aanvoer temperatuur (zoals momenteel Retour 46C, Aanvoer 93C, flow 270l/h, 14kw).
Ik vermoed een probleem met de thermische retourwater klep (Termovar 61).
Intussen is de aanvoer temperatuur een paar keer dermate hoog opgelopen dat de kunstof leiding naar de buffer tank "blaasjes" vertoont aan de buitenzijde. Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren, aangezien de noodkoeleing had moeten ingrijpen. uiteindelijk gebeurt dat wel maar de aanvoer temperatuur is blijkbaar enkele graden hoger dan de positie van de temperatuur voeler voor noodkoeling.
Kan iemand mij vertellen in hoeverre de oververhitte kunstof leiding een probleem is of kan worden????? (Witte pijp met aluminium tussen binnen en buiten pijp).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: oververhitte kunststof leiding

Bericht door JantjeV8 »

JBkiwi schreef: 09 jul 2018, 10:34
Sinds kort levert de kackel een te hoge aanvoer temperatuur (zoals momenteel
Ehhh, in welk deel van de wereld zit u??
JBkiwi
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2018, 09:56

Re: oververhitte kunststof leiding

Bericht door JBkiwi »

Ik woon aan de andere kant .....NZ.

Ik moet aan de voorgaande beschrijving toevoegen dat alle leidingwerk achter de kachel is uitgevoerd in 22mm koper. De kachel staat in een schuurtje tegen het huis aan (houdt as, roet en rook buiten de deur) en een 22mm kunstof composite leiding naar de buffertank die in huis staat (warmte verliezen binnenshuis) De tank staat ongeveer 9m van de kachel met de kuststof leidingen door het plafond. De vraag is nu, heb ik een probleem met de leiding of niet ?????
MT161.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: oververhitte kunststof leiding

Bericht door Ruuben »

Alupex of uponor en alles wat er op lijkt is ongeschikt voor temperaturen boven de 70 graden. Boven de 90 graden is de levensduur nog maar 100 uur geloof ik.

Zoek maar in mijn oude berichten, dan vind je de pdf's en temperatuur-levensduur grafieken.
De kunstofbinnenzijde komt ook los en vervuild je installatie.
Dikke pech. Vervangen de zooi.
Overweeg gewoon gegalvaniseerd CV staal, koper is achtelijk duur. Alleen voor drinkwater gebruiken, of gewoon kunststof leidingen. 20mm kunststof is vervangingsmaat voor 15 mm koper! Dus kies 26mm voor 22mm vervanging.
Ik heb alles via eBay.de en gebruik alleen knel koppelingen op kunststof en geen duur persgereedschap.
Probeer koper en CV staal in dezelfde kringen te voorkomen
JBkiwi
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2018, 09:56

Re: oververhitte kunststof leiding

Bericht door JBkiwi »

Wat is het typische "fail mechanism" voor de Alupex Uponor type kunstof leidingen?
Kleine lekkages? Pers verbinding welke loslaat? Open barsten van de leiding? Enig idee?
Of is het loslaten van de kunstof binnenzijde wat problemen geeft en uiteindelijk leidt tot vervanging?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: oververhitte kunststof leiding

Bericht door JantjeV8 »

Zelfde als bij een autoband, als er blazen op staan, werken de lagen niet meer samen en halen ze niet meer de standaard specificatie. Dan zal het snel bergafwaarts gaan.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: oververhitte kunststof leiding

Bericht door WilfredT2 »

toen ik mijn cv haard aanlegde, was ik hier ook bang voor. heb zelfs nog cv buis aangelegd, terwijl er al uponor leiding lag.

voor zover mij bekend is, zit het als volgt: de flexibele leiding bestaat uit 5 lagen die verlijmd zijn. Door de hitte vergaat de lijm, of in ieder geval doet de lijm zijn werk niet meer, en komt er ruimte tussen de lagen. Hierdoor ontstaat en risico op lekkage en de zuurstofdiffusiedichtheid is er niet meer.

de koppelingen kunnen het wel hebben, dat is voornamelijk staal met klein beetje rubber.
Plaats reactie