Papier Pers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
yscube
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2008, 22:13

Papier Pers

Bericht door yscube »

Hallo,

ik lees hier verschillende dingen over papier briketten maken.
Nu wil ik zelf ook zo'n papier pers kopen, nu is mijn vraag:
mag hier alles van papier en karton in?

Kranten lijkt me ideaal om te laten weken in water en te persen, maar wat met bv. dozen van Corn Flakes ( dit is toch precies een kartonnen doos met iets over ) Mag dit ook, is dit niet giftig.
En reclame folders zoals van de Aldi, dit is toch ook geen gewoon papier? Kan dit gebruikt worden of is dit af te raden?

Alvast bedankt.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Papier Pers

Bericht door Brit »

Het stoken van bedrukt papier wordt in het algemeen afgeraden omdat er door te lage verbandingstemperaturen vaak giftige gassen overblijven. Ik zelf zou zo'n pers ook alleen overwegen om zaagsel, stro, bladeren en dergelijken mee te persen.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Papier Pers

Bericht door chathanky »

Tolueen is niet echt een gezond goedje wat wordt toegepast als oplosmiddel voor drukinkt.
Of het aan te raden is?
Ze kunnen beter niet zoveel folderen is mijn mening, met de hoeveelheden per jaar kom je de winter wel door en het is wel gratis. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Papier Pers

Bericht door Pigion »

De oplosmiddelen etc. zullen er echt wel uitgedampt zijn, doch er blijft genoeg rotzooi over in papier (kleurstoffen), dat niet in een kachel met lage temperatuur dient te worden verbrand. Gooi maar eens een folder op het vuur, je ziet dan groene vlammetjes dichtbij het papier. Dit soort geknoei hoort niet thuis op een Ecologie en Energie FORUM. Geef een paar euro's meer uit en koop hout op stam in het bos. Het vellen van bomen en zagen en kloven is een gezonde bezigheid en houtstoken past in de ecologische kringloop.
Pigion
yscube
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2008, 22:13

Re: Papier Pers

Bericht door yscube »

Heb zelf een pers gemaakt, gaat goed.
Natuurlijk stook in mijn kachel op hout, was gewoon benieuwd of het met papier ook goed ging, omdat ik er al verschillende dingen over gelezen had.

Heb papier laten 1 nacht laten weken in een grote bak water, daarna in mijn zelfgemaakte pers gedaan, goed laten aandrukken. Zo enkele uren onder druk laten staan, zodat het water er goed uit is. Dan de "briketten" uit de pers halen en goed laten drogen.

Gisteren kachel aangemaakt, tussen het hout mijn papierbriket gestoken.
Resultaat: mooie gloeiende briket, die redelijk lang heeft stand gehouden.
Heel ander resultaat dan het gewoon verstoken van papier natuurlijk.

Over de giftige inkt op het papier, ik denk door de papieren goed te laten weken in water, zijn er al redelijk wat "stoffen" uit, op het water ziet ge een schijn van inkten drijven.


Nu ik weet dat mijn test gelukt is, ga ik wel niet de moeite doen om iedere week heel mijn papier te scheuren, te laten weken, te persen en te laten drogen. Kan misschien wel eens af en toe gebeuren, maar ik blijf toch liever op hout stoken. Fijn de bos in met enkele kameraden, bomen omleggen, stukken zagen, klieven, stapelen en stoken. Fijne bezigheid.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Papier Pers

Bericht door Brit »

Hoi Yscube,

Zou je misschien voor mijn plezier een keer willen proberen om zaagsel van bijvoorbeeld de kettingzaag te persen in die pers en te verbranden? Ik ben erg benieuwt of dat ook goed gaat in een zelf gemaakte pers. :lol:

Alvast bedankt, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Papier Pers

Bericht door johan reynders »

Waar is er meer info over deze persen?
Zijn deze te koop, of uitsluitend eigen fabricaat??

Mercie, Jo.
yscube
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2008, 22:13

Re: Papier Pers

Bericht door yscube »

Eigen fabricaat of aankoop.
Type bij Google maar eens papierpers in, dan vind ge er verschillende.

Bv:
http://bouw.tweedehands.net/verwarming- ... maken.html

Succes




johan reynders schreef:Waar is er meer info over deze persen?
Zijn deze te koop, of uitsluitend eigen fabricaat??

Mercie, Jo.
yscube
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2008, 22:13

Re: Papier Pers

Bericht door yscube »

Hallo,

ben al effe niet meer op deze site geweest.
Ik ben al een poos niet meer in de bos gegaan om hout af te doen, heb thuis nu een deel opgeslagen. Moet het nog klieven en stapelen.
Dus: heb ik geen zaagsel om dit te proberen.

Ik denk dat het ook niet zal gaan, zaagsel is meer knoeiboel dan met papier.
het zaagsel laten weken in water en dan persen. Als het terug droog is, valt het gewoon terug uit elkaar denk ik. Tenzij ge er lijm gaat onder mengen, maar dit is de bedoeling niet hé.

Groetjes Yves


Brit schreef:Hoi Yscube,

Zou je misschien voor mijn plezier een keer willen proberen om zaagsel van bijvoorbeeld de kettingzaag te persen in die pers en te verbranden? Ik ben erg benieuwt of dat ook goed gaat in een zelf gemaakte pers. :lol:

Alvast bedankt, Brit
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Papier Pers

Bericht door Brit »

yscube schreef:Ik denk dat het ook niet zal gaan, zaagsel is meer knoeiboel dan met papier.
het zaagsel laten weken in water en dan persen. Als het terug droog is, valt het gewoon terug uit elkaar denk ik. Tenzij ge er lijm gaat onder mengen, maar dit is de bedoeling niet hé.
Daar ben ik ook bang voor, maar we weten het pas zeker als het wordt uitgeprobeerd. Als er iets van lijm nodig is, zat ik aan hars te denken.
Ik heb een keer een stuk van een docu gezien op Discovery over het persen van blokken uit zaagsel. In het geen ik heb gezien werd er niet gesproken over natmaken of een lijmstof, terwijl ze voornamelijk eiken-zaagsel gebruiken. Dat gaf mij hoop :D

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Papier Pers

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens, ooit actief op dit forum zei het volgende:
Dirk Bauwens schreef:Om houtsnippers of zaagsel, zonder bindmiddel, blijvend in elkaar te persen, moet minimaal 1000 bar gebruikt worden, en moeten de snippers een vochtigheidsgehalte van minder dan 10 percent hebben en een temperatuur van ergens rond de 140 graden. De houtcellen zijn dan goed plastisch.

Om minimaal 1000 bar te persen, zou bijvoorbeeld een 50-ton pers moeten duwen op een vlakje van maximaal 50000/1000= 50 vierkante centimeter. Voor een cirkelvorm geeft dat cylindervormige briketten of staven van van bijna 8 centimeter diameter. Dat zijn al mooie stammetjes!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Papier Pers

Bericht door bonkelaar »

Hallo mensen,

Bij ons in het bedrijf ontstaan nogal eens veel krullen en zaagsel dat wij naar een bevriende meubelmaker brengen die het samen met zijn eigen krullen en zaagsel tot briketten perst. Het is een hydraulische machine die nagenoeg automatisch krullen uit een voorraadbunker laadt en tot een ronde briket perst, diameter ca 6 cm, lengte afhankelijk van het volume van de grondstof. Bij zaagsel wordt het een lange briket, ca 7 cm, bij krullen wordt hij soms maar 15 mm vanwege de vele lucht tussen de krullen.

Natuurlijk krijgen we te veel folders in huis, en het gedoe met hout stoken geeft veel werk waarbij je door veel mensen meewarig wordt bekeken. Je staat je daar het apezuur te werken met je brandhout om het in huis een beetje warm te krijgen terwijl zij de thermostaatknop een zwieper geven en verder naar de sportclub of uit winkelen gaan.

Maar dat gedoe met een papierbrikettenpers kan ik niet aanzien. Hoe ver moet je gezonken zijn om met nat papier te willen gaan kliederen om het in huis warm te krijgen.
Je moet dan wel erg idealistisch zijn of op een andere manier niet aan brandstof kunnen komen. Het is toch een beetje zeventiger jaren techniek, oliecrisis en zo.
Naar mijn idee kun je het papier beter recykelen en het hout dat daarmee bespaard wordt direct verbranden. Je bespaart alle energie die nodig is om van hout papier te maken en van het papier kan men eenvoudiger weer nieuw papier maken. Het probleem van de druk-inkten die vast ook niet schoon verbranden omzeil je ook nog eens.
Kan me ook niet voorstellen dat dit geklieder met papiermaché leuker is dan met een kettingzaag het bos in.

Misschien bekijk ik het verkeerd maar dit is mijn mening.

met vriendelijke groet

Jos
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Papier Pers

Bericht door johan reynders »

Ik denk dat er mensen zijn die het persen van papier overwegen omwille van de besparing op gasolie. Met de huidige olieprijzen speelt dit voor sommigen onder ons meer mee dan het voordeel voor de natuur.
Wees maar zeker dat er in onze maatschappij mensen zijn die het koud hebben, maar ja dat zie je niet he!
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Papier Pers

Bericht door marcovp »

yscube schreef: Dus: heb ik geen zaagsel om dit te proberen.

Ik denk dat het ook niet zal gaan, zaagsel is meer knoeiboel dan met papier.
het zaagsel laten weken in water en dan persen. Als het terug droog is, valt het gewoon terug uit elkaar denk ik. Tenzij ge er lijm gaat onder mengen, maar dit is de bedoeling niet hé.
Je zou het zaagsel kunnen mengen met papier. Het papier fungeert dan als bindmiddel.Als ik zie hoe papperig de massa papier na drie dagen weken is, zou je met een 50/50 mix wel uit de voeten moeten kunnen. Als je je dan beperkt tot papier uit de versnipperaar op kantoor ben je al een heel eind. Dit papier is niet te erg bedrukt, en doordat het al in mooie reepjes is gesneden kan de verwerking een stuk makkelijker zijn.
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Papier Pers

Bericht door johan reynders »

Hoe lang moet je zo eenn papierbriket persen??
Ik dacht gewoon aandrukken en eruit halen, maar ik lees hier nu een hele tijd persen??
Plaats reactie