Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door marinadevlieger »

Hoi,

Ondertussen weer een paar stapjes verder qua besluiten hoe we de houtkachel aansluiten op het buffervat. Laadunit ESBE LTC 261 met 70 graden ventiel is het geworden en verder een gesloten systeem.
Maar nu nog 2 vragen:
- met welke leiding sluiten jullie je cv houtkachel aan op het buffervat. RVS ribbel/Koper/Wicu?? Deze leiding moet in de smeervloer komen daarom durven we staal niet goed aan.

En uitgang bij de kachel is DN 32, van het buffervat de ingang DN 38. Mij lijkt het dus het logisch deze uit te voeren in DN32 incl. de laadunit, thermische en drukbeveiling of is dat te groot/klein.

Alvast bedankt voor het meedenken!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door JantjeV8 »

DN is niet een benaming voor leidingdiktes maar voor de flensaansluiting. DN 38 ken ik niet. Ik weet dat DN 32 aansluit op 1-1/4" en DN 40 op 1-1/2".

Om dat in een vloer te werken, met de temperaturen die door die buis gaan, zal die buis in de vloer toch z'n expansie kwijt moeten. Dus zorg voor een (geisoleerde) mantelbuis. Doordat het behoorlijke dikke buizen zijn, zul je een behoorlijke diepte in de vloer moeten hebben. Ik zelf heb 36mm koper gebruikt, alles gesoldeerd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door kockie »

In Duitsland wordt DN veelvuldig gebruikt om maten aan te geven: https://de.wikipedia.org/wiki/Nennweite
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar we zitten hier niet in Die Heimat :mrgreen: (Moeten we het nog over voetbal hebben??) , en DN 38 staat daar ook niet tussen. Ik kom het hier in NL eigenlijk nergens tegen. Niet in de bouw maar ook niet in de werktuigbouw. Als je er mee naar de groothandel gaat, weet denk ik niemand wat je bedoeld. En als je dan je eigen systeem moet uitdokteren loop je daar op vast.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door kockie »

Ik merk dat veel mensen op ebay.de kijken voor het een en ander. Af en toe lijkt het hier overigens wel of de in Die Heimat zitten. Wat is er met het voetballen? Ik hou het niet bij. Iets met "Schade Deutschland, alles ist vorbei"?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door diamond »

klein voorbeeldje waarom ik in DE koop
slx 55 in NL € 3500
slx55 in DE € 2800 incl.bezorging
snel verdiend :)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom zo dik?

Ik kan me niet voorstellen dat je het zonder pomp wil aansluiten. Die maten zijn gebaseerd op "natural flow" en dan moet je aan allemaal eisen voldoen, en ook een mengventiel hebben wat dit "toestaat".

Een cv ketel van 30 kW heeft ook maar een 22mm aansluiting...

Meeeeer dan zat voor een houtkachel...
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door marinadevlieger »

Ok, dacht dat die DN redelijk standaard was maar om het even naar het Nederlands te vertalen: 1 1/4 duims aansluiting op de kachel en 1 1/2 duims op het buffervat. Mijn idee was dus ook 1 1/4 aansluiting op het buffervat en laadunit en leiding met ongeveer die diameter, zodat er zoveel mogelijk warmte getransporteerd kan worden naar buffervat en bij stroomuitval de thermosiphon goed genoeg werkt. Maar dat is dus niet nodig volgens jullie? Want dan kan de aansluiting op de ESBE ook kleiner lijkt me?
En inderdaad prijzen schelen behoorlijk wat. Precies dezelfde ESBE laadunit zit toch ruim 100 euro verschil op als ik hem in Duitsland bestel. En als grensbewoner al gewend iets verder te kijken voor sommige zaken :)

Mantelbuis/isolatie hadden we inderdaad zelf ook al bedacht om schade aan de vloer/buis te voorkomen.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Materiaal en diameter leiding houtkachel cv naar buffervat

Bericht door wbe »

om bij stroom uitval thermosyphon als veiligheid te hebben moet de warme leiding alleen oplopen.
als je hem door de vloer laat lopen vraag ik me af of dat het geval is.
Plaats reactie