Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
erwin10
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018, 10:01

Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door erwin10 »

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar isolatiemogelijkheden voor een dikke verwarmingsleiding welke deels buiten ondergronds loopt.
De verwarmingsleidingen (dikte ongeveer 110-114 mm) liggen onder de grond en waren destijds geïsoleerd met een soort van PIR en glas/steenwol. (zie foto's)
Nadeel hiervan is dat dit op een gegeven moment vol zuigt met vocht/water waardoor roestvorming en uiteindelijk lekkage ontstaat.
Wie weet welk soort isolatie hier het beste voor geschikt is. (bijv. climaflex / thermaflex of anders?)
20180622_3.jpg
20180622_2.jpg
20180622_1.jpg
20180622.jpg
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door JantjeV8 »

Heb je de vraag al bij isolatieleveranciers of fabrikanten neer gelegd?
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door JoostvO »

Bestaan standaard oplossingen voor, bijvoorbeeld deze:
https://www.wildkamp.nl/product/microfl ... 0-m/830266

Als je even googled kom je vanzelf meer merken tegen die dit leveren; ook met 1 of 4 buizen erin
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door kockie »

Wil je de leiding vervangen of opnieuw isoleren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
erwin10
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018, 10:01

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door erwin10 »

Vervangen is helaas geen optie. Er is net een nieuw stuk van 3 meter tussen gelast.
Het gaat dus om het isoleren van de bestaande buis.
Genoeg isolatiemateriaal te vinden op internet, maar niet voor dit soort afmetingen i.c.m. waterdichtheid/isolerende werking. (het is een forse leiding) De vraag is ook al bij enkele installatiebedrijven neergelegd, maar die hebben het te druk om een offerte op te maken of te reageren op mail.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door arjan drost »

Het beste kan je daarvoor foamglas nemen en denso band (vet band )om het waterdicht af te werken
Helaas wel de duurste optie
Wat ook kan is Steenwol met bitumen erom heen branden
Groet Arjan
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door kockie »

Ik heb ooit een filmje van een Amerikaan gezien die de geul rond de leiding vol spoot met 2-componenten pur. Je moet dan wel een gesloten celstructuur hebben, anders loopt het alsnog vol water. Geen idee hoe lang het ook echt waterdicht blijft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door JantjeV8 »

Voor het isoleren van kantplanken, funderingen en onder de vloeren wordt blauwplaat, pirplaat, resolplaat, eps en xps gebruikt. Denk dat jet het in die hoek moet zoeken. Als je de sleuf rechthoekig er onderuit schept, kun je ook isolatieplaten zagen en als een u-bak er onder verlijmen. Die bak kun je weer vullen met schuim of wol.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door fireblade »

Jaren geleden woonden wij in een woning met zgn wijkverwarming, op diverse locaties in de wijk stonden grote ketelhuizen waar het water verwarmd werdt. De transportleidingen waren slecht geisoleerd, na een regenbui was de straat het eerste droog tpv de leidingen. Dit systeem is later omgebouwd naar stadsverwarming, waarbij ale transportleidingen en huisaansluitingen vervangen werden. Er werden toen rondom de nieuwe stalen leidingen aluminium u-vormige bakken geplaatst die later volgegoten werden met een soort vloeibare bitumen met een soort piepschuimen korrels erin. Dit isoleerde veel beter. Misschien is het een idee om eens met een stadsverwarmingsbedrijf contact op te nemen hoe zij hun leidingen isoleren met welke materialen. Je zou ook kunnen denken aan de u-vormige funderingsbakken van pu, en deze onderling te verlijmen en vol te purren oid.
erwin10
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018, 10:01

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door erwin10 »

Fijn, bedankt voor jullie info. Ik ga ermee aan de slag.
Ik begrijp dat climaflex of thermaflex hierbij geen goede optie is?
Isolatie is voor ons iets minder belangrijk dan het waterdicht afwerken van de leidingen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door WilfredT2 »

Waterdicht ga je denk ik heel moeilijk realiseren. Bijna alle isolatiematerialen zijn schuimachtig en hebben luchtkamertjes, waar op den duur altijd water in zal dringen.

Ik neem aan dat de leiding ergens door een muur gaat en naar binnen toe gaat. Kun je niet de leiding daar doorzagen om er een waterdichte mantelbuis omheen te schuiven? Je kan dan eerst simple buisisolatie toepassen, en daarnaa een waterdichte mantelbuis eromheen.

Als je deze door laat lopen van binnenruimte naar binnenruimte denk ik dat je de beste kans hebt om het system dicht te krijgen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat hij bedoeld dat het stalen buizen zijn, waaraan gelast is, en dat van het water wil beschermen tegen roest.
erwin10
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018, 10:01

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door erwin10 »

Klopt helemaal!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie ondergrondse verwarmingsleiding

Bericht door JantjeV8 »

Roest weren doe je niet met isoleren, maar met een coating.
Plaats reactie