dampscherm onderbroken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

dampscherm onderbroken?

Bericht door Peterke »

Eigenlijk ben ik er een beetje te laat bij, maar ik lees ergens dat je je dampscherm niet mag onderbreken om het luchtdicht te houden, nu moet ik nog inbouwspaarlamp verlichting plaatsen en dus gaten boren in de Gyproq (Gyproq aan plafond reeds geplaatst) waarbij er ook gaten gaan zijn in het dampscherm.

Men vraag is: wat zijn de gevolgen hiervan, is men werk om luchtdicht te maken voor niets geweest?
(inbouwdiepte spot: 3 cm.)


Afbeelding Afbeelding
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: dampscherm onderbroken?

Bericht door Pigion »

Als het dampscherm doorbroken is, kan warme lucht met een bepallde vochtigheidsgraad boven het plafond komen. De lucht zal daar afkoelen, misschien tot 100% relatieve vochtigheidsgraad behorende bij die tempperatuur. Het "teveel" aan vocht zal dan condenseren op de koudste platsen en in dit geval waarschijnlijk tegen de koude betonnen vloer er boven. Vervolgens zullen de codensatiedruppels naar beneden vallen op de Gyproq platen. Bij veel condens krijge je doorslag in de vorm van bruine vlekken of zwarte stippen. In Nederland zegt men dan dat het "weer" erin zit. De zwarte stipjes zijn een vorm van schimmel.
Je moet daarom je uiterste best doen om op de plaatsen waar het plafond wordt doorbroken, het dampscherm te herstellen. Je kan het enigsinds compenseren door de ruimte tussen Gyproq en betonnen vloer te ventileren met droge buitenlucht. Dit heeft weer als nadeel dat bij warm weer en hoge luchtvochtigheid deze vochtige lucht gaat condenseren tegen de koude betonvloer en dan krijg je ook druppels op de Gyproq.
Soms zijn de inbouwspots zodanig gemaakt dat deze luchtdicht afsluiten.

Als je vloerverwarming in de vloer boven de keuken hebt, zal condensatieprobleem veel minder zijn of misschien in het geheel niet.

Vr. gr.
Pigion
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: dampscherm onderbroken?

Bericht door Peterke »

bedankt Pigion,

Het is glashelder uitgelegd, nu iets bedenken wat in de openingen past en brandveilig is natuurlijk.
Ik laat het weten hoe het afloopt.

PS: De keuken word verwarmd met de speksteenkachel die in de living staat, allee dat is toch mijn bedoeling, vorige winter lukte dat niet, daarmee het keukenplafond uitgebroken en opnieuw geïsoleerd zoals het zou moeten zijn, is het deze winter dan nog onvoldoende, heb ik alvast aan het raam een constructie gemaakt om dikke overgordijnen te kunnen hangen.

Peterke,
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: dampscherm onderbroken?

Bericht door walter vaes »

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: dampscherm onderbroken?

Bericht door Peterke »

Walter,

Ik had gedacht de inbouwdozen zelf te maken door stukken van 6 cm. (inbouwdiepte spot = 3 cm.) af te zagen van gepaste diameter pvc afvoerbuis, deze stukken dan nog eens door te zagen in de lengte zodat ik de diameter kan verkleinen door ze samen te plooien om ze zo in de reeds geboorde gaten in het Gyproq te krijgen.
Voor het deksel bovenaan dacht ik een cirkel uitzagen in hetzelvde maar plat materiaal, daarna de cirkel (straal) halfdoor zagen zodat ik daar ook de diameter kan verkleinen, het zaakje monteren, electriciteits-kabel vanuit de isolatie in de inbouwdoos trekken en luchtdicht te kitten.

en walter, bedankt voor de site tip, blijkt uit hun documentatie dat sommige producten net iets goedkoper zijn, maar hun kant en klare inbouwdozen 22,85€/stuk :?
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: dampscherm onderbroken?

Bericht door Peterke »

even een update:

In de plaatselijke doe-het-zelf zaak zag ik blauwe speciedeksels liggen, en met deze dingen heb ik het lichtdicht maken van de inbouwspot-gaten gefixt.

Afbeelding

Afbeelding

een gaatje in het het deksel gemaakt voor de stroomkabel, stroomkabel er door gestoken, het zaakje erin gefriemeld, de randen en dampscherm dichtgekit
Afbeelding

7W inbouwspaarlamp :D
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peterke op 28 dec 2008, 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: dampscherm onderbroken?

Bericht door kockie »

Peterke schreef:even een update:

In de plaatselijke doe-het-zelf zaak zag ik blauwe speciedeksels liggen, en met deze dingen heb ik het lichtdicht maken van de inbouwspot-gaten gefixt
---knip

Mooie oplossing! Ik ben nog op zoek naar een dimbare oplossing voor de badkamer. Vrouwlief wil graag halogeen, ik wil graag iets wat minder stroom verbruikt en ook koeler is.Heb al wel aan led zitten denken. Met leds lijkt het me vooral leuk dat je meteen een soort "mood-light" kunt maken.

Vooralsnog voldoet de spaarlamp die aan de centraaldoos hangt echter nog. Andere prioriteiten ;)

Je mag je foto's ook op het forum als bijlage toevoegen. Dat geeft wat meer snelheid bij het bekijken en de foto's blijven bewaard bij het backuppen van het forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie