kockie schreef:...Peter slaat nog aan het rekenen, maar ik ben al op een aantal fronten terecht gewezen, terwijl ik nog wel dacht dat ik zo netjes stookte...
Weet je wat, ik hou het op de term: mogelijkheden aan de hand gedaan.
De schoorsteen van Kockie is er eentje van 18 cm rond en geisoleerd. Recht door het dak naar buiten. De trek is vrij fors, zodat de kier van de aslade bij hem op 5 mm nog groot genoeg was. Het ding ging er wel een jammerend geluid van maken...
Groot genoeg bedoel ik mee: mijn Testo meter geeft op het hoogtepunt van de stook nog steeds 10% zuurstof, dus de luchtovermaat is nog niet eens erg klein.
Verder ook dingen gedaan als luchtig opstapelen, niet tegen de wanden, en bovenop aansteken. (Dat laatste deed Kockie ook al lang.)
Met deze instelling duurt de stook verhoudingsgewijs lang en produceert weinig houtskool. Daardoor is de CO bult aan het eind nog steeds onder de 3000 ppm.
Met een grotere luchttoevoer daalde het rendement, en steeg de CO, O2 en eindtemp. Allemaal effecten die je niet echt wilt hebben.
Starten is nooit een probleem geweest, deze finoven is vrijwel een jaar geleden in gebruik genomen.
Over het geheel lijkt hij qua gedrag sterk op de gewone Bergkachel. Niet verwonderlijk natuurlijk, een flink stuk is gelijk aan de kleinste broer. Hoogste rendement in deze grafiek is 92,5%, fors meer dan de standaard versie 7. Het hoogste rendement vanaf koud hebben we niet kunnen meten en niet al het hout was echt droog te noemen, maar vermoedelijk ligt het maximum rond 96%. Dat is ongeveer gelijk aan de rocket/bell combinatie, met dit verschil dat het CO niveau bij de rocket nog veel lager is.