metingen Bergkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

christian123-10
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2009, 04:58

Re: metingen Bergkachel

Bericht door christian123-10 »

De geruchten van afgastemperatuur verder laten zakken om meer warmte te recupereren komt mogelijk van mij. Ik overwoog dit te doen in een inoxpijp die door een zandkoker loopt (met gebakken schouwpotten er rond). Het condenswater afvoeren moet dan geen probleem zijn. Het lijkt me wel nodig om, in ieder geval in startfase van stoken, met een ventilator te werken. Deze ventilatie optimaal regelen lijkt me een grote uitdaging. De energie van die ventilator haal je er makkelijk uit zou ik denken. Ik zoek iemand die me hierin kan raad geven. Het geheel concept in orde krijgen. Ik wil namelijk met snoeihout stoken (De hier bekende kerstboomverbranding met ander snoeihout combineren... ) en onze leefruimte verwarmen, onze gang ontkoelen (met "louwe massieve schouw) en onze douchecel via cv-buizen verwarmen (warme wand maken).
Wie kan hiebij helpen..? Peter heeft binnen een jaar pas mogelijk tijd. Alvast dank, Christian
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: metingen Bergkachel

Bericht door Peter 1962 »

Peter, heb je al eens overwogen om je ontwerptekening naar Kuznetsov te mailen, om er zijn idee over te vragen ? Die man is al zolang bezig met double bell's dat hij je misschien nuttige tips kan geven. (ik heb juist een deel van zijn website zitten lezen, enorme hoeveelheid data, maar in verschillende artikels schrijft hij dat hij open staat voor ideeen uit te wisselen)

Mooie animatie overigens ! heel duidelijk. Met welk programma maak je die ?

vriendelijke groeten
Peter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: metingen Bergkachel

Bericht door peterberg »

Peter 1962 schreef:Peter, heb je al eens overwogen om je ontwerptekening naar Kuznetsov te mailen, om er zijn idee over te vragen? Die man is al zolang bezig met double bell's dat hij je misschien nuttige tips kan geven. (ik heb juist een deel van zijn website zitten lezen, enorme hoeveelheid data, maar in verschillende artikels schrijft hij dat hij open staat voor ideeen uit te wisselen)
Hi Peter,

Eerlijk gezegd heb ik dat wel overwogen, maar ik ben maar een heel kleine speler op dit gebied. Eigenlijk ben ik een beetje verlegen. En ik kan het nog steeds mis hebben, daar ben ik mij ten volle van bewust.
Een andere remmende factor is het feit dat Igor geen Engels spreekt of schrijft. Alles wordt door een van de Amerikanen van de MHA vertaald. Zijn oplossingen zijn nog nooit getest, Alex Chernov in Canada is de eerste die daar mee begonnen is. En kwam er al rap achter dat meetapparatuur het meestal niet eens is met het gevoel van de ovenbouwer. Overigens heb ik ruim een jaar geleden wel contact met die laatste man gehad. Hij maakte mij al snel duidelijk dat we hier op een veel te kleine schaal werken, in Noord Amerika bouwen ze kachels die hele huizen moeten verwarmen. Met een lading van 30 kg hout in een keer. Als ik experimenten zou gaan opschalen naar wat daar gebruikelijk is wilde hij graag weer met mij praten.

Ik heb nu weer contact met Norbert Senf van de MHA over de specifieke combinatie rocket/bell stove. zie http://mha-net.org/docs/v8n2/v8n2.htm
Deze man reageert een stuk toeschietelijker, met zinnige suggesties. Overigens ook weer met de aantekening dat de markt in Noord-Amerika te klein is voor het soort kachels dat ik voor Nederland bedenk. Ik vind overigens dat een goed ontwerp op te schalen moet zijn, zodanig dat het nog steeds dezelfde eigenschappen heeft.
Mooie animatie overigens! heel duidelijk. Met welk programma maak je die?
Even kijken. De tekeningen zijn gemaakt met Google SketchUp, daarvan heb ik een rijtje plaatjes gesaved en die aan elkaar geregen met InterGif, een oude applicatie om dit soort animaties te maken. Dank voor het compliment.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: metingen Bergkachel

Bericht door Peter 1962 »

Kuznetsov schrijft inderdaad op zijn website dat hij geen engels kent. Om echt van gedachten te wisselen kun je inderdaad moeilijk via MHA gaan, maar misschien kan ik helpen. Mijn dochter studeert rusisch aan de hogeschool gent, gaat nu naar het tweede jaar. Als je wil, dan vraag ik haar om een tekst van nederlands naar russisch te vertalen. Die kun je dan mailen naar Igor, en als het antwoord binnenkomt, dan laat ik dat ook vertalen naar nederlands. Mochten bepaalde zaken nog te moeilijk zijn, vb technische terminologie, dan kan ze altijd hulp vragen aan haar docenten. Moest dit idee je aanspreken, laat me gerust iets weten via PM of e-mail.

groeten,
Peter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: metingen Bergkachel

Bericht door peterberg »

Hartelijk dank voor het aanbod. Mogelijk dat ik er in de komende maanden gebruik van wil maken, dan kom ik er zeker op terug.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie