Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
medic112
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2018, 19:53

Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door medic112 »

beste,

nu 14 jaar geleden had ik een enorme discussie met onze architect inzake de isolatie. Wij gingen bouwen met een nieuw concept, namelijk porothon ... de isolerende binnenmuur. Wij stonden hiervoor open, maar ik had graag dat de spouwmuur bijkomend zou geïsoleerd worden. Hij wou hier absoluut niet van weten. Uiteindelijk haalde hij de invoerder van porothon erbij om ons te overtuigen. We waren niet overtuigd, maar goed, als prille twintiger ons toch laten doen. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een oplossing om na te isoleren. Er zijn reeds twee firma's geweest, maar met deze spouwmuurdikte (waarbij we geen subsidies krijgen) beginnen ze er niet aan.

Zijn er oplossingen om de isolatie van onze woning te verbeteren? We merken ook dat op de plaatsen waar de binnenmuur dunner is door gijnen en/of stopcontacten, er koude lucht binnenwaait.

Graag jullie inzichten.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door JantjeV8 »

De productnaam zegt het al: POROthon, Poreus dus, niet lucht- noch dampdicht..

4 cm is inderdaad erg weinig. De blaasmachines krijgen dat niet goed volgeblazen, de vlokken blijven hangen en zakken niet goed naar beneden. ze krijgen zo'n kleine spouw niet goed gevuld.

Wat zegt de architect nu van z'n advies??

Buitenom of van binnenuit met voorzetwanden o.i.d. bl;ijft voor je over. Een andere mogelijkheid is om die porothon weg te halen en iets nieuws neer te zetten. Of is die porothon vloerdragend? Dan kun je het niet zomaar weghalen.
medic112
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2018, 19:53

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door medic112 »

Geen contact meer met architect.

Ik zoek echt een oplossing om tussen de spouwmuur te krijgen. Binnen/buitenmuur is niet aan de orde.

Denkt u dat er totaal niets mogelijk is in die muur? Eventueel iets dat ik over langere termijn zelf kan doen?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door fireblade »

van binnenuit middels een voorzetwand?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door dormos »

EPS parels inblazen zou toch gewoon moeten kunnen? Zijn zo klein dat ze gewoon overal kunnen komen.
Wordt tegenwoordig steeds vaker met lijm ingespoten zodat ze op hun plek blijven.

Groet,

Hans
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door arjan drost »

Kijk eens op thermo solutions
Speciaal voor smalle spouw muren en herstellen van oude isolatie
Groet Arjan
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door Pigion »

Waarom geen PUR? Dat gaat overal heen. Bij groot werk in de proceindustrie, b.v. het isoleren van chillers, wordt dit "open gegoten". In een weggooi pail wordt de ingrediënten afgewogen. Vervolgens wordt er een slang ingestoken en met butaan ingebracht met als doel mengen en extra expansiekracht. Vervolgens wordt de mix in de omkasting gekipt. Als een spouwmuur aan de bovenzijde is te openen, is het goed zelf te doen. De reden van "open gieten", is het vermeiden van expansie-krachten op de omkasting. Deze is meestal van aluminium.
Gewoon inbrengen via geboorde gaten gaat natuurlijk ook prima. De man aan het pistool moet de dosering aanpassen aan de breedte van de spouw. Indien twijfels, dan meer gaten boren.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door JantjeV8 »

Een schuim zou inderdaad nog wel kunnen. Maar die parels blijven hangen, die 4cm is daar niet genoeg voor. Het spul is ook wat plakkerig, gesiliconiseerd of een latex achtig goedje, heel weinig maar, maar voldoende om al snel te blijven hangen. 6 cm is het minimum, ik geloof niet dat ze dat voor niks roepen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isolatie spouwmuur 4 a 4,5 cm

Bericht door LeaD »

eps parels vullen de spouw zeer goed, ik heb dit bij menig afbraakwerk al vaak kunnen vaststellen. Elk hoekje en kantje is gevuld. Te weinig lijm leidt er zelfs toe dat deze parels er terug uitwaaien.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie