Open batchrocket in Brussel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Open batchrocket in Brussel

Bericht door peterberg »

Dezelfde man die de organisatie van het project in Münster heeft gedaan, Antoine Rocca, heeft mij gevraagd om mee te werken aan een workshop. In de architectuur faculteit van de ULB, de Vrije Universiteit van Brussel. Op een binnenplaats tegen een enorme bakstenen muur boven een parkeer garage. Slechter kun je het niet bedenken qua schoorsteen, aan alle kanten gebouwen die huizenhoog boven de binnenplaats uitsteken. De gedachten gingen uit naar een open batchrocket in een bakstenen bell, te bouwen in vijf dagen door 10 studenten en een paar instructeurs waaronder ondergetekende.

Hier een paar foto's van de locatie, waar er een dicht gemetselde doorgang zichtbaar is moest het ding komen.

IMG_8325.JPG
IMG_8310.JPG
Vanwege het stuk platform voor die voormalige doorgang viel de keus op een 20 cm systeem met een bell van maximum oppervlakte. Het geheel viel nog wat groter uit omdat de achterwand van de bell zo weinig mogelijk warmte op moest nemen en dus voorzien moest worden van isolatie. Een extra complicatie was het feit dat er geen dak boven komt te zitten zodat de bovenkant water af moet kunnen voeren en waterdicht moet zijn.

Om kort te gaan, de workshop is achter de rug, ik voel me helemaal uitgewoond maar het ding staat er en werkt. Gebouwd in de afgelopen week, 26 tot 30 maart. Het ontwerp is door mij gemaakt in SketchUp en het metselpatroon is nauwkeurig gevolgd.
Toen het plafond van de bell er in zat moest er nog een paar rijen bakstenen op worden gemetseld en de ruimte daarbinnen worden volgestort met lichtgewicht beton. Bij dat laatste spul is het grind vervangen door Argex gebakken klei korrels. Alle mortel is zelf gemengd met cement, kalk en zand in de volume verhouding 1:4:10. Het beton recept was cement, zand en klei korrels in de verhouding 1:2:3.

Tegen de tijd dat alles klaar was moest er nog wat opgeruimd worden en moest en zou het ding aangestoken worden. Inmiddels was het vrijdagavond 20:00 uur en de binnenplaats stond vol met bierdrinkende studenten die aan een aantal verschillende workshops hadden meegewerkt.

Later meer verhalen en foto's.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Open batchrocket in Brussel

Bericht door peterberg »

Helaas heb ik niet veel foto's genomen tijdens de bouw. Alles wat ik heb is gemaakt tijdens de laatste dag toen de hele constructie boven de moeilijke punten uit was.
IMG_0406.JPG
Er werd regen verwacht, dus is er in een vroeg stadium een baldakijn boven de bouwplaats aangebracht. De wand van de bell is enkelwandig tot net onder de hoogte van de riser en gaat daarna over in dubbelwandig. De scheiding tussen die twee structuren wordt gevormd door een laag waarvan de stenen 90 graden zijn gedraaid in het horizontaal vlak. Daardoor ontstond er aan de binnenzijde ruimte voor de dubbele wand. De bestaande muur is voorzien van superwool isolatie van 25 mm dik, net als het deel van de schoorsteenpijp die zich als geheel in de bell bevindt. Die pijp begint ongeveer 200 mm vanaf de bodem van de bell en steunt op twee bakstenen die dwars in de muur zitten.
IMG_0408.JPG
Hier is goed te zien hoe de dubbele wand er uitziet: bakstenen op klamp, 12 mm superwool en dunne chamotte stenen aan de binnenkant. De bakstenen werden het eerst geplaatst en als er genoeg hoogte was gingen de superwool en de chamotte stenen er in.
IMG_0413.JPG
Op deze foto is te zien hoe de core er in hangt, een stalen L-profiel tegen de muur en twee stalen L-profielen die vanaf de muur naar de buitenwand lopen. De hele core staat daar op, er is verder nergens rechtstreeks contact met de muren. De riser is gewoon 20x20 cm vierkant, alleen 2 schuine kanten in de achterkant iets hoger dan de poort zodat er ter plaatse een halve achtkant ontstaat. Ook de schuine kant in de onderkant is weggelaten, het lijkt er op dat meer kleine turbulentie in de hoeken net zo goed werkt en de naverbrander vlam schijnt ook lager in de riser te blijven.
IMG_0420.JPG
Het plafond werd los gelegd, de draagconstructie wordt gevormd door de stalen L hoog tegen de muur en 50x50x5 mm T-profielen die ingepakt zijn met superwool.
IMG_0421.JPG
Tussen de T-profielen chamotte platen, de grootste 480x480x35 mm. Recht boven de riser geen staal, alleen maar chamotte.
IMG_0422.JPG
Daarna moest de muur nog twee lagen hoger worden, een laag superwool van 25 mm er in en lichtgewicht beton er bovenop. Daarna werd het snel donker en de binnenplaats begon vol met mensen te lopen.
De schoorsteen steekt maar 150 cm boven de kachel uit en van trek was aanvankelijk geen sprake. Het ding was wat weerspannig om te beginnen maar na 10 minuten klooien met dunne houtjes en stukjes karton kwam de gang er toch in. Na een half uur kwam er een enorme dampwolk uit de schoorsteen en dat bleef zo doorgaan totdat het vuur was uitgebrand. Ik ben zelf drie keer de ladder op gegaan om aan de pijp te voelen (even over handwarm) en de damp (warm, vochtig, hint van natte houtskool) te snuffelen.
IMG_0429.JPG
Deze foto is van de volgende ochtend, er moest nog opgeruimd worden, de houten band bovenaan er nog af. Uiteraard is het ding weer opnieuw aangestoken en het patroon was exact gelijk aan de vorige avond. Ik heb ook nog een filmpje zonder geluid maar die moet nog naar YouTube.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Open batchrocket in Brussel

Bericht door peterberg »

Deze video is opgenomen op 31 maart. Helaas kwam ik er thuis pas achter dat geen geluid is opgenomen. Dat was bepaald indrukwekkend vanwege die enorme bell, het galmde behoorlijk.



Om het hele boeltje compleet te maken: de SketchUp tekening in versie 8 formaat.
De gebruikte bakstenen zijn Vlaamse boerkes, 178x83x48 mm. De gebruikte chamotte stenen zijn 220x110x60 mm en 220x110x30 mm. De kalk/cement mortel is al eerder in het artikel gemoemd, de vuurvaste mortel is Moviset van Moors Ovenbouw.
Er zijn twee maten Superwool van Morgan Thermal Ceramics gebruikt, 13 mm en 25 mm, density 128 kg/m³. Voor de 13 mm zou nu 96 kg/m³ de voorkeur hebben, makkelijker om de T-profielen heen te vouwen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Open batchrocket in Brussel

Bericht door Jimmeuh »

Leuk projectje Peter :wink:

Is er een reden voor dat je de core niet mooi centraal gezet hebt? Verwachtte je misschien problemen met de opwarming van de bell vanwege de schoorsteen links?

Groetjes
J
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Open batchrocket in Brussel

Bericht door peterberg »

Antoine, de intiatiefnemer vond het mooier met de schoorsteen links en de vuurkamer rechts. Met de vuurkamer in het midden heb ik aanvankelijk ook getekend maar door de schoorsteen oogde het inderdaad uit balans. Dat heb je met architecten, ze willen het altijd een beetje anders.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie