geschikt isolatiemateriaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

geschikt isolatiemateriaal

Bericht door Bossie »

Om sap tot siroop te koken ben ik een verdamper aan het maken. De vuurkamer komt in een 1200l vat dat op zn kant ligt.
De bovenzijde van het vat is eraf geflext. Op het gat dat ontstaat staat de pan waarin ik verdamp. Pan is ongeveer 1.7m lang en 1meter breed.
Het vat functioneert dus deels als plek voor de verbrandingskamer en deels als bell. Pan zit bovenop de bell.
Ik moet zoveel mogelijk afgifte bij de pan realiseren en wil geen warmte aan het vat verliezen.
Het vat bekleden met isolatie steen is een kostbare oplossing. Zijn er goedkopere manieren waarmee ik de binnenkant kan isoleren?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: geschikt isolatiemateriaal

Bericht door Pietje »

Je kan stroleem proberen; wel genoeg ruimte houden voor het uitzetten van het vat (anders breekt de isolatie)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: geschikt isolatiemateriaal

Bericht door kockie »

Ik zou denken aan leem met vermiculiet. Dat zit ook in de riser van het 0-model rocket-batch model bij mij in de schuur. Houdt het bijzonder goed vol!

Je moet er alleen niet met hout tegenaan stoten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: geschikt isolatiemateriaal

Bericht door jwardenier »

Voor dit doel heb ik een hout gestookte kookketel al is deze maar 100 l .
Er zijn er wel van 1000 l of meer wel tot 1500 l met geëmaneerde kookpot ,de kookpot zit dan tussen de vuurvaste ring waar het vuur onder brand ,dus isoleren is niet nodig ,je zou er nog een rocket verbrander onder kunnen zetten om zodoende de ketel snel warm te krijgen , al weet ik niet hou het emaillen zich houd onder deze extreme temperaturen, ik meende dat emaillen tot 1300 gr kon verdragen .
Plaats reactie