Tweepijps of eenpijps radiator

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DerickRad
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018, 17:05

Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door DerickRad »

Beste experts,

Aangezien mijn badkamer aan een upgrade toe was, heb ik een prachtige verticale radiator aangeschaft. Nu heb ik een éénpijps systeem aangeleverd gekregen. :?

Nu vertelde een kennis van me dat ik dan een speciale bypass-garnituur nodig heb, alleen heb ik hier totaal geen ervaring mee.

Kan iemand mij helpen met hoe ik dit aan kan sluiten? Ik heb hier een prachtige radiator hangen, maar erg warm wordt hij nog niet. :roll:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door hanskraayeveld »

Ik kan het verkeerd hebben, maar je hebt nooit een eenpijpssysteem. Dit zou namelijk betekenen dat het water van en naar de radiator zou moeten stromen door 1 buis.

Jij bedoelt denk ik een radiator die in serie gezet kan worden zonder dat de flow stopt als er 1 radiator dicht staat.

Zolang het 1 radiator is kan het nooit zijn dat hij niet warm wordt. Of je moet echt 1 slang aangesloten hebben.

Jouw "eenpijpssysteem" wil zeggen, 1 slang van de cv naar de eerste radiator, die vervolgens doorgelust is naar de 2e radiator, die is weer doorgelust naar radiator 3, enz enz, en de laatste radiator gaat weer terug naar de cv.

Dat "blokje" zorgt ervoor dat als 1 radiator dicht staat, het water toch naar de volgende kan stromen.

Wat wilt dat zeggen? Als jij nu dit systeem niet hebt, kan het geen verschil maken.

Wat wel zou kunnen zijn... jij hebt thuis in serie geplaatste radiatoren. Ga jij dan een andere radiator ertussen zetten, gaan alle radiatoren in die serie aan en uit als de badkamer radiator aan of uit gaat. De badkamer radiator heeft daar zelf dus geen last van.

Controleer ff goed wat er nu aan de hand is. Wat voor systeem je zelf hebt.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door hanskraayeveld »

Kan je niet een foto plaatsen van de radiator? En of onderblok?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door JantjeV8 »

Er zal toch wel een briefje bij die radiator hebben gezeten waarop de aansluitmogelijkheden staan vermeld?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door Ruuben »

Eenpijps is met in het midden een scheiding; dus warm en koude gescheiden, maar in de kachel onderin inderdaad op 1 gat aangesloten. Dacht dat dat wel erg ouderwets aan het worden is.
Aansluitstukken zijn via warmteservice wel verkrijgbaar, maar inderdaad prijzig. Voor mijn oude systeem was 1 onder-aansluitblok met bypass al 100 euro.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door hanskraayeveld »

inhoudsbeelden_aansluitsystemen_eenpijp_ENG.png
Het zogenaamde eenpijpssysteem... heeft niks met een pijp te maken.

Met "1 pijp" kun je niks. Het is gewoon in serie of parallel.

Het heeft ook niks met de radiator te maken. Het gaat om de onderblokken.

Bij in serie geplaatste radiatoren (eenpijpssysteem) moet het onderblok "lekken/bypassen" om bij dichtstand van radiator toch de volgende radiatoren van water te voorzien.

Bij parallel niet.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door kiekeboe »

een techneut is per definitie eigenwijs.

1 pijp systeem: elke radiator wordt met aanvoer en retour aangesloten op een 1-pijp ringleiding.
tussen de aanvoer en retour aansluiting van elke radiator zit een restrictie in de ringleiding die meer weerstand heeft dan de geopende kraan en desbetreffende radiator bijelkaar.

kraan dicht: alle water stroomt door de restrictie.
kraan open: een groot deel van het water stroomt door de radiator.

nadeel: nogal lastig goed in te regelen + meer pompenergie nodig.
voordeel: goedkoper aan te leggen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door JantjeV8 »

En de TS, wat vindt die er van??
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door hanskraayeveld »

voordeel: goedkoper aan te leggen.
Is dat zo?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tweepijps of eenpijps radiator

Bericht door JantjeV8 »

Vroegah toen het nog in het werk gelast werd wel, tegenwoordig maakt dat geen r**t meer uit met al die uitgekookte leiding en fit systemen.
Plaats reactie