Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

Bericht door Rudy Martens »

Lees eens wat je aantreft op volgende link:

http://www.electricitybook.com/algae-biodiesel.

Petroleumenergie vervangen door "Algen" energie lijkt mij het ecologisch neusje van de zalm te zijn.

Je kan diverse vormen van basis-energie grondstoffen maken met algen (zelfs rechtstreeks waterstofgas).
Diverse algen gebruiken CO2 en leveren als afval... zuurstof!
Wat wil je nog meer?

En... als men het totale concept goed ontwerpt kan men de afvalstoffen van deze energieproductie nog eens als veevoeder gebruiken. Men spreekt momenteel wel enkel van "kattenvoer" maar dat is mijn inziens dan reeds vrij hoogwaardig dierenvoedsel.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

Bericht door Pigion »

Weer zo'n hype. We kunne ons beter richten op kernfusie en geboortebeperking. Er zit nog enige rek in hout stoken.
Op het vlak van isolatie is ook nog veel te verbeteren. Helaas houdt de regering nog steeeds de hand op de subsidie-knip, ondanks dat er genoeg binnen komt via de aardgasbaten.
Pigion
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

Bericht door Rudy Martens »

@Pigion:
Hoe langer men bezig is met kernfusie hoe meer ik geloof dat men hier met een technische toren van Babylon bezig is. Anderszijds zal energie uit kernsplijting vroeg of laat hetzelfde lot beschoren zijn als wat we nu meemaken met petroleum.
Waar men tot hiertoe over kernfusie ook in alle talen zwijgt is wat er gebeurt als er eens een totale kortsluiting in het systeem ontstaat. Gaat de kernfusiereactor een voldoende snelle shutdown hebben om een gigantische explosie te voorkomen????

Geboortebeperking: Legt u dat maar eens uit aan een grote bevolking om maar te zwijgen aan bepaalde godsdienstige of ideologische strekkingen. Je zit al snel in uiterts rechtse of links politieke strekkingen, maar dat is een dialoog dat we hier trachten te vermijden.

Algen:
Er zijn heel veel mogelijkheden om via algen bepaalde soorten van mensenvoeding en dierenvoeding aan te maken.
Algen groeien snel, zowel in zoet water, zout water en zelfs in afvalwater.
Men heeft zelfs algensoorten ontdekt die kunnen leven in afwezigheid van licht.
Wetenschappelijk onderzoek hierover is zelfs reeds meer dan 30 jaren bezig (cfr. Diverse artikels in het toenmalige uitgaven van tijdschrift "Natuur en Techniek").

Als de mens met diverse van deze algentechnieken producties van energie en voedsel op een ecologisch verantwoorde manier kan uitvoeren dan zou dit een enorme stap voorruit zijn voor de generaties die na ons zullen volgen.

Dat vind ik dan toch een leuker idee dan kernfusie en geboortebeperking.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

Bericht door chathanky »

Die geboortebeperking is allang gerealiseert, met gemiddeld 2,3 kind per Nederlands gezin daalt in de komende jaren de bevolkingsgroei hier.
Tja Hoe zit het met de meeste gezinnen zonder kids. De meeste die ik ken maken dure en dus ook energieslurpende reizen, met het extra wat ze overhouden leven ze ook voor 5 personen. :?
Ze hebben ook een manier om algen in de diepe oceaan wat naar de oppervlakte te krijgen om zo het co2 probleem te beperken.

Tja mischien zijn dit dezelfde algen om als brandstof te dienen. Olie is eigenlijk niets meer dan resten plankton en alg. Maar of het genoeg is de energiehonger te stillen?? :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

Bericht door Dutch John »

chathanky schreef:De meeste die ik ken maken dure en dus ook energieslurpende reizen, met het extra wat ze overhouden leven ze ook voor 5 personen. :?
Dat is misschien wel zo, althans voor een aantal. Maar ze dragen niet bij aan de bevolkingsgroei en laten zo na hun aardse bestaan geen vervuilers na....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Vroeger: Steenkool Heden: Petroleum Toekomst: Algen???

Bericht door chathanky »

Dutch John schreef:
chathanky schreef:De meeste die ik ken maken dure en dus ook energieslurpende reizen, met het extra wat ze overhouden leven ze ook voor 5 personen. :?
Dat is misschien wel zo, althans voor een aantal. Maar ze dragen niet bij aan de bevolkingsgroei en laten zo na hun aardse bestaan geen vervuilers na....
Dat groeien doe je met 1 tot 2 kids ook niet en je ziet de "problemen" nu al dat Nederland vergrijst. Ik wens de kinderloze veel sukses als ze op hun 80 nog volledig hun eigen boontjes moeten doppen. Of mogen ze dan wel terug vallen terug op de jonge generatie van een ander?
Dit past wel een beetje in het beeld van de jonge wilde jaren.
Kleinschaliger kan heus geen kwaad maar als je werkelijk zo denkt parasieteer je op de groep die wel hebben geinvesteerd in de toekomst.
De haren staan bij de meeste al overeind als ze langer moeten werken omdat de ouwedag niet te betalen is, en dan ook nog eens de duurder wordende premies. :mrgreen:

Als je geen stap terug wil doen is de kinderloze optie nog het meest voor de hand liggend, op korte termijn dan.

Ps. als het mij het "vervuilen" zo aan het hart ging had ik er al gauw zelf een eind aan gemaakt om dat te voorkomen en zeker niet voor 5 gaan leven. Zelfs een koe wordt al als een vervuiler gezien vanwegen de methaanuitstoot.
Vreemde redenering trouwens, ik laat geen vervuilers na maar maak er zelf wel een lekker zooitje van. :? Als je dan ook je kroost dit nog eens mee geeft....
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie