Beveiliging warmtewissellar in houtgestookte FO.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Beveiliging warmtewissellar in houtgestookte FO.

Bericht door Pigion »

Onze finoven (FO) gaat via een warmtewisselaar ook het cv water voor een deel verwarmen via de cv-retour. Het circuit wordt zo gebouwd dat ik de warmtewissellaar niet kan inblokken. Dit om gevaarlijke situaties te voorkomen. In het cv circuit zijn bovendien 2 overdrukkleppen opgenomen.
Bij uitval van de cv pomp kan de temperatuur in de WW nog steeds te hoog oplopen. Dat kan worden voorkomen door een paniekaansluiting van koud drinkwater op de toevoer van de WW en natuurlijk een afloop na de WW. Toe- en afvoer moeten opengestuurd worden door electrisch bediende kleppen via een temperatuurvoeler en een electrische servo afsluiter.
Danfoss brengt deze kleppen op de markt (niet goedkoop!!!!). Voor het aansturen van deze kleppen, dus een voeler/thermostaat heb ik nog niets gevonden.
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij verder helpen?
Aanvulling: de cv-pomp wordt tijdens FO-stoken op continue draaien gezet.
Vr. groet,
Pigion.
Wertstein
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2007, 11:45
Locatie: Velserbroek

Re: Beveiliging warmtewissellar in houtgestookte FO.

Bericht door Wertstein »

Pignon,

Wij zijn sinds afgelopen winter in het bezit van een Wertstein inbouwhaard http://www.wertstein.de met warmtewisselaar die wij direct hebben aangesloten op de vloerverwarming (70m2).
Bij ons is de beveiliging van de warmtewisselaar ook uitgevoerd middels het koelen met leidingwater, maar de inschakeling hiervan geschied met een thermische klep die open gaat bij een watertemparatuur van 95 graden in de wisselaar, dit is naar mening een veel veiligere en voordeligere manier dan een systeem met servo kleppen (die bij stroomuitval ook niets doen).

Ook is het systeem uitgevoerd met een thermische ventiel die er voor zorgt dat het retour water het aanvoer water mengt en dus alleen water van meer dan 60 graden in de kachel toelaat, dit om condensvorming te voorkomen.

Gr. Arnoud
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Beveiliging warmtewissellar in houtgestookte FO.

Bericht door Pigion »

@Wertstein (Arnoud),
Dit is informatie waar ik wat aan heb. Ik heb al even op de site van Wertstein gekeken, doch nog niet alle informatie gevonden. Daarom nog enige vragen:
- Wat is de fabrikant van de thermostatische kleppen? Kan je mij ook het type/nr doorgeven?

T.a.v. het op 60 C. houden van het water, weet ik niet of dat nodig is voor een roestvast (AISI 304) warmtewissellaar. Bij een finoven wordt immers in de afkoelfase niet gestookt, dus ook geen bestanddelen die kunnen condenseren.
Tot welke temp. het water in de FO zal worden verwarmd is voor mij ook nog een verrassing. Ik heb een aanvoer van 28 mm buis, dan verdeeld 6 st. 3/8 stijgpijpen naar het register en als afvoer weer een 1" naar 28 mm. De 28 mm aanvoer wordt gevoed met het retourwater van 4 radiatoren. Dat retourwater is ongeveer 45 C. Volgens mij moet dat goed gaan.
Pigion

PS
Op de site van Wertstein wordt gesproken van een "Sicherheitsgruppe" .
Ik kan op de schema's niet goed zien hoe dat eruit ziet.
- Is dat een combinatie-blok met aan- en afvoer van het koude water?
Pigion
Wertstein
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2007, 11:45
Locatie: Velserbroek

Re: Beveiliging warmtewissellar in houtgestookte FO.

Bericht door Wertstein »

Pignon,

Ik heb niet echt een specifieke leverancier van de thermische kleppen, ikzelf heb ze bij de firma wertstein gekocht bij de warmye wisselaar maar als je even zoekt op http://www.ebay.de naar Thermische Ablaufsicherung dan zijn er genoeg en voor weinig geld te koop. Vwb de vorming van condens in je kachel, altijd als je water kouder dan 60 graden invoert in je kachel ontstaat er kondens vorming voor je RVS geen probleem maar deze drap komt ook in je schoorsteen, als je even Googled op Thermische ladeventil vind je er ook genoeg.

Wij hadden ook een buffertank van 800 liter aan de kachel gekoppeld maar ondanks het feit dat de WW 14 KW is en wij flink stoken met 1/3 oude pallets (de haard is 90 cm breed) vond ik het te lang duren dat deze was opgewarmd in de woonkamer (70m2) was het dan net een sauna, nu dus direct op de vloerverwarming die vervolgens tot de volgende stookbeurt (18 uur later) nog voldoende warm blijft.

Succes met de bouw!

Gr. Arnoud
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Beveiliging warmtewissellar in houtgestookte FO.

Bericht door Pigion »

@Arnoud,
Ik heb inmiddeels iets gevonden bij Heizungsfachshop.de.
- Sicherheitsgruppe , Braukmann(voor de toevoer van koud water) ca. E 100,- . De ingestelde druk van de veiligheid is een beetje hoog met 5 bar. De andere veiligheden gaan met 3 bar open, normaal voor een cv-systeem.
- Thermische ablaufsicherung ....... ca. E 50,-

Ik heb geen bufferrank. De warmte gaat regelrecht in het cv systeem, o.a. vloerverwarming 50 M2.
De kans op drap is vrijwel niet aanwezig. De stookfase bij hoge temperatuur duurt kort, ca. 2 uur voor 20 kg. hout. De warmte gaat voor een groot deel in de 2,5 ton steenmassa. Bij droog hout is er geen drap of roet, enkel wat grijze stof.
Groet en dank,
Pigion
Plaats reactie