Stoffilter installeren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Een bepaalde politieke partij, welke op dit forum zeker ruim aanhangers heeft, maakt propaganda om de houtkachel in de ban te doen. Ik ben benieuwd hoeveel deelnemers op dit forum nu in tweestrijd staan, c.q. met geknepen billen rondlopen. Stel je voor als dat eens door zou gaan.... Ik denk dat het niet met zo'n vaart zal lopen, wellicht in de grote steden wat druk op de ketel. Een uitweg zou kunnen zijn het installeren van een stoffilter. Dan moet er natuurlijk wel een goede verbranding aan vooraf gaan. Het is geen roetfilter. Ik maak me hooguit zorgen dat we net als in Duitsland verplichte keuring krijgen van verbrandingsinstallaties. De installatie branche loopt al te kwijlen bij de gedachte dat........
Ben wel benieuwd wie een stoffilter geinstalleerd heeft. Ik heb achter onze FinOfen 24 niets, maak ook geen roet althans niet merkbaar. Iklet daarbij erg op een goede start. Bovenin gaan altijd wat kurkdroog hout, bij voorkeur naaldhout of anders els en berk.
Ik zou desnoods een filter kunnen plaatsen al is het wel een grote ingreep. Ik moet dan het schoorsteenkanaal tussen de verdiepingsvloer en dak slopen en opnieuw installeren. Ik heb ook geen idee wat zo'n filter gaat kosten. Bij een Guntamatic pelletketel zag ik een meerprijs van ca. € 2000 voor zo'n filter. En wat voor drukverlies geeft dat?
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JantjeV8 »

En wat filtert ie wel en wat laat ie nog door? Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Als je geen beginwaardes hebt, kun je ook niet meten wat het resultaat na de filteringreep is.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Erikvr »

Een filter zit natuurlijk in no-time dicht. Een goede katalysator kan werken maar dan moet die eerst wel goed heet zijn.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door nck »

Erikvr schreef: 27 feb 2018, 14:38 en goede katalysator kan werken maar dan moet die eerst wel goed heet zijn.
En dat ga je niet willen in je rookgaskanaal.
Iets met voor de vogels stoken
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

A/ls jouw kachel een slechte verbranding heeft loopt een filter dicht. De filters zijn over het algemeen elektrostatische filters die met "droge" deeltjes goed werken. Ik zie voor mijn FinOfen geen problemen. Eigenaren met kachels met slechte verbranding zullen problemen gaan geven in zoverre dat zo'n electrostatisch filter eens extra gereinigd moet worden met een borstel. In Duitsland bestaat al een uitsterf-constructie voor CV ketels conentioneel gestookt met hout. Moderne kachels met secundaire luchttoevoer zijn toegestaan. Voor open haarden gelden restricties, niet vaker dan 2 x per maand. Gezien een aantalstink-stokers hun leven niet wil beteren ( mijn achterbuurman laat rustig zijn open haard smeulen bij mistig en windstil weer, neemt anders te veel hout!!) ben ik een voorstander van zinvolle regelingen. Dat kan voor mij een electrostatisch filter betekenen. Doen we niets, dan wordt misschien alle houtstook verboden.
Pigion

+PS: Ik heb er deze winter al ruim 4 M3 hout er doorheen gejast, 30 den/larix, 49% zwarte els en de rest eik/beuk.
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door incus »

Ik ben wel benieuwd naar zo'n electrostatisch filter.
Hoe ziet dat eruit en waar wordt dat geplaatst? En wat kost het?
Voegt het nog veel toe bij een redelijk schone rocket?
Als het af en toe schoon gemaakt moet worden lijkt me geen probleem.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Als je b.v. op de site van de betere pellet CV ketels kijkt, b.v. Guntamatic, dan zie je verticaal hangende staven hangen in een copartiment naast het verbrandingscompartiment. De staven worden electrosratisch opgeladen opdat de stofdeeltjes gemakkelijk aan de staven hechten. Op regelmatige tijden worden de staven aangestoten en valt het fijnstof naar omlaag en veelal in een bak.
Pigion
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JVDE »

Een Elektrofilter. Word veel in de industrie gebruikt, is wel degelijk efficienter

In Belgie liggen de houtkachels ook onder vuur. Hier is het afwachten naar welke regels ze gaan uitvinden :D

Edit: hier een prachtig voorbeeld: https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... eranderen/
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door dormos »

Had ik al eens eerder naar gekeken, maar wat een prijs!!
1800 Euro voor een trafo met een electrode. Kan me niet voorstellen dat dat echt met de kostprijs te maken heeft, maar meer met wat men denkt er voor te kunnen vragen.

Groet,

Hans

PS Vond de volgende zinsnede wel grappig:Voor de geur moet je het trouwens niet doen: de geurpartikels hangen vast aan de waterdampdeeltjes en glippen door het elektrisch veld.

Geur en fijnstof zijn dus blijkbaar toch twee verschillende dingen, het feit dat je een kachel ruikt betekent nog niet dat je vergiftigd wordt!!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door pelletpower »

Dat denk ik ook, de ene keer loop ik hier door het dorp en ben blij dat ik een houtkachel ruik, de andere keer stinkt het en grijpt naar je keel. Goede stoker/slechte stoker.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Boudewijn »

in mijn zelfgemaakte houtketel zitten 8 verticale vlampijpen van 1meter lang en 8 cm rond binnenwerks.Daar zitten spiralen in afkomstig van een bedrijf dat veevoedertransportmiddelen maakt.Deze spiralen geven deze ketel een hoog rendement maar er blijft ook heel veel stof in liggen.Door deze spiralen af en toe te schudden valt het stof terug naar beneden bij de as.in de schoorsteen zit geen stof.als ik op het dak bij de schoorsteen sta is er geen rook of stof te zien,wel beslaat de bril.De ketel werkt op natuurlijke trek.Misschien heb ik 1 emmer as en stof in de maand. De buitentemperatuur is hier nu min 7.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Ik stook de FinOfen nu een jaar of 6, noch nimmer enig stof in een kanaal aangetroffen. Ik moet wel oppasen dat ik tijdens de eerste stook na lange stilstand geen condensatie in de kanalen krijg. Daarom de eerste stook dan met kurkdroge zwarte els en berk, soms nog hout van vruchtbomen. De by-pass lang open om de kop van de FinOfen snel boven de condensatietemperatuur te jagen. Daarna is goed bij dagelijkse stook.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

Dat er geen stof in het inwendige van de kachel verzamelt kan twee dingen betekenen.
Ten eerste, de kachel produceert geen fijnstof, PM10 en PM2,5, en daarom blijft er ook niets liggen.
Ten tweede, de kachel produceert net zoveel vliegas en dus fijnstof als ieder ander houtvuur maar doordat de gas snelheid niet drastisch omlaag gaat in het inwendige wordt alles de schoorsteen uitgeblazen.

De eerste mogelijkheid is vrij onwaarschijnlijk, het is nu toch wel algemeen geaccepteerd dat een houtvuur vliegas produceert. Zolang de gas snelheid maar hoog genoeg is gedraagt dat fijnstof zich als een gas. Wat inhoudt dat het gewoon samen met de waterdamp en CO² de schoorsteen uitkomt. Aangenomen dat de verbranding op zichzelf buitengewoon goed is dan ruik je dus niets of vrijwel niets en bestaat het fijnstof voor het overgrote deel uit de mineralen die door de boom zijn opgenomen uit de bodem.

Mijn eigen kachel is een vrij omvangrijke bell met een 150 mm batchrocket als verbranding unit er in. De vuurkamer staat op een metalen frame en er onder is een ruimte van 50 cm hoog. De ruimte boven en onder de vuurkamer is 63 cm in het vierkant, ruim 22 keer de doorsnede van de riser en de schoorsteen. Wat inhoudt dat de gas snelheid in die ruimte 1/22ste is van die in de schoorsteen.
Het gevolg hiervan is dat op de bodem van de bell een laag zeer fijn stof ligt wat ik niet eens kon voelen toen ik na het eerste stookseizoen mijn vingers er in stak. Die laag stof kan aangroeien tot ongeveer 10 cm voordat het nodig wordt om de boel leeg te gaan halen.

Al het voorgaande leidt tot de conclusie dat het stof dat onvermijdelijk door een houtvuur wordt geproduceerd niet neerdaalt als de gas snelheid boven een bepaalde waarde blijft. Wat die waarde is weet ik niet, ik heb er nog niets over gelezen. Het ligt voor de hand dat ik vroeg of laat gewoon uit nieuwsgierigheid een dure fijnstof meting ga laten doen om te zien of de bovenstaande redenering klopt.

Op dit moment is er in Polen een initiatief van een kachel collectief aan de gang om drie versies van de batchrocket te laten certificeren. Uiteraard zijn dat bell systemen, hoewel ze die traditioneel niet kennen. Als die certificering een goed resultaat oplevert is er ineens een Europese goedkeuring voor zo'n kachel model.

Overigens zijn er al twee goedkeuringen, die van Vuur en Leem https://vuurenleem.nl/ en die van Vuurs https://vuurs.nl/. Maar die zijn niet publiek en allebei de modellen zijn aangepast zodat het geen bekende configuratie is. Merk ook op dat mijn naam nergens genoemd wordt als de ontwerper, wat op zichzelf een schending is van de CC licentie. Het Poolse initiatief is op basis van coöperatie en zou als het allemaal goed is zelfs open source moeten worden als de initiatief nemer zijn zin krijgt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door jwardenier »

Peter ,dan komt bij mij de vraag op ,hoe schadelijk is dan dat fijn stof ,ik strooi nu de hout as uit als bemesting ,vooral tarwe is gebaad bij wat extra kalium .Uit de rapportages van tegenstanders van houtkachels kan ik niet veel opmaken ,open vuur met metingen op een m afstand vind ik niet echt toepasbaar op een hout kachel ,ik had het plan om een r b te gaan bouwen en daar ik beperkt aan geld kan komen zou ik niet willen investeren in een toekomstig stook verbod ,er moeten nogal wat aanpassingen hiervoor gemaakt worden van fundering tot aan aanpassing/verbouwing natte ruimte , dan voldoen tot die tijd mijn huidige kachels ook wel
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door dormos »

hoe schadelijk is dan dat fijn stof
Dat is exact wat ik ook wel eens zou willen weten. Fijnstof uit een diesel is ongezond omdat de fijne deeltjes roetdeeltjes zijn. Doordat ze zo klein zijn gaan ze diep je longen in, en gifstoffen worden in je bloed opgenomen.
Maar fijnstof kan ook heel fijn zand zijn bijvoorbeeld, en is het nou zo erg als dat diep in je longen komt? Ik geloof best dat het fijnstof van een slecht brandende kachel nog veel schadelijke stoffen bevat, maar ik betwijfel of dat ook zo is met het stof dat Peter uit zijn kachel schept bijvoorbeeld.

Zou het wellicht een optie zijn om een rocket met een hoge gassnelheid te combineren met een cycloon om het stof uit de gassen te halen?
Als daar dan nog zo'n electrode aan toegevoegd wordt dan zou wel eens kunnen dat het overgrootste deel van stof en fijnstof afgevangen wordt.

Groet,

Hans
Plaats reactie