Stoffilter installeren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door kockie »

peterberg schreef: 13 mar 2018, 17:11 Met dit rapport kan die kachel ruimschoots voldoen aan de Oostenrijkse normen, de strengste ter wereld.
Daar mag je toch echt met recht trots op zijn!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

kockie schreef: 13 mar 2018, 17:32Daar mag je toch echt met recht trots op zijn!
Ben ik ook Kockie, ben ik ook. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door jwardenier »

Ik heb het certificaat bekeken , kan er niet veel uit wijs worden ,wat staat waarvoor.
Dat de r b de schoonste verbranding heeft is heel goed nieuws ,en Peter wat goed dat u het om niets ter beschikking stelt om na te maken ,dit geeft echt de mogelijkheid om te veranderen .
Zou een 2 e bell nog invloed op de uitstoot hebben, of geeft dit juist meer omdat de snelheid in de eerste bell hierdoor toeneemt.
Ik vraag dit omdat het in mijn bouwplan mogelijk is om een 2 e bell te plaatsen ,1 e op begane grond 2 e als warmtemuur in de natte ruimte .
Omdat de does /wc ruimte dit jaar in de planning staat om te vernieuwen /veranderen zou ik een 2 e bell hierin mee kunnen nemen .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

jwardenier schreef: 15 mar 2018, 20:19Zou een 2 e bell nog invloed op de uitstoot hebben, of geeft dit juist meer omdat de snelheid in de eerste bell hierdoor toeneemt.
Moeilijk te zeggen, het gaat er om dat de gas snelheid erg veel lager wordt dan in de riser. Waar dat is maakt niet uit, in de bell met de grootste omvang zou ik zeggen. Als die grootste bell nu maar flink groot is, 20x de riser doorsnede haalt de mijne wel. Met 10x zou het naar mijn idee ook moeten lukken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door jwardenier »

Peter , wat zou de echte maximale afmeting voor een bell mogen zijn ,ik meende dat dit 6 m2 inwendig mocht zijn ,uitgaande van een goed rookgas afvoer kanaal .
Dan ben ik nog benieuwd of een 2 e bell ook condenserend gemaakt kan worden door b v 100 l tank in te metselen ,en wat zou dit gaan betekenen voor de rookgas afvoer ,zou de r die er door duwen of moet er dan een rookgas ventilator bij .
Bij een condenserende bell lijkt het mij dat er dan helemaal geen uitstoot meer is dan vloeibaar en lucht
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

jwardenier schreef: 17 mar 2018, 10:11Peter , wat zou de echte maximale afmeting voor een bell mogen zijn ,ik meende dat dit 6 m2 inwendig mocht zijn ,uitgaande van een goed rookgas afvoer kanaal.
Op dit moment is de maximum aanbevolen afmeting van een 150 mm systeem (riser diameter) 5,3 m², de bodem van de bell en de buitenkant van de vuurkamer niet meegerekend. Maar het systeem is traploos schaalbaar en de bell dus ook, wat bijvoorbeeld betekent dat een 200 mm systeem een bell aankan van 9,4 m².
jwardenier schreef: 17 mar 2018, 10:11Dan ben ik nog benieuwd of een 2 e bell ook condenserend gemaakt kan worden door b v 100 l tank in te metselen ,en wat zou dit gaan betekenen voor de rookgas afvoer ,zou de r die er door duwen of moet er dan een rookgas ventilator bij.
Natuurlijk kun je proberen om zo'n bell systeem condenserend te maken maar alles wat groter wordt dan de aanbevolen bell formaten maakt een rookgas ventilator noodzakelijk. Het is in geen geval zo dat de afvoer er wel door duwt als de rookgas omgeving temperatuur bereikt, dat is even geloofwaardig als een broodje aap. Nog afgezien van het feit dat een koud systeem dan helemaal niet wil starten, geen temperatuur verschil in de schoorsteen betekent geen trek en zonder dat geen schone verbranding.
jwardenier schreef: 17 mar 2018, 10:11Bij een condenserende bell lijkt het mij dat er dan helemaal geen uitstoot meer is dan vloeibaar en lucht.
Ja hoor, er is nog steeds uitstoot in de vorm van CO², waterdamp zit er theoretisch door die condenserende bell niet meer in, die is het riool in gegaan. Ik heb geen idee wat het waterschap van die zure vloeistof vindt en je moet je wel gaan afvragen of het de moeite waard is, de ventilator gebruikt ook weer energie en als het net uitvalt heb je dus geen verwarming.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door jwardenier »

Oké ,bedankt dat is dan duidelijk , een rookgas ventilator zou ik ook niet willen gebruiken .
Het afgevoerde water zou in de eigen zuivering moeten , dan zou het duidelijk moeten zijn welke stoffen er in zitten omdat het water ook hergebruikt wordt .
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door keesijp60 »

Hoy Allemaal.


Zou een hoogspannings generator niet kunnen dienen als stof afvanger, ik hoorde op tv dat ze misschien houtkachels willen verbieden, ik moet ook even opmerken, 200 jaar of langer geleden kwam kanker maar weinig voor, en stookten ze op hout en later kolen, soms zelfs binnen zoals indianen.

Toen kenden we ook nog niet zo goed de techniek zoals nu het geval is.

In cafes hadden ze rook filters die werken op hoogspanning, ik heb de foto erbij, maar niet zo serieus nemen, zo,n ding maken is een andere orde, ik ben electronicus en dus kan wel zo,n generator maken, de filter zelf, daar moet over worden nagedacht, omdat het in het pad zit van de rook, de snelheid van de deeltjes moeten dan ook niet hoog zijn, ergens achter in de kachel zo,n unit, die je dan in en uit kan schuiven, ik heb er een handgreep aan getekend, voor zover dat ging, sketchup is al net zo eigenwijs als de google mensen zelf. de buisjes geven idee, er staat namelijk hoogspanning op, een negative en een positive plaat zeg maar en dan enkele naast elkaar.

Hiermee zou je alle fijnas kunnen afvangen en of een heel groot deel, en niet mee spelen, de spanning kan wel 10.000 volt of hoger zijn, maar wel ampereloos dus een flinke schok voel je dan en geen schade.

Buisjes in de tekening zijn eigenlijk platen onder elkaar met bepaalde afstand waar de hoogspanning over staan, dat knetteren in de cafe's vroeger en nog wat zo.n electrostatische rook reiniger.

vrg kees
Bijlagen
ScreenHunter_993 Mar. 21 15.05.jpg
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door keesijp60 »

hanskraayeveld schreef: 13 mar 2018, 13:13 Okee...

Dus jij vind alle houtrookgeur stinken?

Moeten we dan alle houtkachels in de ban doen?

Ik vind namelijk ALLE autorookgeur ook stinken...
En ik denk dat er niemand is, die het als geurhanger of parfum heeft... Of het lekker vind ruiken.

Maar moeten we dan gelijk alle auto's naar de schroot brengen?

Laten we beginnen met het afschaffen van vuurwerk...
Daar heb je gelijk in, vuurwerk is enorm vervuilend en ook heel erg schadelijk voor de luchtwegen.

Maar hier zit een of andere klojo die het kachelvuur laat overnachten, al paar keer naar beneden gemoeten in de nacht, ik kreeg het er benauwd van, ik denk een of andere boer aan de zuidoost kant van mijn woonplek, en daarnaast ook alle open haarden in de ban, voor echt lage overlast is het rocket mass heater principe of vergassen een optie, rocket mass heaters worden zelfs gebruikt in plaatsen waar je niet mag stoken, illegaal en niemand merkt er wat van, ruikt niets.
Bijlagen
DSCN2875.JPG
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Boudewijn »

Met deze kou stook ik ook s,nachts ook door.het verbruik zit op 0,08 kub per 24 uur en de kamertemperatuur is 24 graden en ook warm water ervan.De schoorsteentemperatuur is direct boven de kachel 60 graden.het water is ook 60 graden.buiten niets te zien.vanmorgen windstil en beetje mist iets condens,maar hadden de gasketels in de buurt ook.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Erikvr »

Code: Selecteer alles

Ga je er dan een paar keer uit om bij te vullen?
:oops: oops, dat was die automatische bijvulling..
groet,
Erik
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door keesijp60 »

Boudewijn schreef: 21 mar 2018, 17:22 Met deze kou stook ik ook s,nachts ook door.het verbruik zit op 0,08 kub per 24 uur en de kamertemperatuur is 24 graden en ook warm water ervan.De schoorsteentemperatuur is direct boven de kachel 60 graden.het water is ook 60 graden.buiten niets te zien.vanmorgen windstil en beetje mist iets condens,maar hadden de gasketels in de buurt ook.
Doorstoken of doorgoloeien is een enorm verschil, als ie in de nacht schoon brand is dat ook oke, en met automatische bijvulling ook handig zodat je in bed kan bijven.

Zaagt ie ook automatisch bomen. :lol:
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Boudewijn »

Als ik de baan s,avonds om 11 uur vol maak kan hij 14 uur lopen,maar ik doe er zo tussendoor telkens wat op,dan is het niet zoveel werk.nee,bomen zagen doe ik niet ,alleen wegwerppaletten,is meestal dennen en lariks maar ook wel berken eiken(amerikaanse) paletten en beuken.op het moment stook ik lariksbalkjes die al vanaf 2006 hier in het hok lagen.Bij deze stookwijze op natuurlijke trek is er geen stof zo uit de schoorsteen.het meeste blijft in de wormen van de vlampijpen zitten.ook als er sneeuw ligt dat blijft mooi wit.de buren hadden vroeger wel geklaagd dat ze de was niet buiten konden hangen omdat het dan zwart werd van onze schoorsteen.we hebben zelf ook een laken op het gras gelegd en dat werd niet vuil.het opstarten gaat met blokjes van ongeveer 1,5x1,5x8 cm die ok op de brander leg.daar een aanmaakblokje op en dan brandt de brander meteen volop,nog een klein beetje klein hout erbij op en dan schuif ik de baan in het deurgat binnen 5 minuten volop vuur.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door keesijp60 »

Wel mooi dat we hier allemaal meedenken, wat betreft schoon stoken is er al best wat door bijvoorbeeld peter uitgevonden, een electrostatisch filter kan prima werken, ik ga er een bouwen voor de rocket, zo,n filter werkt het beste op plekken waar de turbulentie laag is en de snelheid van gassen laag, omdat er anders wel wat doorslipt, wel niet te ver van de kachel omdat vocht de werking verstoort zoals bij de rocket of batch rocket, de mate van hoogspanning bepaald ook in hoeverre het afvangt, het is een mooie oplossing. er zijn commerciele versies die werken met een lange stift in de schoorsteenpijp en de pijp en deze stift voeren hoogspanning, weest niet bang de plus is op de stift en pijp is ground, stift kan er uit voor te vegen..

idee van mij in foto, en de afzuiger, die ga ik ook maken en gebruiken, foto het ontwerp, fan in elkaar tiggen.
Bijlagen
radiaal-ventilator2.jpg
Untitled.jpg
Plaats reactie