Stoffilter installeren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JantjeV8 »

Het ironische is dat hoe beter de verbranding, hoe fijner het residu... De oude diesels produceerden geen fijnstof, wel roet, maar die was dik genoeg om in je neusharen te blijven hangen. Het fijnstof uit de modernere diesels gaat daar door heen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

jwardenier schreef: 01 mar 2018, 11:33 Peter ,dan komt bij mij de vraag op ,hoe schadelijk is dan dat fijn stof ,ik strooi nu de hout as uit als bemesting ,vooral tarwe is gebaad bij wat extra kalium .Uit de rapportages van tegenstanders van houtkachels kan ik niet veel opmaken ,open vuur met metingen op een m afstand vind ik niet echt toepasbaar op een hout kachel ,ik had het plan om een r b te gaan bouwen en daar ik beperkt aan geld kan komen zou ik niet willen investeren in een toekomstig stook verbod ,er moeten nogal wat aanpassingen hiervoor gemaakt worden van fundering tot aan aanpassing/verbouwing natte ruimte , dan voldoen tot die tijd mijn huidige kachels ook wel.
De roetdeeltjes, die voornamelijk bestaan uit polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's) dat zijn de gevaarlijke, kanker verwekkend onder meer. De mineralen in de as zijn goed voor een aantal planten die niet van zure grond houden.
Op het vlak van fijnstof reglementering kan ik je niet gerust stellen, dan moet er eerst een redelijke zekerheid zijn dat jouw zelf bouwsel in geval van serieuze klachten aan de toekomstige normen voldoet. Daarom is die Poolse certificering zo belangrijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

dormos schreef: 01 mar 2018, 13:51 Zou het wellicht een optie zijn om een rocket met een hoge gassnelheid te combineren met een cycloon om het stof uit de gassen te halen?
Zoals het nu is, heb je een heel hoge gas snelheid nodig om wat aan een cycloon te hebben. De huidige batchrocket/bell combinatie doet het juist heel goed bij een geringe trek wat als voordeel heeft dat bij de ingang van de schoorsteen een temperatuur van 90ºC eigenlijk al hoog genoeg is. Die heb je toch wel nodig om condensatie in de schoorsteen te voorkomen. En zoals het er nu naar uitziet heeft een (forse) bell een vergelijkbaar effect als een cycloon op dat PM 2,5 stof wat momenteel als het gevaarlijkste wordt beschouwd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door peterberg »

JantjeV8 schreef: 01 mar 2018, 15:12 Het ironische is dat hoe beter de verbranding, hoe fijner het residu...
Dat is nieuw voor mij, is het een mening of heb je dat ergens gelezen? Voor roet kan het kloppen maar is het ook van toepassing op het anorganische stof?
En wordt dat dan kleiner dan de 2,5 micron waar nu in de hele westerse wereld naar verwezen wordt?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JantjeV8 »

Dat weet ik verder niet. Maar in de autoindustrie zijn met de moderne inspuit/verbrandingstechnieken de roetuitstoten tegen gegaan. Het begrip fijnstof bestond 20 jaar geleden nog helemaal niet. Dat heeft pas toen de kop op gestoken.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door RuudBalk »

Hoe heter hoe (fijn)stoffiger, staat volgens mij in bijgevoegde Pdf.

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Fijnstof_Hartmann_Turowski_2010.pdf
(151.82 KiB) 141 keer gedownload
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

Ik denk niet dat fijn stof niet bestond, ik denk eerder dat er toen nog niet zo veel aandacht naartoe ging.

Als bijv oude dieselwagens geen of weinig fijn stof uitstoten, kan ik de (deel)resultaten van het onderzoek achter deze link niet verklaren. Dit zijn de resultaten nadat de meest vervuilende (lees oude) dieselwagens Antwerpen niet meer binnen mochten:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180302_03385927

Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Wouter Gillis »

edit: ik zou wel eens willen weten of fijnstof van houtstook even schadelijk is als fijnstof van dieselverbranding bijvoorbeeld. Fijnstof duidt enkel op de grootte maar niet op de samenstelling en het effect daarvan.

Dag Ruud,

das een interessant artikel, ga het eens op het gemak lezen.
bedankt
Groet
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door dormos »

Als bijv oude dieselwagens geen of weinig fijn stof uitstoten, kan ik de (deel)resultaten van het onderzoek achter deze link niet verklaren
Ik wel: Zoals je ziet is sinds het weren van oude diesels de roetuitstoot met 33.7% gedaald, terwijl de hoeveelheid fijnstof met maar 11.9% is gedaald.
Waarmee is aangetoond dat oude diesels wel veel roet uitstoten, maar dat dit vooral relatief grote roetdeeltjes zijn. Ik ben benieuwd hoe wat het effect op fijnstof zou zijn als alle oude diesels 1 op 1 vervangen zouden zijn door moderne diesels. Het zou heel goed kunnen dat het effect op fijnstof dan minimaal is. Mijn inschatting is dat mensen met een oude diesel nu gewoon weg blijven uit de betreffende zone, of dat ze die vervangen door een benzine auto. Moderne diesels zijn namelijk een stuk duurder dan benzine auto's en daardoor niet direct de meest logische optie voor mensen die een oudere goedkope diesel rijden.

Groet,

Hans

Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken.
Laatst gewijzigd door dormos op 02 mar 2018, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Wouter Gillis »

@ruud
Inderdaad, té droog hout, minder dan 10%, doet fijnstof toenemen. Dat is voor mij volledig nieuw...
té vochtig, boven 25% ook maar dat is meer in de lijn van verwachting.

@ Hans,

Ik heb ook nooit willen zeggen dat moderne diesels geen fijnstof uitstoten... enkel dat oude diesels ook fijn stof uitstoten.
groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Wouter Gillis »

Verder ben ik benieuwd naar wat je doet met het fijnstof dat wordt afgevangen door ofwel een stoffilter in de schoorsteen ofwel in de bell. Je moet dan toch al minstens met een speciale stofzuiger aan de slag met een F7 tot F9 filter? Met een gewone stofzuiger blaas je het fijnstof terug vrolijk de woning in...

Groet Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door JantjeV8 »

Dat er destijds geen aandacht voor was zou ook best kunnen.

Fijnstof is niet enkel roet, maar veelal is roet 1 van de bestanddelen van fijnstof. De remmen, banden, remmen van de tram/trein e.d. brengen ook fijnstof de lucht in. Dus de oude auto inruilen voor een nieuwe levert wat uitstoot (roet?) voordelen op, maar de randverschijnselen blijven feitelijk gelijk bij hetzelfde gebruik.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Pigion »

Interessante discussie ontwikkelt zich.
Ik moet in mijn bijdrage dat ik geen fijnstof in het omloopkanaal kan vinden, nog aanvullen dat ik de eerste 4 jaar gestookt heb met de schoorsteenventilator steeds zachtjes aan op het advies van Fetze. Vorig jaar was er draadbreuk in de voeding naar de ventilator, 2 regel-éénheden verknald door de kortsluiting die voedingskabel. Toen gemerkt dat dat het ook zonder ventilator goed mogelijk is de FO te stoken. Enkel met relatief hoge buitentemperatuur, weinig trek en dan langer via de by-pass. I zal na het stookseizoen weer eens kijken naar vervuiling in de kanalen.
Overigens in de maand februari maar 168 M3 gas gestook naast de FO24.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Erikvr »

En dat terwijl 2/3 van het gemeten fijnstof afkomstig is van buiten Nederland. :mrgreen:
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stoffilter installeren?

Bericht door Tim »

Hey,

Ja, we zijn inderdaad al weer goed bezig de boel te relativeren en voor onszelf goed te praten :mrgreen:

Ik heb liever vandaag regelgeving dan morgen. Natuurlijk dat de goeien weer onder de kwaden lijden, maar er zijn helaas nogal wat meer prutsers die ook mijn omgeving verzieken met hun rookturbines. En als je echt zo goed bent, vallen de maatregelen ook wel mee. We doen het tenslotte voor onze eigen gezondheid.

Trouwens, wil je een goedkope dieselauto? Ga dan nu shoppen in Duitsland :geek: .

Tim
Plaats reactie