Wat voor systeem?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Wat voor systeem?

Bericht door Ruuben »

kockie schreef: 19 feb 2018, 07:48 Kun jij dan die verklaring niet schrijven? Scheelt dag cursus en 150 euro. Precies jouw voorrijkosten :mrgreen: :geek: :geek:
Ik koop het wel op mijn naam op jouw adres.
Cor Hendriks
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2018, 11:24

Re: Wat voor systeem?

Bericht door Cor Hendriks »

Het gaat om een vrijstaande woning met straks een remeha ketel van 23 kw. De houtgestookte cv haard is een 21 kw.
In 2011 is de woning voorzien van een nieuw geïsoleerd dak. Ook de vloer is voorzien van een goede isolatie.
Achter de cv haard zit een boiler van een kleine 200 liter. Qua dakoppervlak kan ik heel wat panelen kwijt, vooral van mijn werkplaats ligt het dak goed in de open ruimte.
Nadeel daarvan is dat hij een meter of 18 van de woning staat.
De boiler die er nu staat is van rvs en de hoeveelheid warm water is voldoende .
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat voor systeem?

Bericht door LeaD »

De haardcv warmt de boiler rechtstreeks op via een spiraal in de boiler en loopt dan verder het cv systeem van de woning in.
Zit hiertussen een regelklep die de temperatuur regelt ?

De remeha ketel warmt behalve de boiler ook nog de badkamer op buiten het winterseizoen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

dormos schreef: 19 feb 2018, 13:24 1500 Euro was voor het PV systeem. Samen met het netto bedrag voor de warmtepompboiler ben je dan voor 1800 Euro klaar.

Voor een zonneboiler heb ik nog nooit een terugverdientijd gezien die korter is dan de technische levensduur.

PV is met salderen binnen 7 jaar terugverdiend, als je de warmtepompboiler vooral in de zomer gebruikt (zoals bij topicstarter) dan kun je met een timer er voor zorgen dat de boiler alleen overdag opwarmt. Je bent dan vooral je zelf opgewekte stroom aan het verbruiken en hebt weinig met salderen te maken.

4*250Wp panelen is ongeveer 6.4 vierkante meter, en op het zuiden brengt dat zo'n 900 kWh op, oftewel 1380 kWh voor 10 vierkante meter.
Ik weet niet waar jou 500 kWh vandaan komt, maar kloppen doet het niet!
Zonnecollctoren zouden volgens joouw logica 1500 kWh opbrengen.

Conclusie is volgens mij dat beide systemen per vierkante meter ongeveer evenveel opbrengen. Wat kost een zonneboiler met 10 vierkante meter collectoren?

Groet,

Hans
Als je nu eerst eens begint met goed lezen. Ik heb geen flauw idee wat zonnepanelen per m2 opbrengen.
Ik zei: bijv.

Dat betekend bijvoorbeeld. Het hangt van heel veel factoren af. Misschien dat op Curaçao (Ook nog nederland) de opbrengst wel 2x zo hoog is.
Het is een feit ( ik heb geen flauw idee wat de opbrengst is) dat zonnecollectoren 3x zoveel rendement hebben als zonnepanelen. Dus in jouw geval 3x zoveel.

Ik heb net een set van 10m2 aangeschaft, van OEG, all in, inclusief 500 liter Boiler, voor 3500 euro, waarvan 2315 euro subsidie. Inclusief bon van montage. Zeg niet dat het niet waar is, ik kan je de bonnen laten zien.

Dus heb je een 10 m2 zonneboilersysteem voor 1185 euro. Reken jij nu die terugverdientijd nog eens uit?

Edit: hier de foto van de aanbieding
20180220_095528.jpg
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat voor systeem?

Bericht door JantjeV8 »

Geen buizen gekozen Hans?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik wil zo min mogelijk betalen jantje :lol:

Buizen was stukje duurder terwijl de subsidie niet evenredig toenam...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

Nadeel daarvan is dat hij een meter of 18 van de woning staat.
Kon wel eens lastig worden om warmte over die afstand te transporteren, heb je met PV minder last van :D

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Wat voor systeem?

Bericht door SanderL »

Hier nog iets wat je kunt meenemen in de afweging pv of collector voor warm tapwater:

pv levert in de slechtste maand qua opbrengst 6x zo weinig als in de gunstigste maand.
Vacuumbuizen leveren in de slechtste maand 14x zo weinig als in de beste maand.
Vlakke plaat collectoren leveren in de slechtste maand ongeveer niets.
Deze gegevens heb ik van internet geplukt en zijn naar mijn verwachting redelijk betrouwbaar.

Met pv panelen, direct gevoed in een boiler (liefst via mppt regelaar), ben je 100% onafhankelijk van toeleveranciers, hetzelfde als met collectoren

In de toekomst is de kans groot dat je in de zomer veel elektrische energie over hebt t.o.v. je eigen verbruik. Salderen loopt af.
Het zal gaan om de energieopwekking in de winter. Daar zou ik me op richten.
Met pv kun je een warmtepomp voeden die een tapwaterboiler verwarmt. Met collectoren kan dit niet.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

pv levert in de slechtste maand qua opbrengst 6x zo weinig als in de gunstigste maand. 
Vacuumbuizen leveren in de slechtste maand 14x zo weinig als in de beste maand.
20180220_231756.png
1/6 × 100= 16.66%

1/14 × 100 × 4 = 28.57%

28.57 / 16.66 × 100 = 171%

Oftewel...

In de slechtste maand nog 71% MEER als de zonnepanelen...

Wie slingert er hier nu allemaal ten onrechte met cijfers in de rondte?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat voor systeem?

Bericht door LeaD »

Cor verwarmt zijn water in de winter met een cv-kachel ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

Hierbij het hele verhaal, in dit geval wel met bronvermelding: Milieucentraal.

Conclusie: ecologisch en economisch de beste keus: PV
Zeker in combinatie met warmtepompboiler (zuiniger) en voor de situatie van de topicstarter die in de winter tapwater met hout verwarmt en een oplossing zoekt voor de zomer. Hij kan waarschijnlijk met minder panelen toe dan in dit voorbeeld.

Zonneboiler of zonnepanelen?
Voor het milieu kun je het beste én een zonneboiler én zonnepanelen nemen. Daarmee bespaar je het meest op je CO2-uitstoot en ben je meteen goed voorbereid op de toekomst zonder aardgas, olie of steenkool. Maar is je budget of de ruimte op je dak beperkt, dan sta je voor de keuze: neem ik een zonneboiler of zonnepanelen? Milieu Centraal maakt een vergelijking.

Stel: je hebt een huishouden van 4 personen en een budget van 3.000 euro. Daarvoor kun je 6 zonnepanelen kopen of een zonneboiler.

Kosten (eenmalig) Besparing in kilo's CO2 per jaar Besparing in euro's per jaar Benodigd dakoppervlak (m2)
6 Zonnepanelen € 3.000 700 kilo € 270 10 m2
Zonneboiler 4 personen € 3.300 (met subsidie: €2.200) 320 kilo € 100 3,5 m2
Zonneboiler soms beste keuze
Voor het milieu én je portemonnee zijn zonnepanelen meestal de beste keuze: je bespaart het meest op je CO2-uitstoot én op je energierekening. Toch zijn er situaties waarin een zonneboiler net zo’n goede of zelfs een betere keuze is. Bijvoorbeeld als je al veel zonnepanelen hebt, of als je maar weinig ruimte op je dak hebt.

Je hebt al zonnepanelen
Heb je al zonnepanelen op je dak liggen en dek je daarmee jouw stroomverbruik (bijna) helemaal af? Dan zit je aan het maximum van de salderingsregeling. Extra panelen leveren je veel minder financieel voordeel op (je krijgt voor de stroom die je aan het net levert geen 20 cent per kWh, maar tussen de 3 en 11 cent, afhankelijk van je aanbieder). Een zonneboiler kan dan een betere keuze zijn. Lees meer over Salderen.

Weinig dakruimte
Heb je maar een klein stuk dak dat geschikt is? Dan is een zonneboiler zelfs wat gunstiger dan zonnepanelen: per vierkante meter bespaart een zonneboiler 40% meer CO2-uitstoot. Ook levert het per vierkante meter wat meer financieel voordeel op. Is ruimte geen probleem, dan kun je het beste beide kiezen.

Dak in de schaduw
Schaduw beperkt de opbrengst van zonnepanelen veel meer dan die van een zonneboiler. Op een dak dat een deel van de dag in de schaduw ligt, kun je dus beter kiezen voor een zonneboiler.

Hoe werkt een zonneboiler?
Een zonnecollector op het dak gebruikt warmte uit zonlicht om water te verwarmen. Een zonneboiler bestaat uit:

Eén of meer zonnecollectoren op het dak om zonnewarmte op te vangen.
Een pomp en leidingen naar het voorraadvat.
Een voorraadvat (met 80 tot 300 liter water) met verwarmd water.
Een naverwarmer, meestal de combiketel.
In de collector zit een vloeistof. De temperatuur van de vloeistof kan door de zonneschijn oplopen tot wel 90 graden. Via een leiding wordt de warme vloeistof van de collector naar het voorraadvat gepompt. Daar stroomt het door een warmtewisselaar die de warmte afgeeft aan het water in het vat. Van het vat gaat een leiding naar de naverwarmer. Vooral 's winters wordt het water niet warm genoeg en springt de naverwarmer bij. Dat is meestal een cv-combiketel. Die stookt het water uit de boiler bij tot minstens 60 graden Celsius. Deze temperatuur is noodzakelijk om groei van de Legionella bacterie te voorkomen. Meer daarover op Drinkwater.

De capaciteit van een zonneboiler wordt meestal afgestemd op de hoeveelheid warmte die in de zomer nodig is om het water op te warmen. Een grotere installatie die in de winter meer warmte (voor warm water) kan leveren, zou ’s zomers veel warmte onbenut laten.

Video: zo werkt een zonneboiler

Is mijn cv-ketel geschikt voor een zonneboiler?
Gaskeur_NZ.jpg
Alle combiketels met het Gaskeur-NZ label (Naverwarming Zonneboiler) zijn geschikt voor een zonneboiler. Soms moet je wel een aansluitset laten monteren, die kost ruim € 100. Heeft je cv-ketel geen NZ-label, maar wel een indirect gestookte boiler (los voorraadvat) dan is het ook mogelijk om te combineren met een zonneboiler.

Er zijn verschillende soorten (en maten) zonneboilers. Sommigen verwarmen alleen warm water, anderen verwarmen ook jouw huis.

Collector: vlakke plaat of buizen
De meeste collectoren hebben een vlakke glasplaat met daaronder een collector van metaal. Dit heet een vlakkeplaatcollector en ziet eruit als een soort zonnepaneel. Er zijn ook zonnecollectoren die bestaan uit een serie buizen die naast elkaar op het dak liggen. Dit heet een vacuümbuiscollector of heat-pipes. Vacuümbuizen zijn wat duurder in aanschaf, maar een buiscollector levert als de zon laag staat (in het voor- en naseizoen en in de winter) meer warmte dan een zonnecollector met een vlakke plaat. Hiermee verleng je het ‘zonneboiler-seizoen’, zeker in de Nederlandse situatie van een gematigd klimaat. Vacuümbuizen kunnen ook de oplossing zijn als je maar een klein dakoppervlak hebt. En omdat het aantal buizen in een collector variabel is, is het ook makkelijk om de omvang van de collector aan te passen.

Wat voor zonneboilers zijn er?
De standaard zonneboiler en de compacte zonneboiler leveren alleen warm water. Daarnaast is er een zonneboilercombi die warm water levert én je huis verwarmt. Met het Advies op maat kom je erachter welke boiler het best bij jou past.

Standaard zonneboiler
Hoe werkt een zonneboiler?
Collector: gemiddeld 3 m2
Inhoud voorraadvat (boiler): 80 tot 250 liter
Afmetingen boiler: diameter 40 tot 80 cm, hoogte 80 tot 165 cm; of een liggend vat van 130 cm lengte en 50 cm doorsnee.

Compacte zonneboiler
Zonneboiler, collecter met opslag.
Zonneboiler, collector met opslag.
Collector en voorraadvat zijn geïntegreerd en daardoor compact. Het is een oplossing voor huizen waar geen plaats is voor een opslagvat binnen.
Watervoorraad: tussen 70 en 170 liter.

Zonneboilercombi
Wil je met zonnewarmte niet alleen je water opwarmen, maar ook je woning verwarmen? Dan moet je een zonneboilercombi nemen. Je hebt meer dan één collector nodig en een groot opslagvat. Met een zonneboilercombi bespaar je naast 180 m3 gas voor warm water (bij 4 personen) ook nog zo'n 180 m3 gas (110 euro) per jaar voor verwarming.

De zonneboilercombi werkt het beste in combinatie met vloer- of wandverwarming: dit is lagetemperatuurverwarming die werkt met watertemperaturen van maximaal 55 graden.

Goede kwaliteit
Logo zonnekeur 100 px.jpg
Elke zonneboiler in de Nederlandse handel is van goede kwaliteit en beveiligd tegen bevriezing en oververhitting. Ze gaan 15 tot 25 jaar mee. Eventuele schade aan een collector wordt meestal gedekt door je opstalverzekering; informeer bij jouw verzekeringsmaatschappij. Verder kun je letten op het Zonnekeur: een keurmerk voor de kwaliteit van zonneboilers.

Vind een betrouwbare installateur
Een betrouwbare en vakbekwame installateur bij jou in de buurt vind je makkelijk en snel op QBIS.nl. De geregistreerde bedrijven werken ook op het gebied van energieadvies, zonnepanelen en warmtepompen.

Checklist offerte zonneboiler
Met deze handige checklist stel jij de juiste vragen aan het installatiebedrijf.

Download de checklist
De productie van een zonneboiler en het milieu
Bij de productie van een zonneboiler komen broeikasgassen zoals CO2 vrij. Maar dat is veel minder dan wat je over de hele levensduur van je zonneboiler aan CO2-uitstoot bespaart.

Meer informatie
Kijk voor leveranciers van zonneboilers op de site van brancheorganisatie Holland Solar.
Naast de landelijke subsidie zijn er in sommige gemeenten of provincies subsidies voor zonneboilers. Kijk op de Energiesubsidiewijzer.
Ben je benieuwd wat je nog meer kan doen om je huis energiezuiniger te maken: check je woning op www.verbeteruwhuis.nl.



Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Tja... Misschien wel met bronvermelding... maar nu al hopeloos oud.

Ik heb (nogmaals!) 10 m2 zonnecollectore met 500 liter zonneboiler voor 1185 euro.
Verwachte jaaropbrengst site RVO.nl: 3404 kWh

Vertel daar eens wat over???

Jullie zijn meester in ontwijken
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Dus vertel maar waar ik voor 1185 euro zonnepanelen en een warmtepompboiler kan kopen met een VERWACHTE opbrengst van meer als 3404 kWh.

En nu geen omwegen meer verzinnen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat voor systeem?

Bericht door kockie »

Hoe is de verwachte jaaropbrengst berekend? Werkelijk systeem, of theoretisch?

BTW: vliegen vang je met stroop, niet met azijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

Hans,

Op dat toontje praat je maar tegen je vrouw.
Succes met je geweldige communicatievaardigheden.

Groet,

Hans
Plaats reactie