vloerverwarming op beton op zand gestort

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hookies
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2018, 17:32

vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door hookies »

Wij willen graag 45 m2 vloerverwarming, echter er ligt nu stampbeton (beton rechtstreeks op het zand gestort), er zijn twee mogelijkheden, alle beton eruit, isoleren, opnieuw storten en vloerverwarming óf frezen in het bestaande beton zonder isolatie.

Nu lees je wel hoeveel je bespaart met isolatie, maar ik wil graag wat je verliest als je niet isoleert, ik kan nergens terugvinden wat het warmteverlies is als de vloerverwarming rechtstreeks op het stampbeton wordt geplaatst, Haal je de extra kosten van het volledig verwijderen van het oude beton er wel uit?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door LeaD »

Je kan ook opteren voor plafondverwarming. Haal je meer rendement uit het isoleren van vals plafond.
Daaronder de buisjes net als bij vloerverwarming.
Niets openbreken en nadien nog bereikbaar als het mis gaat. En werkt prima met thermosiphon , als de warmte bron lager staat natuurlijk.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door hanskraayeveld »

[Haal je de extra kosten van het volledig verwijderen van het oude beton er wel uit?
Dat kan je nooit zeggen. Wat kost het om het zelf te doen, en wat kost het als je het laat doen?
Reken je je arbeid ook mee?
Ga je de vloer permanent warm houden op 25 graden, is het hoofd verwarming, etc etc.

Je vergeet alleen 1 ding.

Isoleren is comfort. En dat is niet in geld uit te drukken.
Dus als jij lekker die bestaande vloer wil laten zitten...
Zeker lekker laten zitten!

En als jij plafond verwarming wil? Plafond verwarming nemen!

Ik ben ik, en jij ben jij. Ik zou je in allebei de opties voor gek verklaren. Niet isoleren, en plafond verwarming.
Behalve als het je zou lukken om de zwaartekracht andersom te laten werken.

Maar ja. Ik ben ik, en jij ben jij.

Ik werd voor gek verklaard toen ik mijn megamooie antieke granieten vloer in de hal eruit gebikt hebt, vervolgens 20cm piepschuim erin, beton met vloerverwarming erin, en daarna getegeld heb.
De kosten? Veel meer als me lief is.

Maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik niet en mijn vrouw niet.

Je bent altijd gek. Als je a doet, of b. Het gaat er niet om wat je doet of wat het kost...

Het gaat erom of je er later tevreden mee bent.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door JantjeV8 »

In het kader van de oorsprong van dit forum moeten we maar 1 advies geven: d'r uit met die beton!!!
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door dormos »

Behalve als het je zou lukken om de zwaartekracht andersom te laten werken
Sinds wanneer heeft zwaartkracht een effect op stralingswarmte???

Inderdaad het beste vloer eruit, 20 cm piepschuim en daarop een nieuwe vloer met vloerverwarming.

Bij frezen in bestaande vloer raak je veel warmte kwijt aan de bodem vanwege het ontbreken van isolatie, en bij plafondverwarming blijf je ook met een niet geisoleerde vloer zitten.

Groet,

Hans
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door Paide »

kijk ook eens naar een droog systeem, waarbij je de vloerverwarmingsslangen in voorgevormde piepschuim platen op je bestaande vloer legt. Dan isoleer je toch je vloer, heb je vloerverwarming, maar is de omvang van de klus behoorlijk afgenomen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming op beton op zand gestort

Bericht door hanskraayeveld »

Sinds wanneer heeft zwaartkracht een effect op stralingswarmte???
Heb ik dat gezegd? Kan het me niet heugen namelijk.

Weet je toevallig ook de verhouding stralings/convectie/geleidingswarmte bij lage temperaturen?

Wat ik eigenlijk met de zwaartekracht omgekeerd laten werken bedoelde, is dat je dan met je voeten op het plafond loopt, en lekker warme voeten hebt.

Maar als we het er toch over hebben...

Zwaartekracht heeft een effect op straling(swarmte) ja.

Als je even relativiteitstheorie Einstein intypt op Google, en je verdiept in die materie...
Plaats reactie