windrichtende schoorsteenkap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beamzer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2017, 21:35

windrichtende schoorsteenkap

Bericht door beamzer »

Hi,
Ik ben net overgestapt van een open haard naar een houtkachel (Jannik Large). Dat brandt mooi
en eindelijk hebben we ook wat rendement van het houtvuur, maar het is wel even zoeken wat een
optimaal houtvuur is.
Wij hebben nu zo'n kubus schoorsteenkap met 4 sleuven waar soms ook neerslag in waait, die wil ik
vervangen, liefst door een rotowent dragon, dat is een kap die meedraait met de wind, dus windvaan
en kap in een.

Ik vraag mij alleen af of dit niet teveel trek kan veroorzaken waardoor de kachel minder optimaal
zou gaan branden? De schoorsteen steekt zo'n 7 meter boven de kachel uit, 25cm interne diameter
(kachelpijp in de woonkamer is 15cm).
De Jannik heeft alleen een regelschuif op de luchtaanvoer. Luchtaanvoer is gewoon uit de woonkamer.

alvast bedankt,
Ewald....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: windrichtende schoorsteenkap

Bericht door benthuis »

Welkom Ewald, ik kan je vraag niet beantwoorden maar er zijn er vast genoeg die dat wel kunnen.
De stap van openhaard naar kachel lijkt me een prima en haast noodzakelijke stap voorwaarts!

Succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: windrichtende schoorsteenkap

Bericht door hanskraayeveld »

Van teveel trek heb je geen last. Alleen van te weinig.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: windrichtende schoorsteenkap

Bericht door Lieve »

Ja we hebben dat ook ooit gekocht, nooit geplaatst, staat nog in de stal.
Was niet goedkoop.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: windrichtende schoorsteenkap

Bericht door jwardenier »

Ik neem aan dat je een gek bedoeld ,ik heb er slechte ervaringen mee .
Bij ons zat hij vast als het een beetje vroor ,en als dan de volgende morgen de wind uit een andere richting kwam stond de kamer vol rook .
Ik had dan hierom ook een lange panlat op het dak liggen ,beetje vorst en ik moest de gek slaan .
Ik had een rvs uitvoering ,na een aantal klappen gaf hij de geest ,heb nu een trek verhogende kap ,op het andere kanaal staat een chinees hoedje ,deze bevalt mij het best ,geen aanslag en geen gejoel bij sterke wind ,wel een kraairooster er onder zetten anders stopen deze een half pak stro in je schoorsteen ,en het is een heel geneuzel om dit er weer uit te krijgen ,weet ik inmiddels uit ervaring.
Plaats reactie