Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Wouter Gillis »

inderdaad, neem beter gewone baksteen, vind je doorgaans gratis is ecologischer en veel beter warmte-accumulerend.

ivm de grootte, 15cm is erg ondiep. Je riskeert dan een tegenstroomkanaal te hebben en geen bell. ik zie niet goed waar de breedte van de bell dan groter wordt, misschien een schetsje plaatsen?

Ook altijd handig om de bel twee uitgangen te geven, één bovenaan en één onderaan. De bovenste wordt dan een bypass om in het begin genoeg warmte de schoorsteen in te sturen en trek te garanderen.

groet
Wouter
Rudi
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 13:09

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Rudi »

de inham is 80 breed,100 hoog en 25 diep waarschijnlijk nog isolatie tussen bell en schouw?

Heb nog verder gezocht naar het principe bell en hier zou de rook dan van boven in de bell komen wat niet mogelijk is denk ik.
De bell zou ook helemaal achter de kachel komen te staan zal ook niet het beste zijn.

Zal moeten uitkijken naar andere kachel.
Rudi
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 13:09

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Rudi »

Zou een gemetste gangenstelsel zoals een duitse tegelkachel (12 ambachten tegelkachel) op de kachelpijp op het verdiep werken?
Minder hoge temperatuur nodig omdat de rook gewoon wordt omhoog gezogen?
Blijft het gevaar voor creosoot en geen trek?
Geen bell omdat er te weinig plaats is 100 op 100 diep 30 buiten maten, dan past hij mooi in de schouw.

Kwam deze tekening tegen van een duitse grundofen, de rookgassen lijken mij gewoon naar boven te gaan?
Het bovenste gangenstelsel op verdiep, brandkamer vervangen door kachelpijp.
Bijlagen
731873_96e9453873e249f9b777e74f96bb7507~mv2_d_1500_2075_s_2.jpg
Plaats reactie