Terugverdientijd pelletkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door hanskraayeveld »

JantjeV8 schreef: 09 jan 2018, 20:39 Je wilt toch advies??? :?
Ik vermoed... bevestiging
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door keesijp60 »

Jij hebt vast geen woningbouw huis, want hier mag dat namelijk niet meer, geen pellet geen hout en geen pelletcv.

Waarom dat subsidie? dus ik ga in hoger beroep, heb de schoorsteenvegers mee en stokersgilde ook hoop ik.

vrg kees
iburnWood
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2019, 14:05

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door iburnWood »

Paul Joosten schreef: 20 dec 2017, 12:15
Lieve schreef: 20 dec 2017, 12:00 Vreemd draadje, in de titel staat dat dit over pelletkachels zou gaan, maar ik lees berichtjes over ketels en kachels door mekaar.
Een pelletkachel en een pelletketel zijn toch niet hetzelfde of wel?
Precies hetzelfde verschil als tussen gasketels en gaskachels Lieve!

Terugverdientijd is inderdaad niet het enige criterium waar ik naar kijk. Sterker nog, daarin was ik in eerste instantie niet eens geïnteresseerd toen ik mijn op hout gestookte fornuis aanschafte. Achteraf heb ik wel een sommetje gemaakt. In totaal heb ik ongeveer €8000 uitgegeven (waarvan bij nader inzien zeker €2000 als overbodig leergeld gezien moet worden) en bespaar daarmee ongeveer 1850 kuub gas per jaar (ca. €1200) terwijl ik ongeveer €300 aan hout kwijt ben. Besparing per jaar dus €900 en terugverdientijd van nog geen 10 jaar. Viel me niets tegen...
Bij mij zit de terugverdientijd toch wat hoger....
700 euro voor gas(1200kuub) tov 500 euro aankoop droog hout(6kuub).
Dus 200 euro waar je nog een kleine 100 euro aan onderhoud en andere spullen kwijt ben voor de kachel.
Vermits mijn installatie 'maar' 5000 euro kostte zit ik met een terugverdientijd van 50jaar...
Maar ik deed het sowiezo ook niet met de gedachte om die kachel terug te verdienen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Terugverdientijd pelletkachel

Bericht door Paul Joosten »

Zoals eerder gezegd was het mij bij het nemen van al mijn maatregelen niet te doen om terugverdientijd maar bovenal om milieuwinst. Dat het (in ieder geval bij mij) toch goed kan samengaan was een bijzonder aangename verrassing. Ik ben overigens nog niet klaar met mijn groendak en regenwaterhergebruik en daar zal ik wel zelf geld op toeleggen maar dat vind ik helemaal niet erg.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie