afregeling en stookwijze burnit pbl40

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stein
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2011, 22:21

afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door stein »

Hallo iedereen, ik ben bezig een houtvergasser te installeren. Het betreft een burnit pbl40 (occasie aangekocht) welke ik aansloot op een 1500 liter buffervat.
De houtvergasser staat rechtstreeks op het vat, de chauffage haalt dan eveneens zijn water uit dat vat.
Beide kringen worden aangestuurd met hun eigen cv pomp (had ik nog liggen, zo maar aangesloten ook).

De verkoper ging mij de handleiding nog nasturen zodra hij deze gevonden had maar dit is dus helaas nooit gebruikt en ik vind ze online ook niet direct terug.
Alle aansluitingen zijn gemaakt, enkel heb ik nog een wuw sensor over. Ik begrijp dat deze dient deze voor de aansturing van een pomp maar het is mij niet duidelijk dewelke. Ik begreep dat deze in het vat de temperatuur zou moeten nemen dus ik vermoed dat ze dan dient voor de sturing van de pomp voor de cv?

Een 2de probleem dat ik heb is dat ik hem niet aangestoken krijg, ik merk wel al dat de brander intern vrij vuil is dus ik ga em al eens proper maken zodat alle doorgangen vrij zijn. Als ik de klep naar de schoorsteen openzet brand ie goed, als ik ze dichtzet rookt hij enorm en gaat hij uit. Na enige tijd geeft ie dan ook de melding "firing up failed"
Ik laadde een deel grotere blokken in de stookruimte, klein hout erbovenop en dat stak ik aan.
Doe ik beter omgekeerd? eerst klein en dun hout onderin, aansteken tot het behoorlijk brand en dan bijvullen?

Iemand enige tips qua aansteken of afregeling om zodat ik men chaufage eindelijk eens kan beginnen gebruiken ?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door wbe »

hallo Stein,

ik denk dat de sensor die je overhebt in de warmtewisselaar van de vergasser hoort. ik denk dan ook dat daarmee de laddomat of iets vergelijkbaars aangestuurd dient te worden.

het is mij niet duidelijk of je er nu wel een laddomat of vergelijkbare pompunit tussen hebt.

wat het stoken betreft.
ik leg nu altijd twee dikke stukken hout over de lengte van de sleuf. tussen de twee stukken moet dan een paar mm ruimte zitten. op de kier van de twee stukken leg ik dan twee aanmaakblokjes. die steek ik meteen aan en start dan de ventilator. de vlammen worden dan door de kier naar beneden getrokken. meteen daarna stapel ik de hele kachel vol en sluit de deur.

ik stook met een attack houtvergasser hoe groot de verschillen zijn tov de jouwe weet ik niet.

groet watze
stein
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2011, 22:21

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door stein »

een laddomat staat er niet tussen, niet ideaal maar het is een testopstelling om uit te zoeken hoe alles werkt en wat goed is en wat niet.

Die laddomat is iets dat ik al genoteerd heb.
Voorlopig zit er dus gewoon een cv pomp die het koud water onderaan het vat in de vergasser pompt wat dan na opwarming terugloopt in het vat (ongeveer op 2/3 hoogte van het vat).

ik vermoed dat ik in mijn eerste poging inderdaad onvoldoende ruimte liet onderaan de verbrandingskamer om de gassen efficient in de verbrandingsruimte te laten stromen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door dormos »

Dit is hoe ik mijn Pyroburn aansteek:
Prop papier boven de branderopening, dan dun aanmaakhout er op en daarna volstapelen met grote blokken.
Bovendeur dicht en via de onderste deur van onderen aansteken. Ik heb hiervoor een kleine onkruidbrander waarvan ik met een pijpenbuiger de buis zo heb omgebogen dat de brander omhoog wijst.
Tijdens aansteken zet ik de schoorsteenklep open, en de ketel laat ik nog uit. Op het moment dat ik het hout hoor branden en de schoorsteen zie roken zet ik de ketel aan en wacht tot de ventilator op 40% draait. Dan onderste deur dicht en schhorsteenklep dicht. Eventeueel kun je de bovenste deur op een kier zetten voor extra zuurstof totdat de rookgas temperatuur boven de 100 graden is. Daarna deur dicht.
Voor het vergassen is het van belang dat je onderin de stookruimte snel een gloeibed krijgt. Dit gaat het beste door dun hout onderin te leggen.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door kockie »

Ik doe het nog weer anders... ik leg wat aanmaakhoutjes dwars over de branderspleet, dan 2 houtjes daar dwars op en daar weer dwars een paar houtjes op. Ondertussen heb ik een paar cc terpentine op de onderste houtjes gedruppeld. Ketel aan, aansteken, bypass open, onderste deurtje open, bovenste dicht. Ik kijk dan naar het zuurstof percentage of ik het aansteken geslaagd vind. Dan stapel ik 'm vol met blokken en dan ga ik wat anders doen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door JantjeV8 »

Attack vergasser:
Ketel uit, bypass klep open, dus rechtstreeks de schoorsteen in.
Stookruimte met een bodem normaal stookhout vullen. Daarop 2 aanmaakblokjes met aanmaakhout, en wat licht stookhout daar weer bovenop. Deur op een kier en na 10 minuten niet vergeten even terug te gaan... Dan brand hij ondertussen flink, stookkamer verder afvullen, deur dicht, bypassklep weer dicht, kachel aan.
Met kachel aan/uit bedoel ik eigenlijk de ventilator aan/uit zetten. De kachelbesturing staat eigenlijk in ruststand, maar stel dat je de kachel vergeet, gaat wel de ladomatpomp draaien als de 65gr watertemperatuur bereikt wordt.

Als ik het doe zoals WBE beschrijft, heb ik heel erg veel rook. Nu valt dat mee.
stein
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2011, 22:21

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door stein »

ok, top down aansteekmethode was dus compleet fout,. beetje klein hout onderin, aansteken en wat grotere blokken erop eens ie brand. dan bijvullen en laten in gang gaan en dan bypas dichtzetten en hij start perfect.
warmt boiler vlot op, lijkt alvast een geslaagde testopstelling voor de moment.
bedankt voor de hulp.

toevallig iemand die iets meer kan vertellen over die wuw sensor?
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door tvw »

probeer het eens met wat foto's. mogelijk kunnen we dan meer helpen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door kockie »

Volgens mij is die voor het verwarmen van een boiler. Hang bij de mijne gewoon los.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: afregeling en stookwijze burnit pbl40

Bericht door peer »

Ja wuw sensor is voor evt sanitair boiler.
Inderdaad eerst een gloeibed onderin, daarna volstapelen
En vooral zo weinig mogelijk de bovenste deur open doen om te "kijken" , er ontsnapt altijd wel rook, ondanks de bypass

Laddomat is echt noodzakelijk, anders krijg je deze ketels bijna niet op temperatuur is mijn ervaring
Temp dat de pomp aan gaat ook vrij hoog zetten op de pid besturing
Plaats reactie