Totaal energieconcept laag energie huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Totaal energieconcept laag energie huis

Bericht door Pietje »

Geertje schreef: 15 dec 2017, 12:53Je opmerking over welstand begrijp ik niet, we zijn nog niet langs de welstand geweest, tot nu toe enkel met de gemeente van doen. En persoonlijk vind ik het een mooi ontwerp...
Wat ik bedoel is dat je door bestemmingsplan en welstand gedwongen wordt een oude vorm (lokaal voorkomende historische boerderij die er zo uit ziet omdat er bepaalde omstandigheden vroeger zodanig waren dat die vorm het meest voldeed, terwijl de omstandigheden nu heel anders zijn) moet nemen als uitgangspunt en niet vrij bent om iets te ontwerpen dat toekomstbestendig is en daarvoor een heel andere vorm nodig heeft.

En dat is geen oordeel over het ontwerp :-) want dat ziet er prima uit. Maar wel een oordeel over gemeentelijk beleid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

Re: Totaal energieconcept laag energie huis

Bericht door bart a »

Waarom plaats je geen isolatie tussen het woon/slaap-gedeelte en de schuur ?? Ik vermoed dat die schuur best wat frisser mag zijn dan de andere ruimtes ? Dan zou daar isoleren een groot verschil kunnen maken!

In de meeste rekenpakketten wordt die muur beschouwd als 'grenzend aan een niet verwarmde ruimte' ... en aldus buiten beschouwing gelaten :off maar in werkelijkheid ga je daar veel warmteverlies hebben INDIEN je de schuur niet noodzakelijk op dezelfde temperatuur wil als de andere ruimtes.

Richtlijn in passiefbouw :
* oppervlakte van de ramen = 10 tot 20% van de totale bewoonbare oppervlakte
* vermijd teveel ramen op het westen (wegens net dat beetje teveel warmtewinst in de zomer)
* investeer in beter (lees : triple) glas, eerder dan in een supergoede kader :
- oppervlak van de kader in verhouding met het glas is klein
- binnenoppervlaktetemperatuur van dubbel glas in de winter is circa 12°C (gemiddeld) tegenover 17°C voor triple glas ...
letterlijk de kou terug buitenstoken voor wat dubbel glas / heel ander niveau van comfort !

Geen deuren is geen bewuste keuze .. het is er nog niet van gekomen .. maar zelfs zonder deur tussen kelder-gelijkvloers-verdieping blijft het overal comfortabel (geruststelling!).

"de warmte effectief toch grotendeels binnen de isolatieschil blijft hangen" : vergis je niet !!!
Ik ken houtskeletbouwfirma's die passiefhuizen bouw(d)en en na verloop van tijd toch dikke chappe zijn beginnen gebruiken !!
Ik verklaar : mijn huis (massiefbouw) weegt BINNEN de isolatieschil 600 ton... als er dan 100 m3 lucht 'ontsnapt' door even een deur open te laten in de winter, dan ontsnapt er slechts 1200 kg massa, of 1,2 ton ... peanuts. Als je woont in een houtskeletbouw waar (naast de gyprocplaten en OSB) lucht een groot deel van de massa BINNEN DE ISOLATIESCHIL uitmaakt, dan kan 100 m3 ofte 1,2 ton warme massa verliezen pijn doen !! Vandaar dat je kwestie van comfort in houtskeletbouw heel goed je totale masse moet in overweging nemen... doe je dat niet en ga je alsnog ventileren zonder WTW ... :fff

Al nagedacht over een houtvergassingsketel ? Steek je daar wat hout in .. maakt die daar gas van en verbrand je dat en pomp die warmte rechtstreeks in het buffervat in het 'naverwarmingsseizoen' ? Heb geen idee van de kosten, is maar een wilde gedachte . Begrijp anderzijds ook het kast-argument wel.

Beetje pijnlijk naar budget, maar m'n leverancier werkt enkel met de betere/beste merken .. heb een stiefel eltron voor warm water in doorstroom.

Mvg,
Bart A
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Totaal energieconcept laag energie huis

Bericht door kockie »

Gedeelte over vloerverwarming afgesplitst.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Totaal energieconcept laag energie huis

Bericht door Geertje »

Dank weer voor de reacties!
Pietje schreef: 15 dec 2017, 16:33 Wat ik bedoel is dat je door bestemmingsplan en welstand gedwongen wordt een oude vorm (lokaal voorkomende historische boerderij die er zo uit ziet omdat er bepaalde omstandigheden vroeger zodanig waren dat die vorm het meest voldeed, terwijl de omstandigheden nu heel anders zijn) moet nemen als uitgangspunt en niet vrij bent om iets te ontwerpen dat toekomstbestendig is en daarvoor een heel andere vorm nodig heeft.
@Pietje: Nee hoor, dit is onze eigen ontwerpkeuze. Het bestemmingsplan en de welstandsnota (twee volkomen verschillende zaken overigens!) laten ook andere vormen toe. Maar wij zijn in dit gebied gaan wonen omdat we de gaafheid van het historische landschap zo mooi vinden, mèt de oude boerderijen. Om er dan iets in te zetten wat daar niet in past (zoals helaas veel mensen doen- ook hier zie je cataloguswoningen) vinden wij niet kloppen. En dit ontwerp is wel degelijk op onze behoeften afgestemd :-), maar dus ook op de geschiedenis van deze plek. Zie ook mijn blog. Ik weet dat jullie een andere keuze maken en dat is prima. Maar, met alle respect, het historische landschap waar jullie wonen is ook bij lange na niet meer zo gaaf en 'leesbaar' als hier.

@Bart, er komt inderdaad ook een geïsoleerde muur tussen woning en schuur. (Ik geef toe dat het op het plaatje niet heel erg goed te zien is). Moet geloof ik ook een brandveilige muur zijn wegens bouwbesluiteisen. Overigens krijgt die schuur later waarschijnlijk een wel verwarmde functie, maar dat vragen we om bestemmingsplantechnische redenen even niet zo aan ;-) Voorlopig is het een werkplaats (en het is natuurlijk wel lekker als die niet àl te koud wordt).
Aan de westkant van het huis staat een grote eik, ik wil daarnaast, aan de zuidwestkant, als de bouw klaar is ook een moerbei en een Paulownia gaan planten: allemaal bomen die relatief laat in het blad komen en daardoor in het voorjaar nog lang zon doorlaten, maar in de zomer een dichte schaduw werpen.
Je argument van thermische massa onderschrijf ik ook, daarom willen we ook met kalkhennep gaan isoleren en niet met een ander isolatiemateriaal. Optimaal qua thermische massa zou zijn om ook het dak van kalkhennep te maken, zoals in het kalkhennephuis in Oudega. Maar dan heb je weer zo'n verschrikkelijk zware constructie nodig... dat wordt wel erg begrotelijk. Vandaar gewoon een dak met (waarschijnlijk) vlas-isolatie.
Qua materiaal: aanschafkosten is één, 'running costs' is twee. En vaak lonen hogere aanschafkosten omdat de 'running costs' dan veel lager zijn. Welk type doorstroomelement heb jij en weet je hoeveel elektriciteit je nu verbruikt voor warm water?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Totaal energieconcept laag energie huis

Bericht door Pietje »

Geertje schreef: 16 dec 2017, 07:36Nee hoor, dit is onze eigen ontwerpkeuze.
Beter zo! Hier in Brabant zijn de bestemmingsplannen erg dwingend naar langevelboerderij-vormen in het buitengebied. Wat er ontstaat is een warboel van nep-huizen: nieuwe huizen die lijken op wat er vroeger stond, maar heel anders gebruikt worden. De combinatie van vorm en functie klopt niet meer... Ons huis is afwijkend, maar vorm en functie kloppen wel. En dat maakt dat ik het niet erg vind een traditie (die toch niet meer gebruikt wordt) te breken. Ik ga gewoon een nieuwe traditie beginnen :lol:
Aan de westkant van het huis staat een grote eik, ik wil daarnaast, aan de zuidwestkant, als de bouw klaar is ook een moerbei en een Paulownia gaan planten: allemaal bomen die relatief laat in het blad komen en daardoor in het voorjaar nog lang zon doorlaten, maar in de zomer een dichte schaduw werpen.
Misschien afsplitsen naar een nieuw topic, maar wellicht is 1 post er over genoeg... Alle bomen laten in het voorjaar genoeg licht door. In maart staat er nog weinig / niets in blad terwijl de zon al halverwege haar reis naar de top is. In het najaar is de zon al snel verdwenen (september is de zon al weer halverwege haar reis naar laagstand, en staat alles nog in blad). Daarom hadden boerderijen leilinden (als zonwering): linde is 1 van de weinige bomen die het accepteren dat eind september alle blad er afgeknipt wordt, om zo de laatste najaarszon binnen te laten. Want zo laat in het jaar rigoureus snoeien laat veel bomen te diep indrogen (ze staan met open wonden te wachten tot eind maart (6 maanden!)) waarna ze niet meer uitlopen.
(Los van dit alles is Pauwlonia niet helemaal winterhard op winderige plaatsen (=buiten bebouwd gebied) 8) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie