Nu lees ik al een tijd heel fanatiek mee op alles wat er op dit forum over verwarming staat. Maar ik merk gewoon dat ik als uitgesproken alfa een handicap heb waar we de natuurkunde in duiken.
- Verwarming met massakachel: deze kachel wordt centraal geplaatst zodat hij de leefruimtes (kamer, keuken, badkamer) direct verwarmt. Werk / studeerkamer komt recht boven de kachel en kan dmv het openzetten van een luik in de vloer profiteren van de warmte. Slaapkamer, hal en bijkeuken worden niet verwarmd (lijkt me bij deze isolatie niet nodig). Indien echt nodig kunnen we ergens een IR-paneel ophangen.
- Sanitair warm water 's zomers door zonneboiler, 's winters door massakachel, met zo nodig naverwarming met elektrisch doorstroomelement.
Vooralsnog heb ik als back-up dus overal een elektrische oplossing achter gehangen. Dat maakt ons, naast de zonnepanelen die we op het dak willen leggen, nog wel afhankelijk van het elektriciteitsnet, maar wellicht is dat over een aantal jaar, als de ontwikkeling van de thuisbatterij verder is, ook op te lossen. Dus: massakachel, zonneboiler, buffervat, elektrische naverwarming met zonnepanelen.
Maar! Nu wordt het dus moeilijk. Wat heb ik precies nodig? Waar moet ik op letten? Types en merken buffervaten, zonneboilers, naverwarmingselementen... Ik wil het sowieso door een installateur laten doorrekenen en ik vrees ook dat ik mijn ambities om de kachel zelf te bouwen moet laten varen. We willen al zoveel zelf doen. Hebben jullie tips over goede / slechte installateurs en adviseurs? Concrete tips over aandachtspunten natuurlijk ook zeer welkom. Veel dank alvast!