Opslag energie in Glauberzout etc.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

De combinatie PV / warmtepomp lijkt een mooie toekomst te hebben echter hij verbruikt stroom op het moment dat PV panelen weinig opbrengen. Voor piekbelasting zou je nog kunnen teruggaan naar tijdelijk gas of hout-stook. Voor dagen met hardnekkige bewolking moet je terugvallen op b.v. opslag in Glauberzouten. Wie heeft daar ervaring mee?? Grootste probleem is degeneratie van het zout.
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Dit is dus nog niet aan de orde op dit forum. Ik heb er mee te maken gehad tijdens mijn werk voor de NAM. Er is op de locaties altijd een beetje gas dat te weinig druk heeft om in het transport-systeem te worden geperst. en compressor is een te dure investering. Er is een warmtepiek nodig om b.v. silicagel drogers te regenereren. Het kleine stroompje levert veel te weinig vermogen op dat moment. De regeneratie moet snel gaan om weer klaar te zijn voor de droog-cycle.
Dat jkeien stroompje gas wordt nu gebruikt om glauberzout in de vloeibare fase te brengen bij ca. 49 C. Bij regeneratie van silicagel wordt veel lucht door kanalen in het zoutbad gestuurd naar de droogtoren met silicagel. In een 11/2 uur is de toren geregenereerd door de latente warmte opgeslagen in het vloeibare zout. Kijk zoiets zouden we ook moeten hebben om zonloze dagen door te komen. Het zout weer vloeibaar te maken met eelctra van de PV cellen of met een kleine pellet-cv.
Ik zou graag een kelder realiseren en 10M3 opslaan voor bewolkte dagen.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door JantjeV8 »

Het komt mij over op de solarijs techniek wat ik recent tegenkwam en hier ergens gedeeld heb. De faseverandering van een stof gebruiken om de energie uit te halen.

Vorig jaar kwam ik op een beurs ook zoutbatterijen tegen, had daar ook een linkje van hier geplaatst. Is dat hetzelfde, mocht je dat iets zeggen?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Het priciepe is hetzelfde, alleen bij glauberzout zit je op een hoger temperatuur niveau. De warmte die vrijkomt bij de fasen-overgang kan direct het CV circuit in. Bij het verhaal van Solar ijs, moet de energie vrijkomende bij het vast worden, nog opgewerkt worden door de WP. Dus toch nog e-verbruik in de winter.
Het proces met Glauberzout heeft nog een probleem dat het verouderd bij frequent omzetten. Ik weet niet meer hoe dat in de hand werd gehouden bij de zoutbad-heaters op de locatie Rossum Weerselo. Waarschijnlijk wordt het proces ook bij de gas-opslag bij Norg/roden gebruikt. Er schijnen patenten te zijn afgegeven voor het stabiel houden van het zout.
Ik heb ook die cilindervormige containers gezien, m.i. veel te klein voor een woning. Ik denk meer aan een kelder onder de garage met 12 M3 glauberzout.
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Mannenbroeders,
Op de a.s. VSK beurs hoop ik wat meer kennis op te doen over de "zout-zijde" van dit topic. Ik zal ook nog proberen ex-collega's, die te maken hebben gehad met de zoutbad-heater op locatie Rossum-Weerseloo , te benaderen. Misschien staat deze nog daar en rijp voor de sloop...... Wel een beetje groot in de achtertuin. Of ik kan het Glauberzout voor een prikkie overnemen. Ja, die Groningers (nu verdwaalt en gedoogt in Drenthe) gooien het geld niet over de balk :D .
De volgende vraag is nu: Hoe sla ik dat op. Het gaat om grote hoeveelheden. Misschien totaal we 29 M3.
In april gaan we een stukje aan ons huis bouwen. Ons huis is globaal gezien een hoofdgebouw 10 M breed x 13 M diep met een 32 graden kap. De 10 M is de voorgevel, dus naar de openbare weg. Daaraan zit een vleugel 12 x 8 M voor de achterkamer (hobby, boeken en koffie-drinken als de kleding/schoeisel niet geschikt is voor parket, o.a. bouwvakkers), gasten WC, kantoortje en garage voor 2 1/2 auto. Ja, klein is het niet en ik hoor jullie al mompelen "moet nu nog groter"? Ja, want we hebben een terras aan de zon-zijde, te veel zon en te rumoerig door verkeerslawaai. Wij willen comfortabel oud worden, ruimte voor mijn vrouw om te schilderen en voor mij om mijn hobbies in de garage met oude en nieuwe motoren. Ik zie mij niet oud worden op een appartement, ingekaderd zoals de regering en de slappe gesubsidueerde hap van de gemeenschap het graag ziet. Wij hebben onze broek altijd zelf opgehouden, zijn zo opgevoed/opgegroeid en blijven zelf onze broek ophouden. Beslissingen nemen we zelf ....ook de laatste! :| Dus maken wij aan de achterkamer een uitbouw en er een tuinkamer, met een schuifpui naar de tuin (op het westen) en een 2e schuifpui op de plaats van de ex-buitenmuur. 's-Winters houden we de binnenschuifpui dicht vanwege het warmteverlies. De aanbouw krijgt en serre-achtig karakter en met de wand aan de tuin 30 graden t.o.v. de as van de vleugel om meer van het uitzicht op de tuin te kunnen genieten en van de ondergaande zon in het Westen. Buiten een stukje terras, alles zonder drempels, kunnen dan gemakkelijk met de rolstoel naar buiten. Regeren is vooruitzien en soms gaan dingen sneller dan voorzien of je wil... :( De uitbouw wordt ca. 3 M en de garage wordt ook met 3 M uitgebouwd. Dat deel conventioneel met spouwmuur en 2 ramen voor licht op de werkbank.
Omdat de muur met de garage 3 M naarbuiten gaat en er een nieuwe fundering moet worden gemaakt, wil ik daarvan een bak maken voor het Glauber-zout. De fundering en bodem bak wordt 30 cm schuimbeton, gemakkelijk te gieten uit de slang. De opstaande muurtjes van :
- buitenspouwblad kalkzandsteen klinker
- binnenspouwblad bims-steen 40 cm gemetseld 15 graden uit het lood.
De schuimbeton bodem krijgt trouwens ook een V vorm om de expansie van het Glauber-zout te kunnen opvangen en de grote krachten af te geleiden. Op de schuimbeton boden wordt 6 cm geëxtrudeerd PE aangebracht, afgedekt met epoxy/glasdoek en doorgetrokken tegen het 40 cm bims-muurtje. Eventueel isolatie ook doortrekken naar boven. Met de volgende ijs-tijd (en die komt zeker na de opwarming ) kunnen wij daar overleven :mrgreen: .
Graag jullie opmerkingen over de bouwkundige aspecten.
Haaks erop, langs de binnenmuur tussen achterkamer/wc en garage komt mogelijk een kelder, iets dieper + 0,5 M boven de grond voor gegist vloeibaar fruit en ongegist vast fruit :fff
Zo genoeg bespiegelingen over (mijn ) leven en welzijn en ik heb weer erg veel van mijn kaarten laten zien, past in de tijd van het jaar en geestelijk geinspireerd door een uitzending op de radio van Klaas en Henk Helmantel uit Westeremden. De laatste is kunstschilder, stijl realisme, heeft ook altijd zelf zijn broek opgehouden, in zijn tijd aan de Kunst- Academie Minerva, roeiend tegen een zware stroom geitenwollen sokken. Beide broers zijn opgegroeid in een gereformeerd tuindersgezin, waar gewerkt moest worden. Broer Klaas had een moeilijke tijd in Nieuw Guynea als militair/sluipschutter in acties tegen Indonesische infiltranten. Als je niet als een watje bent opgevoed, kan je dat aan Laten we het spel nu spelen, kom op met jullie kommentaar.
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Ik dacht eerst de warmte uit de stollende Glauberzout te halen via slangenregisters. Nu een alternatief bedacht. Ik maak een goed warmtegeleidende verbinding tussen de vloeibare massa Glauberzout en de vloer. Dat zou kunnen door betonnen pijlers reikend in de zout-massa in te storten als onderdeel van de druklaag. De bovenvloer wordt dan heel direct verwarmd door de 32 C massa. Misschien zelfs een beetje te warm aan de voeten. Wel goed voor in de badkamer of voor de schuifpui zolang je er geen voeten langdurig op laat rusten.
Hoe denken jullie daar over??
Pigion
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door frans »

Idee vind ik wel oke.
Alleen met het klimaat dat we hier hebben moet je al 3 maanden kunnen overbruggen.
Dan is een stapel hout toch een simpeler buffer.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

@frans,
Ik ben dat helemaal met je eens, echter je wil wat proberen en TNO denkt ook die kant op. Eigenlijk is een WP niet super geschikt voor ons klimaat, althans voor de weinige uren zonneschijn. We moeten een zeer lange periode kunnen overbruggen. Gelijk de gehele kruipruimte vol te storten met Glauberzout gaat me even te ver :P . Ik zie dit ook als een test-model geschikt voor de badkamer-vloer. Werkt het, dan heb ik ook nog een nieuw compartiment onder de werkbank in de garage en kan iets maken bij een verwijderde convectorbak. Werkt dat allemaal naar tevredenheid en vooral zonder ingrijpen van mij en zonder regeling, dan kan ik nog wel meer doen in de kruipruimte. We beginnen voorzichtig op kleine schaal. Dat met de achteruitgang van de stabiliteit van Glauberzout is ook nog niet opgelost, althans nog niet aan de markt. Die cilinders (batterijen) die ontwikkeld zijn worden veel te duur. Overigens heb ik naast hout slechts 146 M3 gas verstookt. Oud Jaarverbruik was ooit > 5000 M3 , nu zonder hout reëel 2000 - 2500 M3. Ik denk daarom dat de pellet-ketel wel eens een belangrijke rol kan gaan spelen in de toekomst als saldering wordt afgeschaft, waarschijnlijk in eerste instantie beperkt.
Pigion
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door pelletpower »

Voor hardje winter kom je inderdaad op CV hout uit, of pellets als het allemaal wat makkelijker moet.
Dat zout is interessant. Ik blijf het volgen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Ik vind het ook interessant genoeg daar mijn inventiviteit op los te laten. Krijg ik het redelijk aan de praat, dan zal dat veel voldoening geven. Lukt het onvoldoende, dan is er geen man overboord.
Pigion
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door bej »

Waar is dat glauberzout te koop? In grote hoeveelheden.
Wat kost zo 1m³?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Op dit moment weet ik dat (nog) niet. Ik zie binnenkort ex-collega en hoop dat daar iemand bij is die mij verder kan helpen. Hoofd lokale operations zoet weet het misschien, doch de inkoop wer gedaan door materials & supply. De latste zie ik ook wel weer in het voorjaar. De fabrikant de het stalen omhulsel weet het in ieder geval niet, ik heb hem al benaderd. Ik ga wel eind januari bij dat bedrijf langs, zij hebben een groot formaat in aanbouw.
Pigion
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Joepie »

Als die zouten degeneren dan betekent dit dat je een perodiek vrijkomende afvalstroom creëert. Wat zijn de toepassingen van de afgedankte materialen? Hergebruik? Stort?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

@joepi,
Die degenratie gaat nie zo snel dat er een constante afvalstroom wordt gegenereerd. Bovendien komt het m.i. ook in de vrije natuur voor en als 3e punt het wordt op grote schaal gebruikt als laxeermidden :lol:
Ik ga er wel verder mee, doch kijk naast naar de WP ook serieus naar pellet-CV. Zie ook het draadje terugverdientijd. Ik heb het donkergrijze vermoeden dat na 2023 de saldering in snel tempo wordt afgebouwd. Dan is het wellicht helemaal niet zo aantrekkelijk met een WP je huis te verwarmen. Bovendien druist dat in tegen het rechtvaardigheidsprincipe. Ook al heb je geen PV panelen, dan betaal je toch indirect voor anderen die gebruik maken van saldering. Misschien zoals onze zuiderburen een extra heffing naar Wp? Bovendien wordt het ook voor de staatskas onbetaalbaar.
Misschien ligt de waarheid in het midden: een kleine WP en daarnaast pellet of gas.
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Opslag energie in Glauberzout etc.

Bericht door Pigion »

Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen met het zoeken naar de juiste manier voor opslag van warmte in Glauberzout. Dit om veroudering zoveel mogelijk tegen te gaan. Inmiddels wel begonnen aan de uitbreiding van de achterkamer en garage. Er is nu een ideale mogelijkheid 2 bakken van 2 x 1 x 1 M inw. in te graven. Dus samen 4 M3 eventueel te vullen met glauberzout. De bakken zijn prefab putten en met € 850 per stuk, redelijk betaalbaar. In verband met warmteverlies moeten ze wel boven het grondwaterniveau komen te staan en uitwendig geisoleerd met harde plaat. Ik heb al zo'n bak in bestelling voor de te bouwen kelder. Dan gaat de diepvriezer weg, is > 15 jaar, dus niet super energie-zuinig.
Het zelfde type bak, dan 1,5 diep komt buiten als regenwater-opslag 2 x en buffer voor de WP door ontrekking van energie aan het water bij bevriezing. Bij bevriezing komt erg veel warmte vrij.

Zijn er onder de op dit forum nog lezers/gebruikers, die me verer kunnen helpen met de techniek tegen veroudering van glauberzout? Of de weg kunnen wijzen naar ?????

Pigion
Plaats reactie