Eiken haardhout niet meer goed?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Erikvr »

Drie jaar geleden heb ik een dikke eikenstam gezaagd die er al een jaar of 3-4(?) lag. De buitenkant was op sommige plekken een paar cm aan het rotten maar van binnen nog keihard. Het hout netjes gekloofd (zonder rotte plekken) en opgeslagen maar nu wil het in de kachel niet goed branden, terwijl ik jonger eiken heb wat wel goed brandt. Vochtigheid na kloven is ca 15%.
Kan hout dat te lang op stam ligt bederven of iets dergelijks?
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Pietje »

Ja, dit fenomeen wordt ook beschreven in "De man en het hout". Er komen schimmels in hout als het te lang (>1 zomer) buiten ligt, en die zorgen er voor dat het hout "bederft". Ik weet nog niet precies hoe en wat, maar het komt voor dat dat hout dan minder goed brand. Enerzijds omdat de schimmels het drogen tegenwerken / vocht uit de lucht vasthouden, anderzijds is er al een gedeelte van de in hout opgeslagen energie opgebruikt door de schimmels. Maar precies weet ik het niet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door JantjeV8 »

Theorie: Hout wat door schimmel is aangetast, levert in op gewicht. Het restant is nog altijd hout, moet dus ook gewoon branden als hout. Alleen het is eerder op omdat het gewicht lager is geworden. Bij een vochtigheidspercentage van 15% verbrand die schimmel onmerkbaar mee.

Zou het wat met de pyrolyse te maken kunnen hebben, dat houtolm niet goed vergast?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Erikvr »

Het vreemde is dat het ongeveer evenveel weegt als ander eiken. De kleur is wel iets donkerder maar niets vermolmd.
groet,
Erik
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Ernest Dubois »

Het brand slecht in vergelijking met nieuwe of jonger hout maar dat is te verwachten, de oude eik is veel harder en moeten meer heet hebben om goed te branden. Misschien begrijp ik niet wat je bedoeld met niet goed branden. Ik stook, nu op dit moment, met oude eik die een paar jaar buiten heeft staan, spint ook deels weggerot, en een paar jaar onder dak en als de vuur goed heet is brand het prima maar het duurt soms een minuut of 10.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door JantjeV8 »

Ik weet wel dat ik eiken en beuken kleiner kloof dan populier en dan eerder meer kleine houtjes voer aan de kachel om het goed te laten branden, maar geheel ervaringsloos is Erik ook niet volgens mij..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Pietje »

Erik, kun je voor me een paar blokjes van het oude en van het nieuwe hout voor me bewaren? Ik ben wel benieuwd naar hoe ze zich in mijn kacheltje gedragen...
Ik pik ze wel op / leg maar bij de voordeur. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Erikvr »

ik zal de labmonsters apart houden :)
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Paul Joosten »

Voordat hout echt te slecht is om te branden.... ik zou het in kleine hoeveelheden bijstoken met ander hout dat wel goed brandt.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Geertje »

Dit volg ik graag! Wij hebben ook net een grote eiken stam die we bij ons 'huis' (krot) vonden in stukjes gezaagd en de vermolmde buitenkant eraf geslagen, met de bedoeling de harde binnenkant te kloven voor de kachel. Als dat geen goed brandhout oplevert laat ik het zitten, heb al genoeg last van mijn elleboog ;-) Dan verzinnen we wel een andere toepassing voor die plakjes eiken.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Ernest Dubois »

Het is zo dat hout te lang op stam laten liggen doet het geen goed maar zolang het hout wil kloven zonder moeite is er niks mis mee als brandhout mits het goed droog is. Moeilijkheden met branden komt elders ander vandaan. Tegelijkertijd.... ik heb een heleboel schilfers tammekastanje over van mijn kantwerk die ik de laatste paar jaren als aanmaakhout gebruiken en wat ik vanaf de grond oprapen en ik merk wel dat dat hout nu bijzonder moeilijk aan te steken is.
Werken, das leuk.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Erikvr »

Bij navraag bij de vorige eigenaar bleek dat de stam (met een dikte van een meter) al een jaar of 10 in de wei lag :mrgreen: . Niet verwonderlijk dus dat het niet meer optimaal brandt.
groet,
Erik
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door jwardenier »

Ik heb 12 a 13 jaar geleden een bos wal gekapt , voornamelijk eiken ,en omdat mijn houtopslag dit niet aan kon heb ik van dit hout elk jaar 8 m3 gezaagd gekloofd en opgetast ,de rest is buiten blijven liggen , niet afgedekt, het laatste heeft zeker 10 jaar buiten gelegen .
We stoken er nu het laatste van ,het is aangetast door schimmel en delen zijn vermolmt ,geeft ontzettend veel rommel als je het in een aardappelmand in huis brengt ,de schors laat ook los ,en ons hondje ziet het als een speeltje ,dus de rommel is een ergernis .
Het hout brand prima , ik verstook ong 8 kg per dag ,met hout wat weinig gewicht heeft gaat er dus wel volume doorheen .
Waar ik aan denk met jou stam dat deze gewaterd is ,heb dit ook wel gestookt en dit brandde beduidend trager, zo iets als te verdicht.
Ook nu hebben we weer voor 10 jaar hout buiten liggen ,deze keer hoop ik echter wel het onder dak of kleed te krijgen .
gr John .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Eiken haardhout niet meer goed?

Bericht door Wouter Gillis »

Herkenbaar, kleine tip, we hebben ook een mand om het hout binnen te dragen. We hebben er een stuk stevige stof ingehangen om te vermijden dat er vuil uitvalt, een wereld van verschil.

groet
Wouter
Plaats reactie