Aansluiting schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Aansluiting schoorsteen

Bericht door Pietje »

Op de kinderboerderij van de school van de kinderen moet een kachel aangesloten worden. Er is een mooie schoorsteen, maar de onderkant ervan zit een meter boven de (houten) vloer van de zolder. Bovendien is het een vierkantige binnen-vorm met een behoorlijke diameter. Het kacheltje heeft een 125mm bovenaansluiting.
Wat is een goede invulling van deze situatie?
schoorsteen.png
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Aansluiting schoorsteen

Bericht door WilfredT2 »

Buis erdoorheen, van de kachel tot bovenkant schoorsteen.

Ik heb het zelf ook gedaan, had precies dezelfde situatie. Flexibele buis erdoorheen, vanaf de kachel tot bovenkant schoorsteen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Aansluiting schoorsteen

Bericht door Erikvr »

Flexibele buis mag alleen in een gemetseld rookkanaal. Liefst een geisoleerde dubbelwandige rechte pijp van kachel tot bovenkant schoorsteen.
groet,
Erik
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Aansluiting schoorsteen

Bericht door WilfredT2 »

ik heb dubbelwandige flexibele RVS buis.

Mag dat dan nog steeds alleen in een gemetseld rookgaskanaal?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Aansluiting schoorsteen

Bericht door dormos »

Ik zou het gedeelte tussen vloer en schoorsteen overbruggen met een dubbelwandig geisoleerd kanaal, waarbij isoduct mijn voorkeur zou hebben.
Ook met dubbelwandig door de verdiepingsvloer met een paar centimeter afstand tussen pijp en vloer (rondom)
Dan van kachel naar dubbelwandig met enkele pijp om nog wat extra warmte aan de rookgassen te onttrekken en een rozet over de aansluiting van enkelwandig naar dubbelwandig. Zo is de paar centimeter ruimte tussen pijp en vloer mooi afgewerkt.
In plaats van alleen enkelwandig vanaf de kachel kun je natuurlijk ook nog een bell bovenop de kachel plaatsen om het rendement nog wat te verhogen.

Groet,

hans
Plaats reactie