Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door JantjeV8 »

Joepie schreef: 04 dec 2017, 10:49
De kilometers die tractoren maken irt tot andere weggebruikers brengt mij op de gedachte dat de stelling 'relatief weinig ongelukken' hier niet op zijn plaats is. Met ingang van 2015 moeten tractorbestuurders ook een papiertje halen: het T-rijbewijs :fff
Dus sedert dat dat papiertje er bij is gekomen nemen de ongelukken toe??...

Wat ook mee telt is dat loonbedrijven in de weg en waterbouw ook veel meer met tractoren zijn gaan vervoeren. Waar vroeger een vrachtauto voor werd gebruikt, worden nu trekkers met kipkar ingezet. Veel kilometers op de openbare weg dus. Logisch dat dat ook de statistieken doet veranderen, hoe triest ook.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pigion »

Ik heb menig uurtje op een tractor gestuurd. Als kind van 11 begonnen onder begeleiding van pa. Met 14 jaar reed ik al op de openbare weg met 2 volgeladen landbouwwagens aan de tractor gekoppeld. De tractor was een Ford Major met een 6 cil. Perkins diesel, ca. 60 pk. Gewicht 2 ton + aanhangers en ma. snelheid 20 km/hr. Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd en als ik te veel risico's nam naar de zin van pa, kreeg, werd mij dat op niet te misstaande wijze duidelijk gemaakt. Geen risico's, geen bravour rijden.
De tractoren zijn nu > 150 pk, grotere wielen en safety-cabines, die jou een superioriteitsgevoel geven zo hoog op de wielen. De remmen zijn beter dan vroeger, de max. snelheid gestegen naar 50 km/hr. Je moet sterk in de schoenen staan om niet eens lekker te gassen met dat ding en dan ook nog met een tandemas kipper met 15 ton graan erachter. Het zijn potentiële moordenaars geworden en dienen bestuurd te worden door kundige bestuurders met zelfbeheersing. Ik zie ze bij ons ook door de straat scheuren in de oogsttijd. Er zitten dan jongens van 16 jaar op, m.i. te jong gegeven gewicht/snelheid en beheersbaarheid. Let wel de combinaties worden niet gekeurd zoals bij vrachtauto's. Het is gewoon wachten op ongelukken met dodelijke afloop en het dat gebeurt ook!!! Ik ben nu de 70 gepasseerd, zit nog wel eens op een 200 pk tractor, echter geen t-rijbewijs gehaald. Ik ben ook geen agrariër, dus niet voor beroep noodzakelijk. Ik beheers dit werk nog redelijk, krijg natuurlijk wel een proces verbaal als ik op de openbare weg wordt aangehouden. Het heeft ook te maken met je instelling t.o.v. veiligheid, ervaring etc. Vanwege deze tractoren heb ik mij sterk gemaakt de straat tot 30 km zone te maken. Dat heeft veel boze gezichten in mijn richting opgeleverd.
Een parallel kan ik trekken met het vellen van bomen. Ik heb er wel 100 omgelegd, netjes de wig eruit zagen, scharnier in de goede richting en vooraf kijken naar de balans in de boom. Rond ons huis stonden 8 grote kersenbomen, allemaal omgezaagd, 2 met takel en touw gestabiliseerd, geen enkele op het huis gevallen. Ik stook nu nog van de laatste boom. In maart gaat een grote eik om, geeft te veel schaduw op de PV panelen. Boom staat tussen ons en de buren, wordt nog spannend. In mijn plan van aanval staat wel een TIR-for met 2,5 ton trekkracht. Het zou er zonder kunnen, boom is redelijk in evenwicht, wil echter geen risico lopen dat hij op ons huis of dat van de buren valt. Schijterd... niet echt, zoek het risico echer ook niet op.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door jwardenier »

http://www.swtg.nl/bomen-slepen-sellingen/ ik kan helaas niet met paard aanwezig zijn , wel bij een demonstratie zeisharen welke om beurten verzorgd wordt door de zeisbrigade van het Gr landschap .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ernest Dubois »

Hey John bedankt als ik niet bezig ben volgende weekeind met het voorbereiding van de "bacon" als je snap wat ik bedoel, ga ik daarheen het weer lijkt perfect voor dit sort uitgang activiteit en misschien maak ik een contact om mijn boom kantrechten verder te perfectioneren als er een gevolg is volgende jaar rond deze tijd.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ernest Dubois »

Goed dan, alles geregeld, ik mag van Staatsbosbeheer de bos in met bijlen en gaan hakken.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pietje »

Ernest Dubois schreef: 06 dec 2017, 21:19 Goed dan, alles geregeld, ik mag van Staatsbosbeheer de bos in met bijlen en gaan hakken.
Goed gereedschap en een goede mindset. Check! ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door kockie »

Een bijltjesdag in het bos lijkt me ook wel wat, dit ipv. een zaagdag :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Erikvr »

Geen zaagbroek meer nodig dan :wink:
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door JantjeV8 »

Ik had plannen om zaterdag weer los te gaan, het weerbericht denkt daar echter heel anders over.. Even in de gaten houden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door kockie »

In Duitsland kan zo'n cursus bij de bouwmarkt:
zaagcursus.jpg
Prijs?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ruuben »

Leuk. Met een busje en potje met vet.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pigion »

In het plaatselijke krantje heeft Staatsbosbeheer aangekondigd dat gezaagd hout kan worden gekocht op 2 zaterdagen in februari. Laat ik nu net mijn grote eik te hebben neergelegd. Kruin ging op 2 M langs de achtergevel. Hij moest daar ook vallen anders werd de bloemborder verwoest en krijg ik op mijn kop.....
Overigens heb ik in de maand januari slechts 86 M3 gas verstookt. Mijn prognose voor het stookseizoen 2017 / 2018 is tussen 800 en 1000 M3 gas :D .
Op 10 april op voor het examen aardwarmtedeskundige, moet de stof nog wel doornemen. In Juni het examen WP installaties woonhuizen en kleine industrie.
Pigion
Plaats reactie